Venera Vlad, Associate Director în cadrul filialei din România a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD, a răspuns în cadrul conferinței Black and Caspian Sea Ports & Logistics 2024 de la Constanța la una dintre întrebările pe care participanții la eveniment i le-au adresat cel mai des, arătând că Banca susține proiecte sau companii care nu găsesc ușor o finanțare avantajoasă pe piață. Inițial, instituția avea ca scop finanțarea fostelor țări comuniste, astfel încât să ajungă să aibă o economie de piață performantă. În prezent există operațiuni în Centrul Asiei, Centrul și Estul Europei și Nordul Africii.
Din 1991 încoace, BERD a investit peste 200 de miliarde de euro în mai mult de 7.000 de proiecte, Ucraina, Turcia și Egipt fiind în top din punct de vedere al valorilor, în timp ce România este pe locul al șaselea.
BERD este interesată să investească, alături de firme din mediul privat, în proiecte viabile din punct de vedere financiar, care să demonstreze grijă pentru mediu, pentru reducerea emisiilor de carbon, pentru economia circulară și pentru tranziția la economia verde. Fără ca asta să însemne că înlocuiește investițiile mediului privat.
În ceea ce privește transportul, BERD finanțează infrastructura rutieră, căile feroviare și materialul rulant, infrastructura maritimă și aviatică. Peste 70% dintre finanțări sunt pentru sectorul privat, dar banca finanțează și proiecte mari de infrastructură la care participă și sectorul public și cel privat.
Printre prioritățile sectoriale strategice ale băncii se numără promovarea rețelelor conectate, pentru a îmbunătăți accesul întreprinderilor și a sprijini creșterea economică și comerțul, încurajarea transporturilor sensibile din punct de vedere ecologic și social pentru a reduce
inegalitatea și dezechilibrele regionale și căutarea unor soluții inovatoare și cu emisii scăzute de dioxid de carbon. Banca nu finanțează, ca principiu, infrastructura și serviciile de transport bazate pe combustibili fosili, cu unele excepții, când acele proiecte arată clar o tranziție către economia verde.
Maturitatea proiectelor BERD este mai mare decât în mod normal pe piață, 5-7 ani în cazul proiectelor mici și până la 15 ani pentru cele mari.
Reprezentanta băncii a vorbit despre câteva proiecte mai importante de transport din ultimul timp, cele mai multe din Turcia, țara cea mai activă din perspectiva atragerii de finanțare pentru proiecte de infrastructură până când, ca urmare a începerii războiului din 2022, a fost depășită de Ucraina.
Unul dintre proiecte are ca beneficiar Mersin Uluslararasi Liman Isletmeciligi A.S (MIP), operator privat din portul Mersin (Turcia), care a beneficiat, printre altele, de sprijin pentru extinderea capacității, astfel încât să accepte nave mai mari și să răspundă creșterii producției pe termen lung, pentru sprijinirea operațiunilor portului, îmbunătățirea calității și diversității serviciilor portuare, dezvoltarea nodurilor portuare regionale și creșterea transbordării și un transport mai sustenabil decât cel terestru. Astfel a fost facilitată creșterea economiei Turciei și a regiunii mai largi din jurul ei prin sprijinirea dezvoltării unui port care servește drept poartă de acces a industriei și agriculturii turcești în Orientul Mijlociu.
Pentru Asyaport Liman AS (Turcia) BERD a cofinanțat dezvoltarea unui terminal de containere de mare adâncime în Tekirdag, la aproximativ 130 km vest de Istanbul, achiziționarea și instalarea de macarale electrice de la navă la țărm, eficiente din punct de vedere energetic, și de macarale electrice și tractoare pentru terminale. Astfel a fost promovată containerizarea în țară, deoarece era nevoie de un hub de transbordare pentru a gestiona navele de dimensiuni mari pe ruta Asia-Marea Neagră, s-a îmbunătățit calitatea serviciilor portuare din Strâmtoarea Bosfor și a fost stimulată concurența pe piața transportului maritim de containere din Marea Neagră.
BERD a finanțat și dezvoltarea primului terminal intermodal privat din Turcia – Railport Terminal Isletmeleri A.S. – pentru a furniza servicii pentru mărfuri containerizate și generale, vehicule finite și remorci. Banii au fost folosiți pentru îmbunătățirea serviciilor de infrastructură prin dezvoltarea unui hub intermodal pentru transportul de mărfuri în Turcia, facilitarea transportului feroviar de mărfuri în Turcia și între Asia și Europa, precum și între țările europene, balcanice și din Asia Centrală prin conexiunea feroviară Baku-Tbilisi-Kars și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră printr-o mai bună direcționare a fluxurilor de mărfuri pe plan intern și internațional prin intermediul căilor ferate.
BERD a achiziționat o participație de 15,9 milioane de euro în IPO-ul portului Tallinn (Estonia), unul dintre cele mai mari complexe portuare de mărfuri și pasageri din regiunea Mării Baltice, demonstrând că vânzarea acțiunilor în întreprinderile de stat poate fi implementată cu succes prin intermediul burselor locale și contribuind la îmbunătățirea standardelor de guvernanță corporativă ale portului. BERD este și un pionier în ceea ce privește parteneriatele public-private, având peste 40 finanțate și mai mult de trei miliarde de euro investiți în ele.