În vara anului trecut, Primăria Oradea a delegat gestiunea serviciului de administrare a centrului intermodal către Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO), care a organizat în perioada octombrie 2023-ianuarie 2024 o licitație pentru operarea acestuia. Trei operatori economici au depus oferte, iar câștigătoare a fost asocierea dintre Routier European Transport (lider) și Cabooter Intermodal BV (asociat 1), cu o valoare a chiriei de 301.000 de euro/an (fără TVA) și o valoare a investițiilor asumate de 2.484.850 de euro. Contractul a fost semnat în februarie, pentru 10 ani cu posibilitate de prelungire.
Noul centru intermodal are un rol cheie pentru transportul mai puțin poluant și mai ieftin al mărfurilor din Oradea spre state din vestul Europei, dar și spre alte zone din România, și va crește competitivitatea economică a firmelor de profil din Bihor. Oradea este al doilea oraș din România din punct de vedere al numărului de companii de logistică/transport și era oricum, așa cum amintește Alina Silaghi, director ADLO, orașul cel mai bine conectat din vestul țării din punct de vedere al transportului de marfă, datorită proiectelor implementate în ultimii ani, având o bună conectivitate rutieră, un terminal cargo aerian și un terminal intermodal feroviar.
Pentru dezvoltarea noului centru intermodal din zona Gării CFR Episcopia Bihor, Municipiul Oradea, prin Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, a încheiat în 2023 un contract cu SC Costa VOC Impex SRL și SC Asfamixt SRL, care au avut ca termen limită 31 decembrie 2023 pentru a finaliza lucrările. Astfel că în prezent terminalul dispune de platformă de lucru de 32.700 m2 pentru manipularea și depozitarea containerelor, de două linii de cale ferată industrială (Linia 1, de 715 m, și Linia 2, de 700 m, racordate direct la stația CF Episcopia Bihor din linia 17 CFR), de pasaje la nivel care vor permite semnalizarea traversării autovehiculelor peste căile de rulare din incintă, de punct de control cu acces pe patru benzi de circulație (două pe sensul de intrare și două pe sensul de ieșire), de două parcări auto pentru camioane (una exterioară de 36 de locuri și una interioară de 30 de locuri) și două pentru autoturisme (una exterioară de 32 de locuri și una interioară de 20 de locuri), de platformă betonată care poate găzdui un grup social de 10×10 m destinat conducătorilor auto, de platformă betonată pentru birourile administrației terminalului și pentru un grup social de 18x11m și de drumuri interioare și trotuare pietonale pentru circulație.
Investiții de 2,5 milioane de euro în 2024
Rareș Retegan, managing partner Routier, s-a declarat încântat de câștigarea licitației pentru operarea terminalului intermodal Oradea împreună cu Cabooter Intermodal BV, cu care are un parteneriat de lungă durată, „construit pe obiective comune și care ne permite să beneficiem de expertiza extinsă a companiei olandeze, să aducem valoare adăugată semnificativă activităților noastre, să ne îmbunătățim continuu serviciile și să inovăm în domeniul nostru”.
Faza principală a lucrărilor de construcție la terminalul din Oradea a fost finalizată, dar pentru ca operațiunile Routier să se desfășoare în condiții optime de siguranță și eficiență mai sunt de făcut finisaje și teste tehnice necesare pentru a garanta cele mai înalte standarde de operare.
Compania s-a angajat la o investiție de 2,5 milioane de euro, în conformitate cu preocuparea sa pentru eficiență și sustenabilitate, sumă care va fi alocată pentru modernizarea infrastructurii din terminal, pentru achiziționarea echipamentelor specializate (două reach-stacker-e), sistemelor de securitate și de acces și stației de încărcare pentru camioanele electrice și pentru implementarea de soluții care să asigure o operare eficientă și ecologică. Toate investițiile vor fi implementate – și vor fi parcurse și procedurile necesare pentru obținerea avizelor și autorizațiilor – până la 1 ianuarie 2025, când deja compania va opera primele transporturi din acest terminal, așa cum și-a asumat prin contractul cu ADLO.
Rareș Retegan este conștient de faptul că termenele de livrare pentru echipamente sunt destul de mari, dar se declară încrezător că se vor găsi soluții eficiente pentru a depăși acest obstacol, „mai ales având în vedere experiența pe care atât noi, cât și partenerii noștri din Olanda o avem în operarea de terminale intermodale”.
În ceea ce privește investiția în stația de încărcare a camioanelor cu energie electrică, ea va fi realizată ca parte a strategiei mai ample a Routier de a promova sustenabilitatea și inovația în operațiunile sale, având ca obiectiv final conectarea vestului Europei cu estul prin soluții de transport 100% electrice. De altfel, filiala din Olanda a companiei a beneficiat deja de facilități dedicate pentru încărcarea camioanelor electrice, „experiența pozitivă de acolo fiind un factor motivant în decizia de a implementa soluții similare și în noul nostru terminal din Oradea. Suntem convinși că tranziția către electric nu doar că este benefică pentru mediu, ci reprezintă și viitorul transportului și logisticii, oferind eficiență îmbunătățită și costuri de operare și emisii de carbon reduse.”
Liniile terminalului de la Oradea au 700 și 715 m, „o lungime optimă pentru a manipula un tren fără a-l împărți. Am evaluat atent capacitățile noastre operaționale și ne-am asigurat că putem lucra eficient și eficace în acest cadru, deci suntem încrezători că această infrastructură ne va permite să oferim servicii de transport feroviar competitive.”
Iar cele două parcări de camioane de 30 și 36 de locuri au fost dimensionate astfel ținând cont de mai mulți factori, inclusiv durata medie de staționare a vehiculelor, frecvența sosirilor și plecărilor, precum și eficiența proceselor de încărcare și descărcare. Pe baza acestor analize, Rareș Retegan este încrezător că actuala capacitate de parcare este suficientă pentru a susține operațiunile planificate fără a compromite eficiența sau timpul de răspuns.
Pentru a-și atinge obiectivele legate de flexibilitate și eficiență și a răspunde nevoilor diverse ale clienților, Routier are în vedere o abordare mixtă, care să includă folosirea atât de semiremorci, cât și de containere, pentru un plus de versatilitate a soluțiilor logistice și adaptare rapidă la cerințele de transport și la tendințele de pe piață. Iar echipamentele sunt adaptate și ele atât pentru semiremorci, cât și pentru containere, ceea ce crește eficiența operațională și reduce timpul de staționare.
Primele curse vor fi spre terminalul Routier din Venlo
Primele curse din noul terminal din Oradea vor fi operate pe relația Venlo (Olanda), iar pe parcurs vor fi dezvoltate și alte rute, dacă vor apărea oportunități. Asta deoarece în decembrie 2024 Routier a început să opereze un nou terminal intermodal la Venlo, ceva mai mic decât altele, însă în care firma clujeană este client exclusiv și beneficiază de o flexibilitate foarte mare, motiv pentru care, la rândul său, oferă servicii flexibile și predictibile și mai ales costuri cât mai bune.
În trecut, așa cum explică Rareș Retegan, dacă trenurile nu ajungeau în terminalele din Germania în intervalul programat, erau programate în următorul interval disponibil, adică peste 24 sau 48 de ore, ceea ce afecta disponibilitatea mărfurilor clienților. Pe când acum, în noul terminal, indiferent de întârzierile ce apar pe parcurs, mărfurile pot fi descărcate.
În prezent clienții Routier au acces facil din România în întregul bazin Ruhr, în BeNeLux și nordul Franței. „Viziunea noastră este de a construi o rețea logistică robustă, care să faciliteze mobilitatea mărfurilor între estul și vestul Europei, sprijinind astfel creșterea economică și integrarea europeană.”
Șase trenuri/zi, cu posibilitate de extindere
Pe baza experienței sale de până acum în transportul intermodal, Rareș Retegan estimează că în noul terminal Routier va avea o capacitate de operare de aproximativ șase trenuri/zi, valoare care ține cont atât de infrastructura fizică și tehnologică de care dispune, cât și de eficiența proceselor de operare, eficiență care permite gestionarea optimă a volumului de marfă existent. Iar pe viitor firma își va folosi resursele și expertiza pentru a maximiza această capacitate, respectând în același timp cele mai înalte standarde de siguranță și sustenabilitate.
„În faza inițială a demarării operațiunilor, suntem încrezători că volumele pe care le gestionăm sunt suficiente pentru o activitate continuă în noul terminal din Oradea. Această etapă inițială ne va permite să stabilim un flux constant de operațiuni și să ne asigurăm că toate procesele sunt optimizate pentru eficiență maximă.”
În paralel cu gestionarea volumelor proprii, Routier este deschisă să extindă colaborarea și să le ofere și altor companii interesate posibilitatea de a opera în terminalul său, aceasta fiind o parte importantă a strategiei de creștere și de diversificare a serviciilor. Și astfel nu doar că va crește capacitatea terminalului, dar va contribui și la creșterea eficienței generale a rețelei de transport feroviar prin conectarea mai eficientă a regiunilor Europei.
Până la finalizarea mutării în Oradea, Routier continuă să opereze în terminalul din Curtici, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă către noua locație, fără a întrerupe sau afecta calitatea și fiabilitatea serviciilor. „Curtici este un punct esențial în rețeaua noastră logistică”, accentuează Rareș Retegan, „oferindu-ne o bază solidă pentru operarea eficientă și extinderea serviciilor. În timp ce pregătim terenul pentru mutarea în Oradea, ne angajăm să menținem standardele înalte de operare și să împlinim așteptările clienților cu profesionalism și dedicare.”