Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Rusia isi joaca bine cartea

Intre 13 si 17 septembrie a avut loc cea de-a 11-a editie a salonului de vehicule comerciale de la Moscova (Comtrans), ocazie numai buna pentru a explora una dintre pietele emergente cu cel mai mare potential datorita puterii energetice pe care o reprezinta. Cu peste 12 milioane de locuitori inregistrati (aproape 15 milioane neoficial), Moscova este un oras fascinant pentru toti cei care „aterizeaza” in scopuri turistice sau de afaceri in capitala Rusiei. Cele cinci milioane de autoturisme inmatriculate aici fac un calvar deplasarea dintr-o parte intr-alta a orasului la orice ora, dar mai ales dimineata, cand doua ore nu sunt de ajuns pentru a-l strabate, in ciuda celor patru sosele de centura cu trei sau chiar 4-5 benzi de circulatie pe sens.

Vechile Volga si Lada sunt eclipsate de modernele masini europene, mai ales 4×4 sau SUV-uri. In Rusia populatia este impartita in doua categorii: cei saraci, care abia isi permit o masina sovietica si locuiesc in blocurile ticsite de apartamente, si cei foarte bogati, cu Hummer, Mercedes-Benz G Klasse sau Toyota LandCruiser si apartamente in noii zgarie-nori ai Moscovei sau case cu arhitectura impartita intre modern si baroc. Sigur, mai sunt si „negrii”, adica populatia din tarile asiatice ale fostei Uniuni Sovietice sau chiar chinezi, prezenti in numar mare pentru a face munca grea din metropola ruseasca: salubritate, constructii etc.

 
Rusia a dus-o greu in cei doi ani de criza europeana, nemaiavand unde sa-si vanda resursele energetice la preturi bune. Din 2010, insa, pare sa nu mai stie ce inseamna cuvantul „criza” si dispune de investitiile necesare care sa faca din Rusia o tara moderna, in care vechea tehnologie sa beneficieze de know-how-ul european. Si cum in Rusia este in uz o flota de echipamente foarte invechita si neperformanta, nevoia de inlocuire a vehiculelor este de peste 300.000-400.000 de unitati, insa, pentru a avea acces la marea piata ruseasca, producatorii europeni trebuie sa-si plateasca scump intrarea.
Companiile auto sunt incurajate de stat sa produca prin aplicarea unei taxe vamale de trei euro pe fiecare centimetru cub al motorului in cazul masinilor mai vechi de sapte ani. Un alt stimulent oferit de guvern companiilor care investesc aici (cum ar fi Renault) este programul Rabla, prin care cine da o masina mai veche de 10 ani la fier vechi obtine un voucher in valoare de 50.000 de ruble (o rubla echivaleaza cu circa 0,1 lei) in vederea achizitionarii unui vehicul nou, produs in Rusia. Dupa Renault, VW a beneficiat si el de acest program pentru Polo Sedan.
In Rusia se vand in fiecare an patru milioane de masini, cele mai multe General Motors (Ford), Renault si VW. Numai 5% din masinile fabricate in Rusia corespund normelor europene, desi sunt 14 companii care si-au deschis unitati de productie aici. Dupa atatea deschideri de fabrici europene, se asteapta ca volumul de componente auto sa se dubleze pana in 2015 si sa atinga o valoare de sase miliarde de euro anual. Telul guvernului rus este ca industria auto sa ajunga in cativa ani la 2,5% din PIB. In prezent aceasta ocupa doar 1%, ca urmare a ponderii covarsitoare detinute de sectorul energetic: 70% din PIB.

Taxe vamale de pana la 25% pentru camioane
Taxele vamale ridicate (de la 5 la 25%, in functie de incadrarea intr-o categorie de produse care se fabrica si in Rusia sau altele care nu se fabrica local) determina toate companiile sa investigheze posibilitatea de a infiinta capacitati de productie (sau macar de asamblare) aici.
De altfel, daca-i intrebi pe producatorii de camioane si de semiremorci cat este taxa vamala, raspunsurile sunt foarte evazive pentru un european: 5-15%, 10-20%, 5-25%. Nu si pentru un roman, care are experienta taxelor vamale de dinainte de 2000, care se stabileau „dupa ochii” celui care venea sa declare marfa.
Tocmai de aceea, afacerea de distributie de piese de schimb este potrivita pentru cei care au relatii si se descurca nu numai cu incadrarea tarifara cea mai avantajoasa, ci si cu promptitudinea efectuarii formalitatilor vamale.

Comtrans 2011, un targ international
In aceste conditii economice prielnice, salonul de vehicule comerciale de la Moscova a avut un succes nemaipomenit, bucurandu-se de participarea tuturor producatorilor europeni. Mai mult, Comtrans este un targ cu adevarat global, atragand si producatori din China, Japonia, Coreea si chiar Statele Unite ale Americii.
Fiind primul an de cand expozitia e inscrisa in calendarul international (OICA), Comtrans a atras mai multi expozanti, dublandu-si capacitatea de expunere comparativ cu editia precedenta, pana la aproape 45.000 m2.
Kamaz, peste 30% din piata
Potrivit asociatiei producatorilor de autovehicule din Rusia (ASM Holding), in primele sase luni Rusia a produs 92.795 de camioane, cu 45,8% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Vanzarile de camioane in primele sase luni ale anului au crescut cu 85,7%, pana la 142.400 de unitati. Toate segmentele de piata au raportat cresteri. Marcile straine prezente pe piata rusa au raportat o crestere a vanzarilor cu 57,8%, iar camioanele straine produse pe piata rusa,cu 59%. In ciuda taxelor vamale crescute pentru camioanele second-hand (in special pentru cele mai vechi de sapte ani), vehiculele rulate inca se importa masiv: 7.110 unitati (in primele sase luni ale anului).
Pe piata ruseasca se vand aproape toate marcile de autobuze si autocare, de la cele europene la chinezesti, japoneze sau coreene, ca sa nu mai vorbim de cele locale. In primele sase luni ale anului, in Rusia s-au produs peste 17.700 de autobuze. Vehiculele straine asamblate in Rusia aproape s-au dublat pana la 3.169 de unitati, in timp ce marcile de import s-au inmultit de 3-4 ori: 5.776 de unitati. Experti rusi estimeaza intreaga piata de autobuze din Rusia la 37.000 de unitati, din care circa 2.000 second-hand.
Potrivit Russian Automotive Market Reseach, Kamaz detine 30,7% din intreaga piata de camioane din Rusia, urmat de GAZ (15, 9%), MAZ (12,5%), Hyundai (8,1%), MAN (5,6%), Volvo (5,5%), Scania (5,3%), Isuzu (2,3%), Mercedes-Benz (1,6%), DAF (1,5%) si Iveco (1,3%).
In aceste conditii, Kamaz a avut cel mai mare stand de la Comtrans – aproape 5.000 m2 – printre noutati numarandu-se un camion construit cu cabina Axor, Kamaz 5.460, si un autobuz urban cu podeaua coborata, cu propulsie hibrida, bazata pe motorul Cummins 61Sbe5 Euro 5.
Mercedes-Benz Trucks Vostok este detinut in mod egal de Daimler AG si Kamaz din noiembrie 2009, cand cei doi producatori au decis sa infiinteze doua joint-venture-uri privind productia si vanzarea de camioane: Mercedes-Benz Trucks Vostok si Fuzo Kamaz Trucks Rus.
Productia de camioane Mercedes-Benz a inceput la Naberezhnye Chelny in septembrie 2010. Intre timp a fost stabilita reteaua, care numara in acest moment 29 de dealeri si 38 de statii de service autorizate.
La Comtrans au fost prezentate mai multe versiuni Sprinter carosate local, de la un model de ambulanta la un minibuz (MB Tourist 5151 CDI) de 22 de locuri, folosit ca maxi-taxi in Rusia, dar si un van propulsat de gaz metan lichefiat. Iar EvoBus a prezentat noua generatie de scaune de autobuze turistice – Travel Star Xtra si Travel StarEco. Autocarele Mercedes-Benz si Setra se vand in Rusia din 1999. In prezent EvoBus Rusia are 10 service-uri partenere OMNIplus.

MAN va produce la Sankt Petersburg din 2012
MAN Truck&Bus Production RUS va incepe sa fabrice camioane pentru piata ruseasca si tarile din aceeasi uniune vamala in 2012. MAN va investi aproape 25 de milioane de euro in noua sa fabrica, unde va produce circa 6.000 de camioane TGS WW pe an.
Cu o cota de piata de peste 30% din camioanele de peste 6 t importate din Europa si circa 50% din piata de autobuze intercity si autocare mai lungi de 12 m, MAN si-a crescut in 2010 populatia de vehicule inmatriculate in Rusia la peste 45.000, fiind lider intre marcile de import. In prima jumatate a lui 2011, MAN a vandut peste 2.700 de camioane importate din Europa (o cota de piata de 30%), inregistrand comenzi pentru 4.800 de camioane, cu 31% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2010.
MAN mai are parteneriate internationale, detinand 25% din actiuni la Sinotruk (China), 17,4% in Scania si 50% din actiunile MAN Force Trucks (India).
In China camioanele sunt produse sub marca Sitrak, in timp ce in India se vinde gama Cargo Liner.
Potrivit conducerii MAN, compania germana detine o cota de 17,2% din piata europeana de camioane cu greutate totala de peste 6 t in prima jumatate a lui 2011. Pe primul loc se afla Mercedes-Benz, cu 20,5% din piata, iar pe locurile trei, patru si cinci se situeaza Volvo (14,1%), DAF (13,9%), respectiv Scania (11,4%).
La autobuzele de peste 8 t piata este impartita intre Mercedes-Benz (20,2%), Irisbus (13,8%) MAN (13,8%) si Volvo (9,1%).
Referitor la parteneriatul cu VW si Scania, oficialii MAN au afirmat ca astepta unda verde din partea comisiilor antitrust, dupa care vor incepe proiecte comune in cercetare si dezvoltare, bazandu-se pe impartasirea experientei la nivel tehnic si comercial pe diferitele piete emergente. Parteneriatul va produce efecte si in obtinerea de preturi mai bune pentru materiile prime.
MAN a prezentat la stand trei TGX – un 18.440, 4×2, EcoLion, un 26.440, 6×2/2 cu cabina XLX si un TGX 18.680 tractor cu cabina XXL – iar din gama medie a expus un autosasiu TGM 18.330 4×4 cu cabina dubla si o basculanta TGS 41.390, 8×4 WW, ilustrand astfel ceea ce va produce cu precadere la Sankt Petersburg.
Este vorba de autosasiuri Euro 4 (pe SCR) pentru transport national. Prin lansarea productiei acestui model in Rusia, MAN practic inceteaza sa mai realizeze in Polonia modele pentru piata ruseasca si tarile din regiunea CSI. Si, pentru ca vanzarile cresc mana in mana cu oferirea de servicii, MAN va deschide pana la sfarsitul anului un centru propriu de service, unde clienti rusi vor putea beneficia de toate modelele oferite de producatorul german si in Europa. MAN are 47 de dealeri in Rusia, prin intermediul carora ofera toate serviciile dezvoltate de producatorul german si pentru pietele europene. Pe piata ruseasca, MAN este lider la vehicule de import (32%) urmat de Mercedes-Benz (11%), Scania (31%), Volvo (19%) si Renault Trucks (5,8%). Iveco si DAF nu sunt prinse in statistica AEB, deoarece nu au vrut sa ofere date privind vanzarile.
Din gama autobuzelor si autocarelor au fost expuse un Lion’s Regio R13 L, un MAN Lion’s Coach si un Neoplan CityLiner
Chiar daca nu a facut inca niciun anunt oficial privind pregatirile pentru Euro 6, MAN a anuntat ca in cateva saptamani va lansa, la Kortrijk, motorul Euro 6 pentru autobuze, normele Euro urmand sa devina obligatorii mai devreme pentru autobuze si autocare. Fara a face prea multe dezvaluiri cu privire la sistemul de injectie ales pentru      Euro 6, conducerea MAN a confirmat numai ca nu vor merge pe aceeasi solutie tehnica de la Scania, care a dezvoltat un sistem de injectie impreuna cu Cummins, cei doi mari producatori – Scania si MAN – urmand sa colaboreze foarte strans in domeniul cercetarii si dezvoltarii abia dupa ce Uniunea Europeana le va aproba fuziunea.

Ultimul european venit la Moscova
DAF abia si-a deschis reprezentanta comerciala la Moscova si pune accent acum pe dezvoltarea retelei de dealeri, care va ajunge, potrivit declaratiilor conducerii companiei, la 20 de centre in anii care urmeaza. Pentru a asigura disponibilitatea de piese originale, DAF va construi un centru de distributie piese de schimb Paccar.
In acelasi timp, Ron Bonsen, sales&marketing DAF Trucks, a declarat ca sunt in cautarea unui partener cu care sa inceapa activitatea de asamblare de camioane local. Va mai dura, insa, pana cand vor fi gata, mai ales ca producatorul olandez abia si-a incheiat investitia intr-o noua unitate de productie in Brazilia, iar la Tatra si-a anuntat o participatie de 19%.
DAF a prezentat la Comtrans cateva versiuni CF85 pentru transport regional si XF105 Space Cab si Super Space Cab, toate autotractoare cu motoare Euro 5. Fiind unul dintre putinele targuri la care e prezent in acest an, DAF a subliniat si inovatiile aduse de curand motorului Paccar MX de 12,9 l: pistoane noi, un sistem de injectie optimizat si un sistem de evacuare complet incapsulat, toate asigurand un consum de combustibil mai redus cu pana la 3% si emisii mai mici de CO2.
Sub egida DAF Adanced Transport Efficiency, DAF ofera o gama larga de solutii menite sa creasca performanta si sa scada costurile de exploatare. Astfel, motoarele DAF CF85 si XF105 se opresc automat dupa cinci minute de mers la relanti. Cutia de viteze standard cu 16 trepte este completata de o alta manuala cu 12 trepte, mai usoara, astfel incat transmisia sa fie comandata mai aproape de necesitatile aplicatiei pentru care este folosita.
Viteza maxima este setata la 85 km/h, ceea ce asigura o economie de combustibil de 2-3% pe distante lungi. La cerere, viteza maxima se poate seta si la 89 km/h. 

Volvo Vostok se aliniaza la cerintele locale de finantare
Volvo a prezentat in premiera noul FH16 cu motor de 750 CP, precum si o gama larga de camioane destinate, in principal, segmentului de constructii, produse la Kaluga: Volvo FH Taifun, FH Uragan, FH Briz, FM Kasatka, FM Vikr si FH Ocean, ultimul dedicat regatei de yacht-uri care inconjoara intreaga planeta Volvo Ocean Race.
Cu ocazia Comtrans, Volvo Vostok si Sberbank Leasing au semnat un acord de cooperare privind finantarea camioanelor Volvo pe piata ruseasca, menit sa creasca vanzarea de camioane suedeze, in special a celor produse in Rusia. Compania de leasing ruseasca aduce avantajul cunoasterii specificului local si prezenta la scara larga pe tot teritoriul tarii. Noua posibilitate de finantare in ruble, cu raspuns al acceptarii dosarului de leasing in doua zile, ofera Volvo Vostok o alternativa competitiva la propriul sistem de finantare.

Iveco a prezentat noul Daily inainte de lansarea de la Torino
O alta premiera europeana o reprezinta expunerea noului Iveco Daily, practic cu o saptamana inainte de lansarea oficiala de la Torino. Iveco Rusia AMT a expus trei modele Daily – un furgon, un sasiu si un minibus, alaturi de doua autotractoare Stralis AT (EcoStralis) si AS, un Eurocargo autosasiu si, bineineteles, doua Trakkere Iveco AMT in configuratie basculanta, cu bena Cantoni, ambele asamblate la uzina Iveco din Miaz.

Renault Trucks si Scania au atras atentia prin standuri „colorate”
Scania Rusia a avut un stand elegant, prezentand un autobuz de epoca, cu ocazia aniversarii a 100 de ani de istorie. Nu putea sa lipseasca Scania Griffin model 2011, autocarul Scania Higer A80 si o autogunoiera construita pe sasiu P 230 LB 4×2 HNA.
Renault Trucks produce, de asemenea, la Kaluga, pe aceeasi platforma industriala ca si Volvo, inca de anul trecut, cand a inceput cu trei unitati pe zi. In prezent la Kaluga se fac noua camioane pe zi (Premium, Lander si Kerax, in versiuni furgon, mixere sau basculante), capacitatea maxima fiind de 24 de camioane pe zi.
In primele sase luni ale lui 2011 Renault Trucks a vandut circa 1.500 de camioane, dintre care peste 60% Premium Route, prin intermediul retelei sale de 30 de dealeri.

O piata pestrita, cu camioane americane, europene si asiatice
Pe piata ruseasca activeaza multi dealeri independenti de vanuri si camionete japoneze, multe marci (sau doar modele) nefiind prezente la noi. Astfel, standurile japoneze cu Foton, Mitsubishi Fuso sau Hino (divizie a grupului Toyota) s-au intrecut in exponate cu Hyundai, despre care putina lume stie ca detine in portofoliul de produse si camioane de 15 t.
De altfel, ca urmare a succesului deosebit de care se bucura masinile americane pe teritoriul Rusiei, MAZ a lansat la Comtrans un model de autotractor cu bot, mai ales ca in Rusia nu exista aceleasi restrictii de lungime ca in UE – 18,75 m – ci, dimpotriva, se poate merge pana la 20 m in combinatie. Producatorul din Belarus a prezentat mai multe tipuri de cabine „proprii”, una semanand destul de bine cu Renault Premium, iar cealalta, cu MAN.
MAZ este prezent si pe piata romaneasca de mai multi ani, in mare parte cu autobuzele vandute catre regia de transport din Constanta si alte cateva orase. In prezent MAZ este in cursa pentru doua licitatii din Romania, fiecare de circa 20 de unitati.
Al doilea producator rus ca marime, Grupul GAZ, a prezentat un model nou de vehicule specializate si o noua gama de autobuze. Cel mai interesant exponat a fost Valday, cu cabina dubla si macara, bazat pe sasiul GAZelle.
Din gama „grelelor”, uzinele URAL au lansat autotractorul Ural 63704, un autobuz cu suspensie pneumatica – Golaz – construit pe sasiu de Scania si midibuzul PAZ-320412, un autobuz cu exterior si spatiu pentru pasageri imbunatatite.

Piata de semiremorci, dominata de importurile de second-hand
Pe piata de semiremorci, rusii prefera marcile nationale sau pe cele europene second-hand. Acesta este si motivul pentru care Schmitz Cargobull a decis sa infiinteze o divizie proprie de vehicule second-hand, cu un stoc suficient disponibil pentru sustinerea vanzarilor.
Transportatorii care lucreaza la international sau cei care asigura distributia de produse FMCG catre principalele hypermarketuri din Rusia (unde sunt deja prezente lanturile de magazine franceze – Leroy Merlin, Auchan, Carrefour – si germane – Metro, Plus Discount etc.) au nevoie insa de vehicule noi, performante. Astfel, Schmitz Cargobull, Krone si Kögel isi impart piata dupa aceeasi succesiune ca in Europa, fiind prezente insa si alte marci, precum Wielton, Kässbohrer etc.
Schmitz Cargobull are o istorie veche in Rusia, Bernd Hoffman, fostul CEO al companiei si unul dintre actualii actionari, fiind cel care a infiintat o filiala aici in urma cu circa 25 de ani. Vanzarile companiei germane in Rusia vor atinge cel mai probabil 5.000 de unitati pana la finalul anului, cele mai vandute modele fiind cele frigorifice. Foarte bine merg si semiremorcile basculante, cu un sasiu ranforsat pentru drumurile mai dificile din aceasta zona a Europei, dar si semiremorcile cu prelata.
Krone este prezenta in Rusia printr-un distribuitor care mai vinde si semiremorci Rolfo. Dupa un an dificil, Andreas Volker, manager de vanzari Krone, considera ca piata ruseasca este „pe val”, mai ales ca majorarea pretului la petrol i-a adus lichiditatile necesare investitiilor in infrastructura de drumuri si magazine.
Kögel apreciaza ca va vinde peste 2.000 de unitati pana la sfarsitul anului, aratand o atentie deosebita si segmentului de vehicule rulate, in ciuda taxei vamale de 5 pana la 15%.
Langendorf este, de asemenea, prezent pe piata ruseasca, printr-un partener independent care asigura si o activitate de asamblare a kiturilor de basculante produse la Medias, dand astfel de lucru si diviziei romanesti a producatorului german. Bernd Böse, directorul de vanzari al Langendorf GmbH, a declarat ca uzina din Medias a livrat pana acum aproape 150 de basculante sub forma de CKD-uri catre partenerul rus al Langendorf, urmand ca pana la finalul anului sa fie livrate inca pe atatea.

Rusia, al doilea mare producator auto al Europei
Rusia a anuntat investitii de un trilion de euro in urmatorii ani in toate segmentele de activitate. Pana in 2030 vor fi investiti in sectorul drumurilor 325 de miliarde de euro. In ceea ce priveste calea ferata, se asteapta constructia a 3.000 km si electrificarea altor 2.300 km. In prezent sunt 86.000 km, din care doar 50% modernizati.
Rusia are 329 de aeroporturi, din care 71 internationale. Un miliard si jumatate de euro va fi investit in infrastructura portuara.
Pentru o administrare mai buna a fondurilor, Rusia va urma o politica de regionalizare in jurul celor mai importante orase: Moscova, Sankt Peterburg, Soci etc. Cele mai multe companii mari sunt deja prezente in Rusia, venind randul acum celor mici si mijlocii. Problemele semnalate de investitori vizeaza sistemul de vize, inexistenta unor standarde tehnice, taxele vamale si lipsa unor norme de functionare in toate domeniile. Cu toate dificultatile, insa, este clar ca Rusia mai are inca multe de spus pe industria automotive, inclusiv pe cea de camioane.

Articole similare