In fiecare an circa 600 kg de produse alimentare sunt transportate catre fiecare din cei 515 milioane de consumatori din Europa, ceea ce corespunde unui volum de distributie de peste 300 de milioane de tone pe intreg anul, potrivit unui studiu realizat recent si prezentat luna trecuta la Berlin de Peter Klaus, profesor emerit la Universitatea Erlangen-Nuremberg si coordonator al grupului de lucru Fraunhofer pentru Supply Chain Services (SCS). Studiul a relevat ca logistica europeana poate fi surprinzatoare, depasind orice asteptari si previziuni.
Astfel, desi se credea ca piata alimentelor a ajuns la saturatie ca urmare a faptului ca populatia din majoritatea statelor europene este in stagnare, s-a observat ca exista inca potential de crestere in SE Europei, tari precum Polonia si Romania putand sa egaleze, in urmatorii 15 ani, nivelul Germaniei sau al Olandei, ca urmare a dublarii cererilor logistice.
Autorul a prezentat concluziile studiului in fata a 20 de jurnalisti specializati din Europa, invitati la Berlin de una dintre cele mai importante companii din domeniul logisticii alimentare la nivel european, Nagel-Group.
Studiul are la baza date din statisticile de productie si de comert exterior furnizate de autoritatile regionale de statistica, precum si de Eurostat, insa au fost incluse si analize rezultate din surse de date aditionale sau din interviuri cu mari jucatori de pe piata. Toate produsele alimentare uscate, inclusiv cafeaua si ceaiul, au fost luate in considerare, dar au fost excluse bauturile si tigarile.
Producatorii aloca peste 60% din cheltuielile logistice pentru distributie
Cercetarile profesorului german au inclus toate statele membre UE, plus Elvetia si Norvegia, insa au exclus Cipru, Malta si Croatia. Piata europeana de alimente a generat in 2012 (in cele 27 de tari studiate) circa 1,05 trilioane de euro si a condus la cheltuieli logistice totale in valoare de peste 118 miliarde de euro. Intre acestea, Germaniei i-au revenit 20,1 miliarde de euro, urmata de Italia, cu 15,5 miliarde de euro, Franta (15,1 miliarde de euro), Marea Britanie (13,5 miliarde de euro) si Spania (11,3 miliarde de euro).
Insa costurile logistice apar atat in zona producatorilor, cat si a retailerilor. Astfel, producatorii din industria alimentara cheltuiesc peste 60% din cele 118 mi- liarde de euro pentru logistica distributiei. Potrivit evaluarii profesorului Peter Klaus, „aceasta este cea mai importanta piata pentru serviciile furnizorilor mari de logistica din Europa, care transporta marfuri ambientale, dar si marfuri cu temperatura controlata, de la producatori catre centrele de distributie si catre depozitele din comertul en-gross si en-detail“. Astfel, costurile logistice din acest domeniu insumeaza in Germania circa 13 miliarde de euro, in Franta 9,4 miliarde, in Italia 9,1 miliarde, in Anglia 7,1 miliarde si in Spania 6,4 miliarde de euro.
Cheltuielile logistice care le revin retailerilor au fost estimate la 45 de miliarde de euro, …