Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scădere în transportul intermodal feroviar din porturile italiene

Intermodalitatea feroviară joacă un rol esențial în transportul containerelor către și dinspre porturi, contribuind la dezvoltarea infrastructurii și la reducerea congestiei rutiere. Cu toate acestea, după o perioadă de creștere, traficul feroviar de marfă din porturile italiene înregistrează un regres.

Datele furnizate de RFI – asociația operatorilor feroviari – indică o scădere a numărului total de trenuri manipulate în porturile italiene de la 56.550 în 2023 la 55.400 în 2024, ceea ce reprezintă o reducere de 2%. Tendința descendentă este și mai pronunțată dacă se compară cu anul 2021, când numărul trenurilor operate a fost de 58.600, ceea ce înseamnă o scădere de 5,46%. Cel mai bun an rămâne 2022, cu 59.200 de trenuri, față de care declinul în 2024 este de 6,42%.

Un sector în criză și măsurile de sprijin

Rizzi subliniază că aceste cifre reflectă dificultățile infrastructurale cu care se confruntă sectorul, menționând că intermodalitatea feroviară din porturile italiene trece printr-o fază de tranziție complexă. În acest context, Legea bugetului 2025 a introdus o măsură prin care autoritățile portuare pot aloca sprijin pentru manevrele feroviare de marfă, o inițiativă salutată de Fermerci.

În plus, având în vedere restricțiile și lucrările de infrastructură preconizate până în 2026, cu un vârf al dificultăților în 2025, Fermerci solicită devansarea noii perioade tarifare care prevede reducerea taxelor pentru transportul feroviar de marfă. Autoritatea de reglementare în transporturi a emis deja un aviz favorabil, iar Rizzi consideră această măsură esențială pentru sprijinirea sectorului în această perioadă critică.

Principalele porturi și scăderile înregistrate

Terminalul portuar italian cu cel mai mare volum de trafic feroviar rămâne Campo Marzio din Trieste, cu 8.800 de trenuri operate în 2024, o ușoară scădere față de 8.900 în 2023 (-1,12%) și 9.100 în 2021 (-3,3%). Pe locul al doilea se află portul La Spezia, cu 7.900 de trenuri în 2024, în scădere față de 2023 (-1,25%) și 2021 (-3,66%).

Pe locul al treilea este portul Ravenna, unde au fost operate 7.400 de trenuri în 2024, în scădere cu 1,33% față de 2023 și cu 5,13% față de 2021. O excepție notabilă este Genova Pra’, care a înregistrat o creștere de 1,43% în 2024 față de anul anterior, operând 7.100 de trenuri, deși rămâne în scădere cu 2,74% față de 2021.

Venezia Marghera SC, al cincilea terminal portuar ca volum de trafic feroviar, a operat 6.600 de trenuri în 2024, în scădere cu 1,49% față de 2023 și cu 2,94% față de 2021.

În ciuda dificultăților actuale, sectorul feroviar rămâne esențial pentru eficiența transportului maritim de containere și pentru reducerea emisiilor de CO₂. Cu măsuri de sprijin adecvate și investiții în infrastructură, autoritățile portuare și operatorii feroviari speră să inverseze această tendință negativă și să sporească intermodalitatea în porturile italiene în anii următori.

Articole similare

Ad