Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scădere moderată, salvată de retail și comerț online

Piața de echipamente de stivuit a fost mai puțin afectată de pandemie comparativ cu alte sectoare industriale, și asta datorită creșterii activităților de retail și de comerț online. Este adevărat că, după mai mulți ani de creștere susținută, acum expansiunea a fost frânată. Pe de altă parte, se așteaptă o revenire destul de rapidă la nivelul din 2019, chiar de la jumătatea lui 2021. Iar dezvoltarea din retail și e-commerce va continua ani buni de acum încolo, mai ales că ecartul dintre România și celelalte țări din Europa Centrală și de Est este încă destul de mare.

Piața românească de echipamente de manipulat a avut o evoluție relativ pozitivă în 2020, în contextul crizei pandemice, în condițiile în care scăderea în primele 10 luni a fost de numai 3,4% comparativ cu perioada ianuarie-octombrie 2019. Vorbim, așadar, de un total de echipamente vândute de 4.543, față de 4.705 în primele 10 luni din 2019. (2019 s-a închis cu 6.008 de echipamente în total.) De altfel, segmentul utilajelor de depozit a cunoscut chiar o creștere de 1,7%, confirmând dezvoltarea impresionantă a comerțului online în 2020, care a determinat intensificarea operațiunilor de depozitare, manipulare marfă și transport. Pe de altă parte, cererile pentru electrostivuitoare cu contragreutate au scăzut cu 9%, iar cele pentru motostivuitoare, cu 18%. Chiar și așa, cota de piață deținută de utilajele cu ardere internă este mai mare în România decât în țările vecine. Tendința este însă de scădere, iar odată cu intrarea în vigoare a noii prevederi europene privind emisiile poluante se va intensifica ritmul de înlocuire a echipamentelor diesel/gaz cu cele electrice.

Octombrie a fost cea mai bună lună dintre toate, cu 658 de unități vândute, dar, chiar și așa, tendința de revenire ușoară a pieței – generată tot de retail și de comerțul electronic – nu va contrabalansa pierderea, iar anul se estimează să se încheie cu o depreciere de 5-7%.

Foarte important, „atât în România, cât și în celelalte țări din Europa de Est, se poate observa o creștere a cotei de piață deținute de producătorii chinezi, care în anii trecuți aveau 10-15% din volume, iar acum au ajuns la aproape 25%. Explicația este aceea că utilizatorii sunt în căutare de produse mai ieftine și, în același timp, constructorii premium s-au concentrat în ultima perioadă pe dezvoltarea de produse sofisticate, cu tehnologie de top, care este mai scumpă. Chiar dacă este vizibilă tendința de înlocuire a echipamentelor cu propulsoare cu ardere internă cu cele având motoare electrice, constructorii chinezi vor reuși să fie competitivi și pe electric, deși nu se ridică la nivelul de tehnologie oferit de ceilalți producători”, a declarat Marek Juhas, director general Still România.

Pandemia a generat o schimbare de strategie

În condițiile în care mai multe industrii-cheie au fost afectate de pandemie (de exemplu, industria auto), proiectele de investiții ale principalilor furnizori din domeniu au fost fie suspendate, fie direct anulate. „Panica generată de pandemie a mai scăzut, astfel că în ultimul trimestru din 2020 am reluat o parte dintre negocierile care fuseseră anterior puse în așteptare. Sperăm ca cel puțin din a doua parte a lui 2021 piața să se relanseze”, a subliniat Marek Juhas.

Chiar dacă pandemia a afectat foarte multe industrii, Still România încheie 2020 cu același număr de angajați. „Activitatea nu a fost afectată chiar atât de mult, astfel că am preferat să investim în echipă, să păstrăm toți colegii și să fim pregătiți pentru relansarea din 2021. Anul pandemic a fost folosit pentru o schimbare în abordarea muncii în interiorul companiei, dar și în relație cu clienții. Ne-am reorientat foarte mult către online, pe diferite platforme de comunicare, iar această tendință probabil că va fi menținută – într-o oarecare măsură – și pe viitor. În același timp, am constatat un interes sporit din partea clienților pentru soluții automatizate, pentru softuri personalizate destinate managementului flotei, dar și pentru echipamente specializate tip VNA, pentru operare pe culoare înguste. Pe viitor probabil că vom asista mai puțin la lansări de noi echipamente, și mai mult de noi sisteme automatizate și soluții software, menite să crească eficiența. Vedem această tendință deja în Occident, iar Europa de Est va urma în scurt timp.”

Ponderea între contractele de achiziție și cele de închiriere pe termen lung (LTR) este în prezent de circa 50-50%, iar tendința de creștere în cazul ultimelor va continua și pe viitor. Contractele LTR oferă o flexibilitate sporită clienților, iar în perioada de criză s-au putut renegocia (într-o oarecare măsură), astfel încât beneficiarii să suporte mai bine impactul negativ al pandemiei. „Am fost oricum limitați în opțiuni, deoarece nu se poate vorbi despre o relocare a flotelor de echipamente din LTR către alți clienți, acestea fiind configurate în funcție de specificul fiecărei aplicații în parte.”

Și Jungheinrich România s-a adaptat rapid noilor condiții de piață generate de pandemie, fiind găsite rapid soluții atât pentru echipele de vânzări și de service, cât și pentru clienți. Activitatea companiei nu a fost întreruptă nici în perioada de stare de urgență, astfel că, în ciuda ușoarei scăderi a pieței de echipamente în ansamblu, producătorul german a reușit chiar o creștere a cotei de piață. Focusul a fost pe gama utilajelor de depozitare, fiind promovată în special înlocuirea bateriilor convenționale plumb-acid cu tehnologie li-ion de ultimă generație, și pe automatizare, alături de modelele noi planificate a fi lansate, chiar și în pandemie. „Este adevărat că tuturor ne lipsește interacțiunea umană, care a fost limitată, dar am găsit soluții alternative pentru ca echipa să rămână aproape de clienți: discuții telefonice, întâlniri în mediul online sau vizite în care s-au respectat cu strictețe regulile de distanțare. De asemenea, au fost făcute campanii promoționale în mediul online, pentru a suplini tradiționalele târguri”, au declarat reprezentanții Jungheinrich România.

Mitsubishi, cotă de piață de 5% în primul an de prezență în România

Start-up-ul pe piața românească a fost dificil pentru Mitsubishi, care din 2020 este reprezentat de Wylze Logistik. Cu toate acestea, în ciuda contextului dificil, Mitsubishi a ajuns să dețină o cotă de 5% din piața de echipamente, cu obiectivul de menținere a acesteia și eventual o majorare de până la 7%. Cea mai mare pondere din livrări o au utilajele de depozit, care reprezintă 60-70% din total volume.

Modalitatea preferată de achiziție a clienților de Mitsubishi a fost închirierea pe termen lung, aproape 60% dintre echipamente făcând obiectul unui contract LTR, iar restul fiind vânzări efective. „În special clienții din domeniul retailului și depozitării apreciază acest sistem, deoarece preferă flexibilitatea, dar și înnoirea permanentă a flotei cu cele mai noi produse. În plus, circa 20% dintre clienți s-au orientat în 2020 spre bateriile li-ion, care sunt mult mai eficiente și al căror preț începe să devină tot mai accesibil. Desigur, nu a ajuns la nivelul prețului bateriilor convenționale, cu plumb-acid, însă este atractiv în raport cu randamentul și productivitatea oferite. Pentru 2021, interesul pentru li-ion va continua să crească, undeva spre 30% din volumele totale. În paralel cu schimbarea tehnologică este însă necesară atât redimensionarea rețelelor electrice, pentru a face față sarcinilor mari, cât și consilierea clientului, pentru a-și regândi fluxurile de operațiuni, astfel încât să beneficieze la maximum de avantajele noii tehnologii”, apreciază Wilhelm Molitor, administratorul Wylze Logistik.

De altfel, pe parcursul întregului an, peste 100 de clienți au avut în teste echipamente li-ion de diferite configurații, timp de o săptămână, pentru a se convinge de performanțele tehnice.

Flotă de închiriere alcătuită integral din echipamente noi

Flota Mitsubishi destinată închirierilor pe termen scurt (STR) a fost constituită de la zero, numai cu echipamente noi. Aceasta este împărțită între stivuitoare cu contragreutate (electrice, diesel și gaz) și utilaje de depozit într-o proporție de 80-20%, în conformitate cu cererile de pe piață. În următorii ani, flota STR va crește cu 50-60% pe an. În plus, odată cu încheierea primelor contracte LTR, vor fi alimentate atât flota STR, cât și parcul de utilaje second-hand.

Pe lângă disponibilul de echipamente de închiriat din România, se poate accesa în permanență stocul STR european al Mitsubishi, constituit în Olanda. Acolo se găsesc peste 2.000 de unități din toate modelele și configurațiile, iar timpul de livrare este de doar 3-5 zile. Echipamentele sunt ținute în flota europeană STR pentru o perioadă de maximum 3 ani, după care sunt scoase la vânzare ca second-hand, fiind disponibile pentru toți dealerii de pe continent. „În 2020 și piața de utilaje second-hand s-a situat sub potențial, însă sperăm într-o revenire din 2021.”

Cele mai bine vândute echipamente Mitsubishi au fost electrostivuitoarele din gama 1,6-2 t și electrotranspaletele cu platformă rabatabilă din categoria echipamentelor de depozit.

În 2021 vor fi lansate foarte multe modele noi din gama warehouse: stacker-e, reach-truck-uri și electrotranspalete. Este vorba de generații noi de echipamente, cu design și motorizări noi, optimizate în vederea creșterii productivității, managementului bateriei etc.

În ceea ce privește gama echipamentelor cu ghidaj automat (AGV), acestea sunt dezvoltate integral de compania finlandeză Rocla, parte din grupul Mitsubishi.

Pe piața echipamentelor multi-direcționale, unde Wylze Logistik reprezintă producătorul irlandez Combilift, nu s-au înregistrat scăderi, cota deținută fiind de peste 50%. Volumele de vânzări sunt similare celor din 2019, respectiv 0,5-1% din piața de echipamente de manipulat.

Noul Still RX 60 35-50 și alte modele noi, disponibile pentru testare

Ca în fiecare an, Still a adus în flota STR și echipamente demo, inclusiv noul RX60 35-50, toate modelele fiind disponibile pentru teste la clienți. Tot în 2020 a fost promovat și noul sistem de management de flotă Still Next Fleet, în diferite configurații, în funcție de pachetul de servicii inclus. De asemenea, toți clienții care aveau deja achiziționat vechiul program Still Report au primit în schimb Still Next Fleet, în versiunea standard, fără costuri suplimentare. Doar eventuala achiziționare de servicii suplimentare peste cele incluse în pachetul anterior (upgrade) a fost taxată în plus. Oricum, prețul este foarte mic pentru versiunea standard, de aproximativ 1 euro/echipament, a asigurat Marek Juhas, astfel că toate ofertele de echipamente noi includ acum și serviciul de management de flotă. De asemenea, toate utilajele STR au deja instalat serviciul Next Fleet și sunt pre-echipate pentru înlocuirea bateriei convenționale cu una li-ion.

Still are în portofoliu și gama de echipamente Baoli, produsă în China. În prezent, rețeaua Baoli numără în România peste 10 dealeri, iar cota de piață este în creștere. Foarte important, produsele Baoli și cele Still – oferite prin rețeaua proprie – nu sunt direct concurente, iar gama Baoli „atacă” un segment de piață low-cost. Chiar dacă strategia Baoli pe piața românească este elaborată și implementată de o echipă separată de management și vânzări plus rețea de service dedicată, logistica pentru ambele categorii de produse este organizată și coordonată de Still România.

Transpalete electrice și stivuitoare cu transmisie hidrostatică noi, marca Toyota

Toyota Material Handling România a încheiat 2020 cu o performanță puțin peste așteptări. „Ca și în anii anteriori, cele mai multe cereri au venit din zona de depozitare, unde predomină echipamentele mici – transpaletele electrice – motiv pentru care lucrăm în permanență la îmbunătățirea modelelor existente, pentru a fi și mai eficiente, mai compacte și mai ușor de operat. A crescut și interesul pentru soluții automatizate. De altfel, unul dintre cele două centre europene de competență în automatizare este la București”, a declarat Daniel Preda, director general Toyota Material Handling România.

Grupul japonez a lansat în 2020, la nivel european, modelele de transpalete electrice BT Tyro LHE130 și BT Levio LWI160 (ultimul, compact, conceput în jurul bateriilor li-ion) și familia de stivuitoare cu transmisie hidrostatică Toyota Tonero Stage V HST.

„Contextul pandemiei a crescut interesul pentru soluțiile automatizate, deoarece răspund multor nevoi actuale: suplinesc nevoia de personal calificat, care e tot mai greu de găsit, certificat și păstrat, împiedică apariția accidentelor din depozite, fiind soluții mult mai sigure, iar timpul de amortizare a investiției a devenit suficient de atractiv. De altfel, lucrăm la câteva proiecte de automatizare chiar în acest moment. În același timp, am observat un interes crescut pentru I_Site, sistemul nostru de gestionare a flotei, care are acum o funcție nouă – «Team Challenge» – prin care șefii de depozite pot urmări performanța echipelor de operatori și pot crea concursuri între aceștia“, a precizat Daniel Preda.

Cerere crescută pentru echipamente second-hand

Piața de echipamente second-hand a înregistrat o ușoară creștere față de anul anterior, iar pentru a o deservi, Jungheinrich România a apelat la mai multe soluții: echipamente „ca și noi” (refurbish), oferite de unitatea specializată de la Dresda (Germania), echipamente recondiționate „ready-to-go” sau echipamente care se vând așa cum sunt, în funcție de solicitările clienților.

În 2020, compania și-a mărit echipa de service, pentru a putea fi aproape de clienți în această perioadă dificilă. „Au fost luate toate măsurile de precauție, iar tehnicienii mobili au fost foarte dedicați și au intervenit oriunde a fost nevoie”, au arătat reprezentanții Jungheinrich România.

Still și-a depășit volumele de utilaje rulate comercializate în 2019. Din cauza presiunii pe prețuri și a cererii foarte mari de pe piața internă, compania a renunțat în mare parte să mai vândă către traderii internaționali echipamentele returnate de clienții români la terminarea contractelor de leasing/închiriere sau provenite din trade-in-uri, ci și-a dezvoltat propriile canale de vânzare pentru echipamentele second-hand. „Cea mai mare parte a echipamentelor rulate au fost comercializate intern. Piața românească a ajuns la un nivel de maturitate la care putem obține prețul corect aici, astfel că prea puține sunt vândute în rețea, către traderii din alte țări. Probabil că cererea de echipamente second-hand se va menține la un nivel ridicat și cel puțin în prima jumătate din 2021”, a precizat Marek Juhas.

Mutarea în 2019 într-o locație nouă, mult mai mare decât înainte, a oferit posibilitatea Still România de a-și organiza un atelier de service mai mare, care să includă și o zonă dedicată operațiunilor de recondiționare de stivuitoare second-hand, ceea ce a ajutat activitatea de vânzare a echipamentelor folosite. Astfel, în 2020 doar câteva dintre echipamente au ajuns la centrul dedicat de recondiționare al Still din Polonia.

Activitatea after-sales s-a menținut la un nivel similar cu cel din 2019, cu excepția perioadei de stare de urgență. În service s-au implementat toate măsurile de protecție aprobate la nivelul grupului Kion, pentru a asigura siguranța angajaților. În prezent se lucrează la extinderea echipei de service, pentru o acoperire cât mai bună a tuturor regiunilor țării. Pe lângă echipele mobile, în locațiile clienților care au în operare flote mari de utilaje se amenajează ateliere dedicate, cu tehnicieni disponibili 24 de ore pe zi pentru întreținere și reparații.

Și Toyota Material Handling și-a lărgit echipa de service în 2020 angajând noi tehnicieni, pentru a ține pasul cu numărul suplimentar de echipamente livrate la clienți. În plus, componența echipelor de service a fost reconfigurată, pentru a permite alinierea cu tipurile de utilaje și cu noile contracte de service încheiate. Pentru o organizare mai bună a tehncienilor de pe teren a fost adăugat un nou coordonator de service și un trainer. În plus, au fost cumpărate autovehicule utilitare noi, pentru a înnoi, dar și pentru a extinde flota existentă, și au fost achiziționate sclue, dispozitive și verificatoare (SDV-uri).

Tendința comerțului online va rămâne, chiar și după pandemie, iar acest lucru va influența întreg lanțul logistic, curieratul etc. Astfel, principalii clienți pentru furnizorii de echipamente de manipulat vor veni tot din retail și e-commerce. „Oricum, România este încă departe de celelalte piețe din Europa centrală și de est – Cehia, Polonia, Ungaria – astfel că este loc de dezvoltare dublu față de ceea ce există în momentul de față. Dovadă este faptul că pentru multe comenzi efectuate online din România încă se livrează de la depozite zonale din țările vecine, pentru că – în cazul anumitor producători – stocurile sunt mai mici și cu număr mai mic de repere disponibile. Acest lucru se va schimba cu siguranță în scurt timp”, apreciază Wilhelm Molitor.

Articole similare

Ad
Ad