Transportul rutier a traversat o perioadă dificilă în ultimii doi ani în Europa, amintește o analiză a Upply (2025 review of road transport in Europe): în tone-kilometri în 2024 s-a înregistrat o ușoară creștere de 0,6% față de 2023, până la 1.869 de miliarde, după scăderea de 3,2% din 2023 față de 2022. Pe de altă parte, activitatea exprimată în tone a continuat să scadă până la un total de 13,075 de miliarde în 2024, cu 0,7% mai puțin decât în 2023, când scăzuse cu 3,4% față de 2022.
Primele cifre disponibile pentru 2025 arată o tendință de eroziune sau stagnare a volumelor pe principalele rute europene, atât de la un trimestru la altul, cât și față de 2024, semn al încetinirii economiei. Dar cu diferențe de la o țară la alta.
În Germania transportul rutier de mărfuri rămâne o industrie importantă, cu peste trei miliarde de tone de mărfuri anual. Comerțul electronic stimulează livrările last mile, dar dificultățile economice, mai ales cele din industria producătoare, au impact asupra cererii de transport. Creșterea așteptată în 2025 nu s-a materializat, ceea ce are repercusiuni și asupra transportului rutier polonez, principala flotă națională care este strâns legată de economia germană. Astfel că încetinirea activității este vizibilă, mai mult de jumătate dintre companiile chestionate raportează o scădere a veniturilor, iar previziunile pe termen scurt rămân pesimiste.
Flota franceză, care se clasează pe locul al patrulea în Europa ca volum de activitate, a înregistrat o creștere de 2,8% în 2024, până la 174 de miliarde de tone-km, dar în prima jumătate a lui 2025 a scăzut cu 0,1%, atât din cauza pieței slabe, cât și din cauza concurenței puternice din partea transportatorilor din alte țări europene.
Dintre principalele flote din UE, cea a Spaniei se descurcă cel mai bine: după o creștere de 2,6% în 2024, activitatea, măsurată în tone, a crescut cu 6,6% în primul trimestru din 2025 și cu 2,6% în al doilea, datorită dinamismului pieței interne – Spania este, într-adevăr, printre țările europene care înregistrează cea mai mare creștere. Dar în tone-kilometri activitatea a scăzut cu 4,8% în al doilea trimestru din 2025 și a stagnat în prima jumătate de an (-0,1%), din cauza dificultăților economice ale principalilor parteneri de export, Franța și Germania.
Per ansamblu, conform estimărilor Transport Intelligence, se preconizează că piața europeană de transport rutier va înregistra o creștere de 1,1% în 2025 în ceea ce privește veniturile, atingând un total de 429,5 miliarde de euro.
În ceea ce privește tarifele, ele reflectă schimbările legate de cerere: în cazul contractelor transportatorii au reușit, în general, să transfere cel puțin o parte din creșterile de costuri în tarife, dar piața spot a scăzut în a doua jumătate a anului, din cauza scăderii cererii.














