Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Schimbarea corecta a anvelopelor le creste performanta si durata de viata

Durata de viata a anvelopelor poate fi prelungita prin respectarea principiilor de baza ale utilizarii corecte, dar aceasta nu este suficienta, ci ele trebuie si schimbate corespunzatoare, in functie de sezon. De aceea specialistii din reteaua Premio avertizeaza in legatura cu unele greseli aparent minore care se fac – valvele necontrolate sau neechilibrarea rotilor – si care au consecinte grave asupra sigurantei, dar produc si pagube financiare, si ofera sfaturi pentru alegerea modelului potrivit – tinind cont nu de pret sau de aspectul pe care pneurile l-ar conferi masinii, ci de recomandarea producatorului acesteia si de nivelul de performanta necesar fiecarui stilul, astfel incat uzura sa fie lenta.
 

Iar la schimbarea anvelopelor trebuie respectate zece elemente de baza:
1) Anvelopele se monteaza in directia de rulare – trebuie sa se respecte indicatiile referitoare la directia corecta de rulare si la exteriorul anvelopei, aspect foarte important in cazul anvelopelor directionale si asimetrice. Numai cele montate corect asigura o expulzare adecvata a apei, o tractiune adecvata si o franare buna. Produsele montate pe spate se uzeaza mai repede, au tractiune mai slaba si sunt mai zgomotoase in timpul condusului. Metoda de montare este irelevanta numai in cazul anvelopelor simetrice, cand suprafata de rulare este identica pe ambele parti.
2) Anvelopele se monteaza pe jante curate – inainte de a monta anvelopa, janta trebuie curatata pe suprafata de contact, resturile de pe aceasta suprafata putand duce la o deflatie lenta a pneurilor. In plus, marginea anvelopei trebuie protejata cu o substanta de ungere speciala care faciliteaza montarea si asigura o legatura stransa cu janta.
3) Valvele se inlocuiesc – valvele sunt adesea ignorate la schimbarea anvelopelor, iar aceasta este o mare greseala, deoarece cele defecte sunt o cauza aproape la fel de frecventa a deflatiei anvelopelor ca si inteparea. Valvele de cauciuc trebuie inlocuite la fiecare schimbare a anvelopelor, iar la cele metalice (frecvent utilizate cu jante de aluminiu) se recomanda inlocuirea cartusului. Nu trebuie ignorate nici piulitele valvelor care impiedica patrunderea murdariei si umezelii in anvelopa.
4) Butucul se curata – inainte de a strange roata echilibrata, butucul trebuie curatat temeinic de murdarie si rugina, altfel rularea jantei poate fi inegala si in timpul condusului se pot produce vibratii.
5) Rotile se indeparteaza corect – rotile sunt supuse unor supraincarcari majore si, prin urmare, strangerea lor corecta este, de asemenea, foarte importanta. Rotile stranse incorect se pot desprinde in timpul deplasarii, iar strangerea prea tare poate duce la lipirea termica a piulitelor si poate cauza probleme la inlaturarea rotii in timpul unei defectiuni pe sosea sau cand este necesara inlocuirea anvelopelor in functie de sezon. Pentru a strange rotile se foloseste o cheie cu forta si cuplul adecvate, iar la final se verifica daca toate suruburile sunt stranse.
6) Rotile se echilibreaza – in caz contrar se pot produce vibratii care dau o experienta neplacuta in timpul conducerii si determina uzura mult mai rapida a componentelor valvei. Echilibrarea nu trebuie exclusa chiar daca rotile au avut rezultate bune in timpul sezonului precedent, deoarece greutatile de echilibru s-ar fi putut pierde in timpul indepartarii rotilor.
7) Se seteaza geometria rotilor – dupa schimbarea anvelopei, mecanicii ar trebui sa recomande conducatorilor auto sa verifice geometria rotilor, deoarece unghiurile adecvate ale puntilor fata si spate previn uzura excesiva a pneurilor. Nerespectarea acestei proceduri poate duce la un comportament neasteptat al autovehiculului pe sosea – derapari sau iesiri de pe traiectoria corecta de conducere.
8) Se recalibreaza sistemul TPMS – daca autovehiculul este echipat cu senzori de presiune a pneurilor – sistemul TPMS – fiecare inlocuire a anvelopelor trebuie insotita de resetarea si calibrarea sistemului. Sincronizarea senzorilor individuali cu calculatorul este foarte precisa si, prin urmare, in aceasta situatie rotile nu pot fi schimbate liber, iar dupa orice schimbare a anvelopei este necesara resetarea sistemului si incarcarea noilor date. In timpul inlocuirii periodice a anvelopelor se recomanda si revizuirea componentelor individuale ale sistemului. In caz contrar, acesta nu isi va indeplini rolul si nu il va avertiza pe sofer cu privire la anomaliile presiunii in anvelope. Nu orice service de anvelope poate gestiona corect sistemul TPMS, deoarece necesita instrumente si personal calificat.
9) Presiunea corecta in anvelope – schimbarea corecta a pneurilor trebuie sa fie insotita de stabilirea unui nivel adecvat al presiunii. Conducatorul auto este, de asemenea, responsabil sa acorde atentie nivelului optim al presiunii pe toata durata de viata a anvelopei. Anvelopele cu presiune prea joasa au o rezistenta mai mare la rulare, ceea ce duce la un consum mai mare de carburant, iar presiunea prea mare determina uzarea rapida a partii din mijloc a benzii de rulare, ceea ce reduce durata de viata a pneului. Presiunea adecvata inseamna mai ales siguranta in timpul conducerii – anvelopele cu presiune prea joasa sau prea inalta nu asigura tractiune optima sau distante scurte de franare.
10) Intretinerea anvelopelor – dupa indepartarea rotilor de pe vehicul si inainte de depozitarea acestora timp de cateva luni, anvelopele trebuie curatate cu atentie si verificate de orice deteriorare mecanica si uzura a benzii de rulare. Daca acestea sunt in continuare adecvate pentru utilizare, trebuie depozitate corespunzator. Conducatorii auto care nu au conditiile de depozitare adecvate pot folosi service-urile de anvelope care au hotel de anvelope.
Piotr Jaku?, Premio Director in Romania, mai puncteaza faptul ca echilibrarea necorespunzatoare a unei roti cu o anvelopa noua, curatarea inadecvata a jantelor sau a hub-urilor sau lipsa de lubrifiere a rotilor sunt aspecte aparent nesemnificative, care, dupa o utilizare indelungata, pot conduce la uzura rapida a pneurilor si la consecinte financiare suplimentare pentru sofer. De aceea se recomanda utilizarea serviciilor din centrele de service specializate, care detin aparatura tehnica profesionista si tehnicieni bine pregatiti si experimentati.

Articole similare

Ad