Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Schimbarea obligatorie a tahografelor pentru vehiculele de transport internațional

Contextul noilor reguli europene

Uniunea Europeană a introdus, prin Pachetul de Mobilitate aprobat în 2020, o serie de măsuri care au ca scop modernizarea și digitalizarea transportului rutier. Printre cele mai importante prevederi se află și obligativitatea montării tahografului inteligent de a doua generație în toate vehiculele care efectuează transporturi internaționale. Această cerință se aplică atât vehiculelor noi, cât și celor deja în circulație, inclusiv second-hand, și are ca obiectiv creșterea siguranței rutiere, monitorizarea mai precisă a timpilor de condus și odihnă, dar și prevenirea fraudelor.

Procesul de implementare a noilor dispozitive a fost împărțit în mai multe etape:

  • Februarie 2024: vehiculele echipate cu tahografe analogice sau digitale de primă generație au fost obligate să le înlocuiască, pentru a continua să circule internațional.
  • Până la 20 august 2025: camioanele și autobuzele înmatriculate după iunie 2019, care dispun deja de tahograf inteligent de prima generație, trebuie să facă trecerea la noul model. Această cerință a afectat peste 30.000 de vehicule doar în ultimele luni, care au fost nevoite să intre în service pentru a efectua modificarea tehnică.
  • Din 1 iulie 2026: și vehiculele de transport ușor (vanuri) cu o greutate maximă între 2,5 și 3,5 tone vor fi obligate să utilizeze tahograful inteligent de a doua generație atunci când efectuează transporturi internaționale.

Ce riscă transportatorii care nu respectă regulile

Sancțiunile diferă de la un stat la altul, însă toate sunt considerabile și pot afecta grav activitatea unei companii de transport. De exemplu:

  • În Franța, amenzile pot ajunge până la 30.000 de euro, iar autoritățile pot dispune imobilizarea vehiculului și chiar pedepse cu închisoarea de până la un an pentru șofer.
  • În Portugalia și Germania, valoarea sancțiunilor poate fi de 6.000 de euro.
  • În Italia, amenda este de 3.600 de euro, iar în Olanda de 4.400 de euro.

Aceste cifre arată cât de severă este legislația europeană în materie de control al transporturilor și cât de important este ca firmele să respecte termenele de conformare.

Excepții și precizări importante

Nu toate vehiculele sunt vizate de această obligație. Autovehiculele de transport care operează exclusiv pe plan local sau național și care sunt dotate cu tahografe analogice sau digitale vechi nu trebuie să le înlocuiască. Singura situație în care acest lucru devine obligatoriu este atunci când dispozitivul se defectează și nu mai poate fi reparat.

Implementarea tahografului inteligent de a doua generație reprezintă o schimbare majoră pentru sectorul transporturilor rutiere internaționale. Deși presupune costuri și timp investit în adaptarea vehiculelor, această măsură contribuie la uniformizarea regulilor la nivel european, la monitorizarea corectă a activității șoferilor și la creșterea siguranței pe șosele. Transportatorii care vor să își continue activitatea fără riscuri trebuie să respecte termenele de înlocuire, pentru a evita sancțiuni extrem de dure.

Articole similare

Ad