AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scumpirea RCA dă peste cap calculele cărăușilor

Piața RCA se resimte după falimentul – previzibil – al City Insurance, care în ultimii ani ajunsese să domine segmentul asigurărilor obligatorii cu prețuri derizorii, care s-au și dovedit în final a fi nesustenabile. Cei mai afectați sunt operatorii de transport, care se văd dintr-odată puși în fața unei creșteri de 100% a tarifelor la RCA. Cât de real este acest procent, dacă ne referim de fapt la ecartul dintre prețurile practicate de City și cele ale celorlalte companii sau doar la scumpirea polițelor acelorași asigurători pe perioada ultimului an, este doar o chestiune de perspectivă. Cel mai grav este faptul că transportatorii s-au trezit dintr-odată cu o creștere de cost operațional pe care cu greu vor reuși să o transpună în propriile tarife.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) urmărește cu atenție modul în care se împarte cota de piață a City Insurance (de peste 40%) între jucătorii rămași pe segmentul RCA, astfel încât redistribuirea să fie una sănătoasă. „Vorbim totuși de o asigurare obligatorie, comercializată de companii private, ce nu pot fi obligate să vândă în anumite condiții restrictive, așa cum prevede, de altfel, și directiva europeană”, a explicat Valentin Ionescu, director în cadrul ASF, cu prilejul Galei Tranzit de transport de călători. Pe de altă parte, România este în infringement pe legea 132/2017 încă de acum 3 ani, din cauza limitărilor impuse, ca urmare a derapajelor constatate la momentul respectiv pe piață. Este vorba despre limitarea cheltuielilor administrative ale societăților de asigurare la maximum 25%, de introducerea tarifului de referință și altele.

La momentul 2021, în urma discuțiilor purtate de ASF cu asigurătorii rămași a reieșit că unii au apetit pentru preluarea riscului și implicit pentru creșterea cotei de piață, în timp ce alții, nu. Atenție, însă! Odată preluat riscul pe RCA, companiile respective au obligația să-și acopere cerințele de lichiditate și de solvabilitate, ceea ce implică investiții noi din partea acționarilor. În același timp, linia între profit și pierdere este foarte fină în cazul asigurărilor obligatorii, iar calcularea și practicarea tarifului corect este esențială. Vorbim despre nivelul de primă la care societatea de asigurări poate și trebuie să despăgubească orice client atunci când apare riscul.

Din păcate, potrivit ultimului raport ASF, rata combinată pe RCA este supraunitară, ceea ce înseamnă că asigurătorii pierd bani pe acest segment. Ce-i drept, acum, odată cu ieșirea de pe piață a celui mai ieftin jucător, tarifele nesustenabile au dispărut, așa că valoarea ratei combinate ar trebui să se modifice în bine.

Având în vedere dinamica pieței după falimentul City Insurance și faptul că foarte mulți clienți (ce-i drept, mai puțin din transporturi) s-au îndreptat către Euroins, ASF a derulat o politică de supraveghere a activității acestui asigurător cu precădere, deoarece are foarte multe solicitări. „De curând am finalizat un control periodic la Euroins – sunt monitorizați pe indicatorul de lichiditate. În septembrie, acționarii au majorat capitalul social cu încă 121 de milioane de lei și au adus și alți bani cu care ne-am asigurat că își plătesc daunele. Ca idee, numai între 1 și 11 octombrie 2021 au plătit daune în valoare de 150 de milioane de lei, pentru 16.000 de dosare de daune, cu mult peste ce plăteau înainte. Compania are tot interesul să funcționeze corect, face parte dintr-un grup listat la bursă în Polonia și Bulgaria, a fost de mai multe ori amendată de-a lungul timpului și sperăm că totul va decurge așa cum trebuie. De altfel, de la începutul acestui an, Euroins a transmis către ASF mai multe notificări privind ajustarea tarifului RCA. Subliniez însă că nicio companie de asigurări nu este pregătită la acest moment să preia cota de piață deținută în trecut de City Insurance. Și orice jucător ar face acest lucru ar trebui să își suplimenteze componenta de lichiditate, pentru a putea prelua riscuri, conform indicatorilor pe care îi are. Monitorizăm săptămânal, împreună cu toți jucătorii, cotele de piață pe vânzări, și avem surprize plăcute, în sensul în care portofoliul de clienți al City este distribuit destul de echilibrat între companii puternice, care sperăm să își mențină apetitul și pe viitor. Excepție face Uniqa Asigurări, care se pare că se retrage încet de pe segmentul RCA.” Se pot întâmpla și astfel de situații, apreciază directorul ASF, atunci când acționarii nu mai doresc să suporte pierderi.

Cât pot crește tarifele RCA?

În contextul falimentului City Insurance, tarifele RCA au crescut la toate companiile de asigurări, unele din dorința de a descuraja vânzarea de polițe obligatorii, iar altele, pur și simplu, pentru a specula o situație. Toată lumea se întreabă, pe bună dreptate, dacă lucrurile mai pot escalada la modul în care au făcut-o în trecut. Reprezentanții ASF sunt de părere că istoria nu ar trebui să se repete. „Expunerea este mai mică acum, chiar dacă ea există. Tocmai de aceea urmărim cu atenție tarifele practicate, inclusiv din notificările pe care asigurătorii au obligația să le trimită Autorității atunci când operează majorări, și ne asigurăm că tarifele sunt calculate corect din punct de vedere actuarial. Trebuie remarcat însă că țara noastră are anumite probleme structurale comparativ cu alte state membre, din cauza faptului că asigurările generale (în special RCA) au cea mai mare pondere din total piață, de 79%, și doar 21% reprezintă asigurările de viață.

În ciuda pandemiei, primele brute subscrise în primele 6 luni ale acestui an au fost de 6,4 miliarde de lei, iar ASF estimează ca 2021 să se încheie cu o creștere de 10-15% comparativ cu anul trecut.

Spre deosebire de falimentele Astra și Carpatica, legislația însă este acum mai prietenoasă, iar ordonanța de urgență a venit în sprijinul consumatorilor, ajutându-i să-și recupereze banii pentru dosarele de daună deschise, în termen de 60 de zile de la retragerea autorizației City Insurance (27 septembrie). „Efectele falimentului City s-au văzut imediat, în sensul în care prețul polițelor RCA a crescut fără o justificare clară, astfel că la acest moment – cu excepția firmelor de construcții – toate companiile de transport se încadrează, în conformitate cu ofertele primite, la clienți cu risc ridicat. Cea mai mică ofertă acum este de 14.449 de lei, însă poate ajunge și la 18.700 de lei pentru un camion în B0. Tariful de referință prevede o primă brută de 7.105 lei, care înmulțită cu factorul N (de 1,36), dă o primă în B0 de 9.662 de lei. În aceste condiții, am ajutat clienții să ajungă cât mai repede către Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), pentru redistribuire. Trebuie parcurse însă anumite etape, trebuie obținute mai multe documente, inclusiv 3 oferte situate peste tariful de referință, iar după repartizarea clientului la o anumită companie de asigurări – dacă ambele părți acceptă – putem să ne ocupăm mai departe de finalizarea poliței. Din păcate, sunt doar doi asigurători care ne permit acest lucru”, a explicat Cati Stoican, membru în consiliul de administrație Safety Broker.

La transportul de călători, pentru vehiculele cu mai puțin de 40 de locuri prima brută anuală în B0 este 1.664 de lei, care înmulțită cu factorul N ajunge la 2.263 de lei. „Deși am primit și oferte mai mari, am reușit să găsim soluții și sub acest tarif. Surprinzător, chiar avem un client care a plătit anul acesta mai puțin decât anul trecut, însă nu era asigurat la City.”

Pentru vehiculele de peste 40 de locuri, tariful final pentru prima anuală în B0 este de 6.163 de lei. Este adevărat că tarifele la anumite firme de asigurare pot ajunge și la 13.000-15.000 de lei, însă există un asigurător care oferă 4.909 lei prima anuală, a explicat directorul Safety Broker.

„Trebuie reținut că BAAR nu poate acorda rate, iar odată ajuns la asigurător prin această redistribuire nu se mai pot acorda rate, deoarece s-a oferit un tarif mai mic. De asemenea, firmele care fac transport internațional trebuie să fie atente la țările exceptate de acoperirea poliței și să își ia în calcul și tariful de Carte Verde aferent. Pentru vehiculele de transport călători de peste 40 de locuri, prețul Carte Verde este de 712 euro, iar între 18 și 40 de locuri este de 664 de euro. De aceea, dacă primiți o ofertă apropiată de tariful de referință este bine de discutat cu brokerul și de făcut câteva calcule, pentru a fi siguri că veți avea în final cel mai avantajos preț.”

Pentru clienții cu polițe RCA la City Insurance, recomandarea Safety în momentul pronunțării falimentului a fost încheierea imediat a unei alte polițe și apoi denunțarea vechii polițe (încă în vigoare) la City, întrucât, dacă clientul nu a avut daună, se poate restitui o parte din prima plătită de la Fondul de Garantare. „Este bine să se procedeze astfel, deoarece, atâta timp cât polița rămâne valabilă, oferă o acoperire în limita a 500.000 de lei per contract în situația producerii unei daune. Pentru firmele de transport marfă sau călători, riscul producerii unui accident în lanț sau cu victime, care să depășească acest prag de acoperire, este foarte mare.

Toți transportatorii se încadrează la asigurați cu risc ridicat

În prezent, BAAR se ocupă de asigurații cu risc ridicat, în baza solicitării primite de la aceștia, pentru a-i aloca către una din cele 3 societăți de asigurare de la care asigurații primesc un preț mai mare decât tariful de referință din B0 x factorul N.

Ofertele de asigurare – care trebuie calculate pe 12 luni – sunt evaluate de către BAAR într-un timp rezonabil (în aceeași zi sau cel mult în ziua următoare), a precizat Sorin Greceanu, director general BAAR. După validarea solicitării de redistribuire – care poate fi făcută direct de către client sau de către broker – polița este oferită la liber pe piață timp de 24 de ore oricărui asigurător interesat, după care se alocă automat către o anumită societate. Polițele se încheie pentru acoperirea minimală din lege, iar în aceste condiții de plafonare a tarifului, de regulă, nu se acordă rate.

Deși BAAR are prerogativul de alocare a asiguraților cu risc ridicat încă din 2017, până în septembrie anul acesta nu au fost primite solicitări de acest fel. Într-o singură lună însă au fost primite peste 1.000 de solicitări, aproximativ 90% dintre acestea fiind pentru camioane și semiremorci.

Este sustenabilă înființarea unei companii de stat pentru RCA?

Ideea unei companii de stat care să preia asigurările RCA este susținută de către specialiștii din industrie și chiar legea 132/2017 precizează faptul că statul român are la dispoziție 12 luni pentru a înființa o companie de asigurări. Și sunt exemple de astfel de companii care funcționeză cu succes în Europa Centrală și de Est, fiind chiar listate la Bursă.

„O societate de asigurare cu acționariat de stat ar debarasa piața și ar absorbi o parte din riscuri. Pe de altă parte, intrarea altor asigurători privați pe piață este de dorit și chiar se poartă discuții avansate cu două companii mari din Europa să vină în România, inclusiv pe clasa A10 (asigurări RCA). Ne dorim să crească concurența pe această zona, mai ales în condițiile în care avem probleme structurale, ce țin de diviziunea portofoliului între asigurări obligatorii și facultative, generale și de viață. Cu alte cuvinte, la momentul actual, asigurătorii nu își permit să piardă pe RCA, pentru că nu pot contrabalansa pierderea din celelalte tipuri de polițe facultative vândute.“

Sorin Greceanu apreciază însă că înființarea unei companii de stat pentru RCA este doar o soluție de avarie. „Statul nu s-a dovedit a fi un bun administrator. Este esențial să nu se mai repete greșelile trecutului, pentru că piața are nevoie de stabilitate și de predictibilitate. BAAR încă plătește daune externe din cauza companiilor care au ieșit de pe piață, lăsând în urmă datorii uriașe. Au fost plătite până acum 107 milioane de euro în urma falimentelor Astra și Carpatica și mai sunt încă dechise câteva dosare, care au o rezervă de 37 de milioane de euro. Acestea din urmă se întind pe perioade lungi de timp, implică vătămări corporale etc. Cu alte cuvinte, oricine va funcționa pe piața RCA, că vorbim de companie de stat sau firme private, trebuie să se evite un alt faliment peste câțiva ani și să ajungem în aceeași situație. Legea RCA are multe prevederi care încă nu s-au pus în practică, de exemplu, baremul traumatologic pentru daunele morale ale persoanelor vătămate.”

O altă problemă identificată de Sorin Greceanu este numărul mare de neasigurați, care sunt practic „ținuți în spate” de către cei care își plătesc în mod corect asigurările obligatorii. Iar BAAR plătește 20 de milioane de euro pentru neasigurați din banii tuturor (2,5% din fiecare primă).

Indiferent de care este acționariatul unei companii de asigurări, aceasta trebuie să fie solidă financiar, este părere Cati Stoican. Un nou jucător este binevenit, mai ales în situația dată, când gradul de cuprindere nu este suficient și, mai rău, ar putea scădea pe fondul creșterii prețurilor la polițele RCA. În plus, oricât de repede reușește BAAR să soluționeze dosarele clienților cu risc ridicat (media actuală este de 7 zile calendaristice), pot apărea mici decalaje între perioada de expirare a vechilor polițe și încheierea celor noi, soluția recomandată în acest caz fiind achiziția polițelor cu valabilitate de o lună.

Se impun reglaje fine pe piața RCA

Doar o plafonare a RCA poate rezolva problema costurilor în creștere pentru companiile de transport, este de părere Augustin Hagiu. În același timp, prin contrapartidă, un preț de referință pentru service-urile care repară pe RCA ar fi de dorit, apreciază și Sorin Greceanu, fără ca acest preț de referință să le îngrădească în vreun fel libertatea. Însă un preț de referință ar putea crea pentru toți cei implicați – și mai ales pentru clienți – o valoare reală a tarifelor, pentru a se evita abuzurile.

Oricum, tariful de referință va fi recalculat și cel mai probabil va crește, întrucât vor fi luate în calcul doar informațiile financiare/tarifele oferite de asigurătorii existenți. În aceste condiții, discrepanțele între etalon și prețurile reale ale polițelor nu vor mai fi atât de mari ca acum, apreciază directorul BAAR. Din păcate, oricâte argumente și explicații găsim, este inacceptabil ca acei clienți care nu au daune și care se încadrează într-o clasă de bonus să fie încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat.             

Articole similare