Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat ultimele soluții identificate pentru protejarea asiguraților RCA ca urmare a discuțiilor purtate cu reprezentanții transportatorilor și cu cei ai companiilor de asigurări.

Astfel, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate și, mai nou, monitorizarea electronică prin rețeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilității RCA sunt măsuri cuprinse în Proiectul de lege care asigură transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care este deja înregistrat la Senatul României și urmează să parcurgă etapele necesare în cadrul procesului legislativ. Foarte important, prin monitorizarea valabilității RCA într-un sistem similar celui de rovinietă se dorește descurajarea conducerii vehiculelor fără asigurare valabilă și creșterii fondului de încasare din RCA.

De asemenea, prima RCA se va putea plăti în rate, indiferent de nivelul acesteia, iar valoarea se va putea diminua prin introducerea franșizei – așa cum se practică deja acum la asigurările CASCO – plătibilă doar în caz de daună.

Noua formulă de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguraților cu risc ridicat, persoane fizice și juridice, care dețin autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone, este operațională, fiind deja emise de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) mai multe oferte în acest sens.

Tariful de referință – așa cum s-a promis – este puțin peste 8.600 de lei pentru un camion în B0, la care se aplică clasele de bonus și de malus aferente.

ASF a demarat deja procesul de revizuire a Normei nr. 20/2017, necesar ca urmare a modificărilor ce vor fi aduse prin proiectul de lege privind transpunerea Directivei 2021/2118/CE. Termenul estimativ de elaborare este de 30 de zile după publicarea în Monitorul Oficial al României a proiectului de Lege, iar termenul de implementare a dispozițiilor este de 30 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.

Operatorii de transport sunt îndemnați să participe activ la discuțiile pe marginea elaborării noului proiect de lege RCA, astfel încât să se asigure că sunt de acord cu măsurile ce vor fi adoptate și nu vom mai ajunge pe viitor în situații limită ca cele de la începutul acestui an.

Transportatorii și agricultorii care protestează la Afumați (în apropiere de București) de aproape 12 săptămâni au transmis printr-un comunicat de presă că nu sunt de acord cu soluțiile găsite de autorități pentru problemele reclamate.

Astfel, în cazul diminuării tarifelor RCA, dar și a echivalării categoriei de permis de conducere B cu Tr și a B1 și Tr1, ei susțin că cerințele le-au fost rezolvate doar parțial, iar, în plus, în ceea ce privește RCA pe o perioadă scurtă de timp (până la 31 martie 2024).

Apoi, în cazul reintroducerii toleranțelor la depășirile de greutate OG 43/1997, așa cum prevede și legislația europeană, și evitarea dublei taxări, protestatarii reclamă că OG 4 din 18.01.2024 conține erori de tehnică legislativă. (Nu este foarte clar în textul legii faptul că depășirile de mase de până la 5% se vor sancționa cu contravenție minoră doar în cazul vehiculelor pentru care s-a cerut eliberarea de AST, în acest caz fiind vorba despre o depășire a depășirii declarate).

Pentru RCA se așteaptă în continuare noua formulă de calcul a primei de asigurare obligatorie, pe care BAAR urmează să o anunțe zilele acestea și care ar trebui să stabilească valoarea maximă la 9.000 de lei pentru un camion în B0. Așa cum a anunțat, ASF nu va interveni printr-o plafonare fermă de tarif, însă noua formulă de calcul ar trebui să rezolve tehnic și imediat problema RCA în cazul asiguraților cu risc ridicat – acolo unde intră majoritatea firmelor cu vehicule comerciale grele. În același timp, s-a promis constituirea unui grup de lucru la ASF pentru a conveni asupra altor modificări legislative care să se aplice și după 31 martie 2024.

Protestatarii mai reclamă faptul că valoarea RCA în România este cu mult mai mare decât în țările vecine – Polonia, Bulgaria, Ungaria sau Slovacia – care sunt, alături de țara noastră, cele mai afectate de măsurile de sprijin acordate Ucrainei de către Uniunea Europeană. „În celelalte patru țări, transportatorii au costuri cu RCA-ul mult sub cele practicate în România, precum și alte facilități fiscale acordate de guvernele lor (de ex.: motorină subvenționată de către stat, proiecte și fonduri guvernamentale nerambursabile pentru achiziționate de autotractoare și semiremorci etc.)“, se mai arată în comunicatul de presă trimis de protestatari.