Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat modificarea Actului constitutiv al celui mai mare broker de asigurare ce operează în România și Republica Moldova prin 150 de birouri teritoriale, Safety Broker de Asigurare S.A. pe 15 mai 2024, stabilind o nouă structură a acționariatului, cu UNILINK Europe deținând 99% și ACRISURE CEE deținând 1%.

Viorel Vasile continuă să conducă SAFETY Broker în calitate de Președinte al Consiliului de Administrație. Structura de acționariat anterioară arată astfel: UNILINK Europe 80%, SAFETY Credit 15%, Robert Nita 5%. Prin schimbarea aceasta, SAFETY Credit devine acționar al ACRISURE LLC, transformând cele 15% în acțiuni preferențiale pentru management. ACRISURE LLC are planuri de listare la Bursa de Valori de la New York în 2025.

Safety Broker de Asigurare a înregistrat o cotă de piață de 9,19% la finalul lui 2023. În primele 3 luni ale lui 2024, a intermediat prime de asigurare în valoare de 77 milioane de euro, înregistrând o creștere totală de 22%, iar creșterea non-RCA a fost de 54% față de aceeași perioadă a lui 2023. Cele mai mari creșteri din totalul subscrierilor în primele 3 luni ale lui 2024 au fost la asigurările de Garanții – 98%, Asigurările Agricole – 67%, Asigurările de Proprietate – 63%, Asigurările de Viață – 53%, Asigurările de Sănătate – 46%, Asigurările CASCO – 46%, în timp ce Asigurările RCA au înregistrat o creștere de 13%.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a trimis unor înalți oficiali români și europeni o scrisoare deschisă (pe care o puteți citi integral mai jos) prin care solicită, – pentru a proteja drepturile celor 10 milioane de șoferi români și ale celor 1,5 milioane de angajați ai companiilor membre ale confederației – stoparea utilizării pretextului transpunerii unor norme europene în legislația națională pentru a adăuga noi privilegii promovate de lobby-ul asigurătorilor din România. Deoarece „aceste privilegii și exceptări promovate de societățile de asigurare vor crește riscul de accidente de pe șoselele din România și vor obliga conducătorii auto să plătească din propriul buzunar bani în plus, pe lângă sumele din ce în ce mai mari plătite la polițele de răspundere civilă auto (RCA)“.

C.O.T.A.R. amintește că asigurarea de răspundere civilă auto este reglementată la nivel european prin Directiva 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009, modificată prin Directiva 2021/2018/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021, pe care statele membre au avut obligația de a o transpune în legislația națională până la 23 decembrie 2023.

În acest sens, a fost înregistrat la Senatul României proiectul L1/2024, care ulterior a fost înaintat către Camera Deputaților, pentru a modifica și completa Legea RCA nr. 132/2017. Față de obiectivele clare ale Directivei 2021/2018/CE, care vizează în principal acoperirea despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație prin intermediul unor vehicule neînmatriculate/neînregistrate, însă utilizate în trafic sau în zone private deschise circulației publicului (de exemplu, trotinete electrice), asociația a remarcat „cu îngrijorare“ că, folosind pretextul transpunerii acestei Directive, sunt propuse la nivelul Camerei Deputaților din România amendamente care afectează „negativ și iremediabil“ drepturile persoanelor păgubite, fără a avea nicio legătură cu Directiva. Și astfel, mai arată C.O.T.A.R, sunt încălcate Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, Constituția României, Codul Civil, Legislația în domeniul concurenței, directive și reglementări europene, precum și legislația națională aplicabilă care reglementează despăgubirile datorate persoanelor prejudiciate în accidente auto și drepturile păgubiților și consumatorilor de asigurări din România.

Confederația mai acuză faptul că exact înainte de sărbătorile pascale, când atenția publicului era îndreptată spre acestea, societățile de asigurări și-au sporit eforturile și au reușit să convingă un grup de deputați să propună anumite amendamente abuzive la Proiectul de lege menționat (Plx. nr. 216/2024), care vor modifica legea RCA nr. 132/2017 și care limitează drepturile celor 10 milioane de șoferi români și deținători de vehicule din România.

Printre aceste propuneri legislative se numără scăderea, de la 35% acum la circa 20%, a cheltuielilor cu despăgubirile ale societăților de asigurări, prevedere care face ca, dacă în prezent, din 100 de lei încasați din vânzarea de RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plățile de despăgubire, pe viitor suma să scadă la numai 20 de lei, iar diferența de 80 de lei să fie reprezentata de cheltuielile administrative ale societăților de asigurări plus profitul acestora. Toate „modificările și adăugirile nejustificate la Legea 132/2017“ identificate de confederație, alături de alte nereguli, se regăsesc enumerate și explicate în scrisoarea deschisă.

Scrisoare-deschisa-1Descarcă