Dupa adoptarea salariului minim in Germania, Franta si Italia asteapta rezolutia finala a Comisiei Europene inainte de a anunta propriile limite salariale, menite sa restrictioneze accesul operatorilor estici la pietele lor. Toate aceste presiuni, facute pas cu pas, ar putea repune in discutie regulamentele europene 1071, 1072 si 1073, care vizeaza accesul la profesie si activitatea companiilor de transport marfa si calatori, in incercarea de a stabili un salariu minim unic la nivel european. Pe termen mediu probabil ca se va ajunge la o plafonare a tarifelor in zona de sus, pe de o parte, dar si la o unificare a conceptelor, pe de alta parte, plata soferului urmand sa se faca in functie de timpul lucrat si nu de kilometrii facuti sau in functie de „productivitatea” unei curse (cum fac, spre exemplu, polonezii).
Ca urmare a reactiilor vehemente privind impunerea salariului minim in Germania, venite din partea statelor membre ai caror operatori de transport sunt direct afectati de aceasta masura, Comisia Europeana (CE) a cerut clarificari si in prezent analizeaza raspunsul autoritatilor germane, urmand sa transmita in scurt timp o pozitie oficiala in acest sens, a declarat Marius Alban, reprezentantul Directiei Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, cu prilejul conferintei Tranzit. Intre timp, nemtii sustin ca prevederea este in conformitate cu legislatia europeana in domeniu, facand referire la Roma 1, un act normativ din domeniul legislatiei muncii.
Romania a semnat o scrisoare oficiala adresata CE, impreu- na cu celelalte state din grupul de initiativa, prin care si-a exprimat ingrijorarea asupra efectelor pe care aceste legi le au asupra pietei transporturilor, si in special asupra statelor din estul Uniunii. MT, impreuna cu institutii similare din alte 11 state, schimba saptamanal informatii despre problematica salariului minim si a fost creat chiar un grup de initiativa, coordonat de Polonia, care tine legatura cu comisarul european pe transporturi si cu reprezentantele statelor membre la Bruxelles. „Avem speranta ca aceasta situatie se va clarifica repede. Din evaluarea preliminara a CE a reiesit ca cel putin in privinta tranzitului nu este respectata legislatia UE in domeniu. Urmeaza sa vedem cum se va pronunta referitor la cabotaj si la transport international“, a precizat Marius Alban.
Despre Franta, MT nu are informatii clare. S-a semnalat CE intentia acestei tari de a introduce o prevedere similara, cu un nivel chiar mai mare al salariului minim decat in Germania, respectiv de 9,61 euro/ora, insa, cum nu s-a adoptat nimic oficial, Comisia nu a actionat.
Intre timp a fost organizat la Bruxelles si un protest al asociatiilor patronale din Romania, Polonia, Ungaria si Cehia, dublat de lobby-ul facut de europarlamentarii est-europeni. Tara noastra a fost reprezentata la actiuni de UNTRR.
In acelasi timp, o delegatie APTE2002 la Bruxelles s-a intalnit cu euro-parlamentarii romani, fiind discutate mai multe modalitati …