Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

Se schimba modelul logistic

Cele mai recente studii arata ca populatia Europei imbatraneste, sunt tot mai multe familii fara copii si toti prefera sa locuiasca la oras. Tendinta se vede si in tara noastra influentand considerabil comertul. Astfel, cosul de cumparaturi a scazut, iar tendinta este ca aprovizionarile sa fie facute tot mai mult de la magazinele de proximitate, aspect care isi pune amprenta si pe modelul logistic actual. Astfel, logisticienii se gandesc ca depozitele sa fie organizate cu o zona speciala pentru aprovizionarea acestor magazine, iar livrarile sa se faca in masini mai mici decat in prezent, care sa aiba acces rapid in orase.
 

Modul in care logistica magazinelor de proximitate va influenta modelul actual a fost detaliat de Paul Nita, site director ID Logistics, cu ocazia Expo Tranzit. Acesta a explicat evolutia consumatorilor din Romania, unde din 2008 pana in prezent varsta medie a crescut cu 1,8 ani, iar dimensiunea familiilor fara copii a crescut cu 65% in ultimii 15 ani. In concluzie, necesitatile de cumparare sunt mai mici si este nevoie de magazine mai mici. De asemenea, tot mai multi oameni prefera sa locuiasca la oras, astfel incat din 1950 pana in prezent s-a observat o crestere a urbanizarii de la 50% la 70%. Orasele s-au marit, iar cumparaturile sunt mai dese si in cantitate mai mica. Magazinele considerate mici sunt cele de pana la 1.000 m2 si cu circa 3.000 de articole.

Creste pretul pe palet
Livrarea la magazine mai mici va presupune si trecerea de la camioanele de 22 t, care ofera cel mai bun cost pe palet, la cele mai mici de 7,5 t, 5 t sau 3,5 t.
Daca, de exemplu, pretul pe o cursa locala cu un camion de 22 t, care transporta 33 de paleti si are un numar mediu de descarcari de 1,2, ar fi de 500 de lei, pretul mediu pe palet ar fi de de 15,15 lei. La un camion de 7,5 t care transporta 10 paleti si are un numar mediu de descarcari de 1,8 pretul mediu pe o cursa locala ajunge la 300 de lei, ceea ce inseamna un pret mediu pe palet de 30 de lei. Iar in cazul unui camion de 3,5 t cu cinci paleti si un numar mediu de descarcari de 2,2 pretul mediu pe palet este de 36 de lei. Deci costul transportului in cazul camioanelor mici este aproape la jumatate fata de cele de 22 t, iar aici nu sunt incluse costurile asociate din depozite sau magazine. In plus, camioanele trebuie dotate cu lift hidraulic, pentru ca marfa sa se poata descarca repede si cu efort minim.

Volum mic, manevrabilitate crescuta
La aceste costuri se adauga si cele de drum sau de acces in orase. Camioanele mari sunt folosite mai mult pe centura oraselor, dar pot intra si in orase cu plata taxelor aferente. De obicei, cu acestea se livreaza destul de repede, deoarece au putine descarcari. In schimb, cu masinile mai mici, respectiv cele de 3,5 t, se poate ajunge lejer pana in centru daca nu exista restrictii de acces, iar la cele de 7,5 t mai exista unele taxe.
Alte diferente intre cele doua tipuri de transport sunt la partea de ambalaje sau de suport de livrare. Aici, in cazul camioanelor grele, avantajele tin de livrarea unui volum mare de produse (1,2 m3), un tonaj mai mare al acestora (800-900 kg), iar returul de paleti euro nu reprezinta un cost prea mare. Dezavantajul tine de manipularea dificila, astfel ca este necesara o rampa si o transpaleta. De asemenea, aici exista si un risc pentru deteriorarea produselor in timpul manipularii.
Pentru livrarea cu camionete mici sunt specifice carucioarele, care au o manevrabilitate ridicata, dar volumul este mic, de circa 0,4 m3, greutatea produselor este de 150-200 kg, iar ambalajele trebuie returnate 100% catre depozit pentru ca magazinele de proximitate nu le pot depozita.

Timp mai mare de pregatire a comenzii
Din perspectiva rutei de picking, daca un palet pentru un magazin mare poate fi format in circa 15 minute, avand o ruta de picking de circa trei alei, deoarece exista cantitati mari pe fiecare articol, pentru formarea unui carucior este nevoie de pick-uire din circa 10 locatii. „Aici difera foarte mult numarul de articole. Un magazin de proximitate are a zecea parte din articolele unui hipermarket, asa ca acestea sunt imprastiate in aproape tot depozitul, iar o ruta de picking pentru un carucior este mai lunga decat una pentru un palet. Este posibil ca un palet sa fie produs in una sau doua alei. Daca un palet este format in 12 minute, un carucior este format in 18 minute, asa ca productivitatea coboara de 1,75 ori.“
O solutie pentru aceasta situatie este crearea unei zone de picking pentru articolele care sunt listate in magazinele de proximitate. „Daca avem produsele listate intr-o singura locatie in depozit, la unele dintre ele, cum sunt cele pentru magazinele de proximitate, le mai putem da inca o locatie. Adica le dublam locatiile de picking, ceea ce presupune ca suprafata de depozitare trebuie sa creasca. Cand ai pregatit articolele intr-o zona compacta mai mica, atunci un carucior nu se mai face in 18 minute, ci poate fi facut in sase minute pentru ca intra doar pe doua sau trei alei. Deci, daca avem unde sa facem o zona de picking specifica pentru magazinele mici de proximitate, ajuta foarte mult la pickingul pentru carucioare.“
Paul Nita a explicat ca o zona dedicata magazinelor de proximitate se justifica in conditiile in care circa 60% din activitatea depozitului este dedicata acestora. „Costul clar creste, dar ramane de vazut cum va fi afectat pretul la raft al produselor. Cred ca impactul la raft ar putea fi de 3-4%, iar daca exista o optimizare pe ruta sau un picking mai rapid se poate ajunge la 1-2%, procent care la produsele foarte scumpe si mici este, evident, mai mic.“

Articole similare

Ad
Ad