Pe fondul unei situații diferite, ce a presupus o adaptare în consecință, Sergiu Gorban, director executiv Transylvania Invest, unul dintre cei mai mari traderi de cereale cu capital autohton și care introduce acum cereale ucrainene pe două coridoare feroviare Halmeu și Dornești, remarcă creșterile de tarif pe fondul lipsei capacității, dar și problemele de infrastructură logistică, în special cele din portul Constanța.
„Infrastructura românească este aceeași și este clar că nu suntem pregătiți pentru a prelua aceste noi volume. Chiar dacă ne mărim parcul de vagoane sau cel auto, totdeauna vom avea un nod unde ne vom bloca. Atâta vreme cât descărcarea vagoanelor se face mai lent din cauza congestiilor din portul Constanța, automat scade și capacitatea de transport pe cale ferată, iar acest lucru îl simțim cu toții. În perioadele de campanie este adevărat că întotdeauna a existat o presiune pe partea de transport, dar acest an este cu totul diferit, comisionarea unui tren se face cu 3-4 săptămâni înainte de perioada de încărcare, asta dacă ai norocul să-l găsești.“ – a afirmat Sergiu Gorban, CEO Transylvania Invest, în cadrul dezbaterii Constanța Grains & Intermodal Hub organizată de revista Tranzit în Capitală la începutul lunii iulie.
În opinia sa, dacă pe partea de depozitare România se situează relativ bine, infrastructura și reînnoirea și extinderea capacității de transport sunt cele două segmente unde este nevoie urgentă de investiții, atât din partea statului, cât și din partea operatorilor privați. „Astăzi găsim foarte greu capacitate de transport, prețurile sunt mai mari cu 30-40% față de anul trecut, iar acest lucru se reflectă în prețul final al produselor procesate. Este important ca pe termen scurt și mediu să avem societăți foarte sănătoase din punct de vedere al resurselor“, a mai punctat Sergiu Gorban.
Mai multe despre situația actuală a fermierilor și situația exporturilor de grâne ucrainene prin România puteți citi în numărul următor al revistei Tranzit.