Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Serviciile de logistică se scumpesc

După ani cu suișuri și coborâșuri foarte bruște s-a constatat că unul dintre factorii care împiedică operatorii de logistică și expediții să facă profit este tocmai impredictibilitatea volumelor. Chiar și în situația în care crește cererea foarte mult dintr-odată și firmele de transport/logistică au posibilitatea de a crește tarifele, profitând de dezechilibrul dintre cerere și ofertă, industria nu are mai mult de câștigat decât atunci când știe exact pe ce volume se bazează și își planifică atent resursele și subcontractorii. Planificarea înseamnă eficiență, iar creșterea bruscă a volumelor aduce haos și ineficiență, în ciuda tarifelor mari, astfel că, la final de lună sau la final de an, rezultatele sunt mai proaste decât în ani cu contracte cu volume mici, dar certe, când profitul vine din eficientizare.

Un exemplu este chiar 2022, când s-a muncit mult, la tarife mari o vreme, după care scăderile bruște de volume au influențat negativ veniturile operatorilor și mai ales profitabilitatea. Și dacă anul trecut rezultatele au fost, totuși, foarte bune, după o primă jumătate de an cu volume foarte mari, 2023 a adus multă liniște pe piață, cu operatorii într-o luptă continuă pentru volume, luptă care, însă, atrage după sine și scăderi de tarife.

Chiar dacă sunt speranțe că volumele își vor mai reveni, spre final de an, operatorii logistici din toată lumea realizează tot mai mult că trebuie să crească tarifele dacă vor să supraviețuiască în acești ani în care vorbim obsesiv de dereglări mari ale supply-chain-ului. Și când spunem că serviciile de logistică se scumpesc nu ne referim numai la creșterile tarifelor practicate de operatori – care renegociază mai des ratele sau au deja incluse în contracte clauze de inflație, de combustibil, de salariu minim pe economie sau clauza de utilități, prețul energiei și al gazelor fiind în continuare susceptibil la creșteri foarte mari – ci ne referim la costurile retailerilor și producătorilor cu totul legate de supply-chain. Și asta pentru că aceștia din urmă își regândesc strategiile în ceea ce privește constituirea de stocuri de materie primă sau de produse pentru vânzare, în condițiile în care situațiile neprevăzute sunt tot mai des întâlnite în ultimii ani. Avem războaie sau pandemii care blochează porturi, fac să dispară rute comerciale și scumpesc transportul brusc, la fel cum avem schimbări climatice care restricționează transportul fluvial sau maritim din cauza secetei sau pe cel feroviar/rutier din cauza căldurii excesive sau căderilor masive de zăpadă. Stocul are un cost, dar este clar mai ieftin decât încetarea producției sau lipsa unor bunuri din magazine cu totul.

Vorbim de multă vreme și de near-shoring și începem să vedem tot mai mult acțiuni în acest sens în toată Europa – câteva și în România, chiar dacă ar fi loc de mai multe investiții și la noi.

Altă influență în costul serviciului logistic o reprezintă și securitatea cibernetică. Aceasta, de asemenea, poate aduce blocaje în supply-chain în cazul unui atac care sparge protecția rețelelor. Și am avut deja multe exemple de blocaje ale firmelor de curierat sau logistică din cauza unor astfel de atacuri, așa că majoritatea operatorilor investesc mulți bani și în această direcție, ceea ce duce, în final, la creșterea costurilor logistice.

Iar pentru ca scumpirea serviciilor logistice să nu fie foarte mare, este nevoie de acțiune nu doar din partea operatorilor logistici, expeditorilor și transportatorilor, pe de o parte, și a producătorilor/retailerilor, ci și din partea guvernelor, deoarece s-a constatat că fiecare perturbare din supply-chain vine la pachet și cu scăderi ale economiei și creșteri de prețuri pentru clienții finali. Iar implicarea autorităților stă în investiții mai mari în infrastructura mare, pentru a facilita activitățile de transport.

Până la investițiile mult dorite și în România, v-am pregătit în această lună o trecere în revistă a rezultatelor financiare obținute de industrie în 2022, dar și exemplul de succes al municipalității din Oradea în atragerea de finanțări și gospodărirea banilor comunității pentru dezvoltarea acesteia. Dacă toate administrațiile publice ar fi la fel de active și responsabile, suntem convinși că altfel ar arăta această țară, care crapă puțin câte puțin cu fiecare criză prin care trecem de câțiva ani încoace.

Articole similare

Ad