Grupul Rohlik, liderul european de e-groceries, care include supermarketul online Sezamo, a lansat o nouă categorie dedicată upcycling-ului pe toate piețele sale, făcând un pas pionier în direcția sustenabilității. Prin această inițiativă, grupul Rohlik devine primul retailer din Europa care oferă clienților o gamă de produse alimentare realizate din ingrediente upcycled, dând o a doua viață surplusului și contribuind la reducerea risipei alimentare.
Upcyclingul este un proces inovator care transformă surplusul sau produsele secundare rezultate din procesul de producție alimentară în produse noi de înaltă calitate. Ingrediente precum tescovina de bere, cojile de cacao sau fructele și legumele „imperfecte” nu sunt aruncate, ci transformate în granola, gustări, sosuri sau băuturi. Această abordare nu numai că reduce risipa, dar și conservă resursele naturale, minimizând impactul producției alimentare asupra mediului.
În România, supermarketul online Sezamo a încheiat un parteneriat cu opt branduri locale și internaționale care produc bunuri upcycled: Nasul Roșu, Carmangeria Ozana, dognomz x favr, favr, Kokova, Kumasi și Kofi Ti. Iar, lista continuă să se extindă pe măsură ce se alătură noi branduri.
În prezent, Sezamo oferă peste 50 de produse upcycled, dezvoltate în colaborare cu aceste mărci, de la dulcețuri, zacuscă și compot, până la crackerși, granola și chiar mâncare pentru animale. Aceste articole pot fi găsite în categoria „Upcycled” din zona de inspirație, fiecare purtând un badge „Upcycled”.
„Sezamo a considerat dintotdeauna sustenabilitatea unul dintre pilonii săi esențiali. Ne angajăm să aducem această viziune mai aproape de clienții noștri – nu prin teorie, ci prin alegeri tangibile, de zi cu zi. Ceea ce face ca această inițiativă să fie specială este faptul că putem oferi furnizorilor noștri sprijin 360°: îi îndrumăm în procesul de obținere a certificărilor, nu impunem condiții legate de stocuri sau cantități și deschidem accesul către clienții noștri inclusiv pentru micii producători locali. Iar upcycling este un exemplu minunat de cum putem reduce risipa, sprijini producătorii locali și oferi clienților noștri produse delicioase care fac și planeta un loc mai bun. Pentru noi, este vorba despre a schimba în bine modul în care facem cumpărături alimentare.”, a subliniat Martin Beháň, Managing Director CEE, Rohlik Group.
În parteneriat cu experții de la TransFoodMission, Sezamo are ca obiectiv accelerarea creșterii acestui curent în Europa.
„Upcyclingul nu mai este un segment de nișă. Devine o fundație pentru sistemele alimentare ale viitorului. Lansarea primei categorii dedicate alimentelor upcycled în Europa, a demonstrat că publicul este pregătit, iar datele de impact vorbesc de la sine. Scalarea acestei inițiative în toate piețele Rohlik arată ce este posibil atunci când retailerii își asumă rolul de lider: reducerea măsurabilă a risipei, implicarea furnizorilor, inovație și încrederea consumatorilor – toate deodată.”, a menționat Júlia Dalmadi, Founder & CEO, TransFoodMission.
În plus, implicarea producătorilor locali în această inițiativă oferă credibilitate suplimentară și o legătură directă cu consumatorii.
„Pentru noi, Upcyclingul este mai mult decât o tendință – este o modalitate de a respecta fiecare ingredient și de a reduce risipa fără a compromite calitatea sau gustul. Colaborarea cu Sezamo ne oferă șansa de a duce această viziune către mai mulți consumatori, simțindu-ne în același timp sprijiniți ca producători locali. Nu este doar despre a vinde produse, ci despre a face parte dintr-o mișcare care face producția de alimente mai inteligentă și mai prietenoasă cu planeta.”, a declarat Dan Constantinescu, co-proprietar al fermei Nasul Roșu.
Inițiativa a fost deja validată în Cehia
În 2024, categoria Upcycled a fost lansată pentru prima dată în Cehia. Bazându-se pe experiența sa de succes, aceasta este acum extinsă pe toate cele cinci piețe Rohlik. După primele patru luni de la lansarea categoriei în Cehia, peste 40 de produse au primit 32.000 de comenzi, generând vânzări în valoare de 120.000 de euro. Această inițiativă a permis reutilizarea a 7,3 tone de ingrediente nutritive și a redus emisiile de CO₂ cu 51 de tone, echivalentul a 11 mașini scoase din circulație timp de un an. Extinderea pe piețele europene cuprinde acum 55 de branduri și peste 200 de SKU-uri. Ziua lansării, 29 septembrie, a coincis cu Ziua Internațională de Conștientizare privind Pierderile și Risipa Alimentară (International Day of Awareness of Food Loss and Waste – IDAFLW).
O tendință globală în creștere
Piața globală a produselor alimentare upcycled este în plină expansiune – evaluată la 53,7 miliarde de dolari în 2021, se preconizează că va ajunge la 97 miliarde de dolari până în 2031, reprezentând o rată anuală de creștere (CAGR) de 6,2%. În SUA, după introducerea certificării produselor upcycled, 70% dintre consumatori au raportat un interes crescut pentru achiziționarea acestui tip de produse, 62% dintre ei fiind chiar dispuși să plătească un preț mai mare pentru acestea.
Prin introducerea acestei categorii, Sezamo a lansat soluții sustenabile pentru a răspunde cererilor în creștere ale clienților și pentru a-și consolida rolul de inovator în sectorul de retail alimentar.
Acest supermarket online oferă o selecție de 17.000 de produse, inclusiv produse proaspete provenite direct de la fermieri autohtoni, produse alimentare de la artizani locali și branduri internaționale de tip supermarket, oferind o gamă completă de produse. Produsele sunt livrate clienților dintr-un depozit de 12.000 mp situat în CTPark, în nordul Bucureștiului. Facilitatea include atât spații de depozitare ambientală, cât și unități cu temperatură controlată, pentru a menține produsele în condiții optime, reducând în același timp costurilor de energie.











