Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Și tarifele din contracte și cele spot au crescut în T4 2024 în Europa, dar primele mai mult

Indicele tarifelor europene de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU (Upply – Market insights) arată că în trimestrul al patrulea din 2024 tarifele din contracte au crescut cu 2,8 puncte față de trimestrul precedent, până la 128,9 puncte, iar cele spot au fost relativ stabile (cu 0,5 puncte mai mari), adică de 123,9 puncte. Comparativ cu perioada similară din 2023, tarifele din contracte au scăzut cu 1,4 puncte, iar cele spot cu 1,0 puncte.

Este vorba, deci, de o tendință inversă față de cea din trimestrul al treilea din 2024, când au scăzut și tarifele din contracte, și cele spot.

Tarifele din contracte au crescut mai mult decât cele spot, în condițiile în care în trimestrul al doilea din 2023 le-au depășit pentru prima dată, situație care se menține de șapte trimestre consecutive. Diferența în trimestrul al patrulea din 2024 a fost de 5,0 puncte, față de 5,4 puncte în perioada similară din 2023.

Pe măsură ce prețurile de transport pe bază de contract cresc și cele spot cresc marginal, transportul rutier european de marfă își revine treptat după o scădere semnificativă, în condițiile în care UE rămâne în stagnare: în trimestrul al treilea din 2024, PIB ajustat sezonier a crescut cu 0,3% comparativ cu trimestrul precedent, potrivit Eurostat. Scăderea cererii de bunuri a dus la scăderea volumelor de transport față de anul anterior, iar comerțul cu amănuntul (cu excepția autovehiculelor) a scăzut cu 0,8%. Comparativ cu trimestrul anterior, cererea și-a revenit după ce trimestrul al treilea a fost slab, deoarece volumele de comerț cu amănuntul au crescut cu 3,8% în perioada premergătoare sărbătorilor. Iar randamentul portuar european a reflectat și el o oarecare revenire, Anvers înregistrând o creștere de 9% în trimestrul al treilea din 2024 față de perioada similară din 2023, iar Rotterdam, o creștere de 3%.

În ciuda cererii mai mari din partea consumatorilor, producția din Europa continuă să se confrunte cu prețuri ridicate la energie și cu o competitivitate internațională slabă. Volumele au scăzut cu 0,3% față de trimestrul anterior și cu 0,8% față de perioada similară din 2023, în condițiile în care, conform estimărilor Comisiei Europene, energia electrică și combustibilii fosili reprezintă 7-9% din costurile directe de producție. Dificultățile legate de producție vor duce probabil la scăderea cererii de transport pe bază de contract, deoarece industria europeană are încă dificultăți în a-și menține nivelurile pe termen lung.

De aceea estimările pentru perioada imediat următoare privind tarifele de transport sunt că există șanse ca ele să continue să crească – deoarece costurile rămân mari –  dar moderat – deoarece cererea de transport încă este slabă și crește doar ușor.

Articole similare

Ad