Sistemul TIR a cunoscut o dezvoltare continua in ultimii ani, dar, in timp ce si-a extins aria de acoperire pe aproape toate continentele, gradul de utilizare in Europa s-a diminuat. In paralel cu extinderea spre China, Uniunea Transporturilor Rutiere Internationale (IRU) trebuie sa gestioneze tensiunile aparute in ultimele luni cu Rusia, care a restrictionat utilizarea TIR in anumite regiuni. Am vorbit cu Umberto de Pretto, secretar general al IRU, prezent luna trecuta la festivalul Truck&Chopper de la Targu Mures, despre modernizarea sistemului TIR si despre tendintele politicii de transport practicate de Uniunea Europeana, foarte diferite de cea nord-americana.
Tranzit: Care sunt cele mai recente informatii referitoare la utilizarea carnetelor TIR in Federatia Rusa?
Umberto de Pretto: Ultimele informatii pe care le avem de la Autoritatea Vamala din Rusia sunt de nerecunoastere a conventiei TIR in Siberia si Orientul Indepartat. Ne-au informat recent ca aceasta restrictie va fi extinsa si catre birourile vamale din Urali. IRU nu este multumita de aceasta rezolutie. Restrictia a fost mentionata pe scurt si foarte vag intr-un singur paragraf al depozitiei trimise de Autoritatea Vamala din aceasta tara. IRU va face lobby pentru anularea masurii, pe de o parte pentru ca aduce un dezavantaj urias sistemului TIR, iar pe de alta parte, deoarece este ilegala. Conventia TIR este un instrument al Organizatiei Natiunilor Unite recunoscut in toata lumea. Decizia unilaterala luata de Federatia Rusa de a restrictiona TIR a fost luata fara a consulta ONU sau IRU in aceasta privinta. Restrictia este cu atat mai surprinzatoare cu cat Federatia Rusa a avut intotdeauna o atitudine exemplara in ceea ce priveste sistemul TIR.
Mai mult, numarul mare de reclamatii pe care rusii sustin ca le au sunt de fapt in scadere. Spre exemplu, anul trecut au fost 33 de reclamatii din partea Federatiei Ruse, dintre care 30 au fost despagubite. In fapt, noi avem cunostinta de mai multe reclamatii decat au ei. O alta problema luata in discutie de Autoritatea Vamala din Rusia este presupusa datorie de 650 de milioane de dolari pe care sistemul TIR ar avea-o la ei, dar de la inceputul lui iulie si pana in prezent nu au putut sa aduca dovezi care sa sustina aceasta afirmatie. In trecut am avut documente semnate in comun referitoare la stingerea oricaror datorii intre parti, astfel ca reprezentantii IRU nu pot explica sumele uriase aduse acum in discutie. Un alt aspect demn de luat in considerare este faptul ca atat legislatia vamala din Rusia, cat si Acordurile Vamale Internationale, cum este cazul conventiei TIR, sunt preeminente in fata legilor nationale.
Ce rezolvare vedeti pentru aceasta situatie?
Sunt optimist si cred ca intelepciunea si dreptatea vor invinge. Sper ca Federatia Rusa va intelege ca nu te poti juca cu reglementarile internationale. …