Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Șoferii profesioniști și-au făcut auzită vocea în PE

Adriana Mureșan, membru fondator al Asociației internaționale „Voluntari în Europa“ și inițiatoare a petiției online „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!“, a intervenit, la mijlocul lui iulie, în fața Comisiei pentru Petiții (PETI), punctând pericolul la care sunt supuși șoferii de camion în fiecare zi în parcările europene, precum și propunerile asociației privind anumite modificări legislative la nivelul UE, menite să asigure protecție conducătorilor auto profesioniști. În cadrul aceleiași ședințe, reprezentantul Comisiei Europene a precizat că deja se lucrează la un act delegat menit să reglementeze și mai mult nivelul de siguranță în parcările de camioane. La finalul ședinței, petiția a rămas deschisă, Comisia PETI urmând să rediscute situația în septembrie, când ar trebui să aibă un punct de vedere comun cu Comisiile TRAN și LIEBE.

Așa cum a promis europarlamentarul USR Plus Vlad Gheorghe, în cadrul video-conferinței Tranzit de luna trecută, vocea șoferilor s-a putut auzi în iulie în Parlamentul European, prin intermediul Adrianei Mureșan, membru fondator al Asociației „Voluntari în Europa“. Stabilită în Spania, șoferița româncă a avut o intervenție în ședința Comisiei PETI, în care a susținut motivele pentru care a inițiat petiția menită să schimbe legea și să protejeze mai bine șoferii de camion. În prezentarea situației, Adriana Mureșan a pornit de la cazul lui Mihai Spătaru, românul ucis într-o parcare din zona Calais (Franța), chiar sub ochii soției. Ca și în cadrul evenimentului susținut de revista Tranzit, reprezentanta Asociației „Voluntari în Europa“ a reiterat gravitatea situației în care se află șoferii profesioniști în parcări din Franța și nu numai.

„Împreună cu asociația am inițiat petiția online Opriți asasinatele șoferilor în parcări! Peste 26.000 de cetățeni europeni au semnat-o deja, după ce Mihai Spătaru a fost înjunghiat mortal în mai, pentru că a avut curajul să-și verifice încărcătura camionului în miezul nopții în timp ce era staționat într-o parcare din Franța. Obiectivul nostru este de a încuraja statele membre să pună în aplicare dispozițiile Regulamentului Nr. 885/2013 CE, privind spațiile de parcare sigure pentru camioane și vehicule comerciale“, a spus Adriana Mureșan.

„Dați-mi voie să vă spun un lucru cert: parcarea în UE este nesigură“, a continuat șoferița, amintind de faptul că sunt prea puține locuri de parcare și de Rezoluția Parlamentului European „Foaia de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor”, prin care numărul zonelor de parcare sigure ar fi trebuit să crească din 2010 până în 2020 cu 40%. „În ciuda faptului că traficul de mărfuri a crescut enorm, acest obiectiv nu a fost atins.“ Mai mult, în 2019, doar 55 din cele 5.000 de parcări înregistrate în UE respectau toate criteriile de siguranță. Alte 550 ar putea să le respecte cu investiții minime. Pe lângă iluminatul slab și accesul vehiculelor mici în același spațiu cu cel destinat camioanelor, Adriana Mureșan a reamintit membrilor Comisiei PETI de ineficiența serviciilor de urgență 112 cauzată de barierele lingvistice. „Cei mai mulți operatori din statele membre vorbesc doar limba maternă, ceea ce provoacă o întârziere semnificativă în răspunsul adecvat. În plus, localizarea incidentului nu se bazează exclusiv pe coordonate GPS, ci și pe detalii locale, cum ar fi codul poștal etc., care nu sunt cunoscute celor care nu sunt rezidenți.“

Soluții propuse de șoferii profesioniști

În expozeul făcut în Comisia PETI, Adriana Mureșan a propus și câteva soluții pentru a crește siguranța șoferilor de camion: crearea unui grup de lucru care să includă specialiști din PE, Europol, lucrători din transporturi și voluntari din comunitatea noastră, pentru a identifica cele mai bune soluții, creșterea numărului de locuri de parcare sigure în același ritm cu creșterea și dezvoltarea infrastructurii, iluminarea mai bună a parcărilor, acces restricționat pentru alte vehicule în spațiile destinate camioanelor, finanțare europeană pentru dezvoltarea unei aplicații mobile care să notifice situații critice și să trimită locația către autorități și finanțare europeană pentru cursuri de limbi străine destinate operatorilor 112, iar ca recomandare, vorbitul fluent al cel puțin două limbi de circulație europeană să fie un criteriu obligatoriu în selecția operatorilor 112.

„Voluntari în Europa“, a mai spus Adriana Mureșan, colaborează deja cu specialiști IT pentru dezvoltarea aplicației Alertă de urgență a șoferului, care va avea un buton de panică și o notificare complementară către serviciul Europol. „Aplicația este menită să le ofere șoferilor un instrument rapid de alertă atunci când se află în situații periculoase care le amenință viața sau încărcătura.“

În final, șoferița româncă a amintit și de faptul că un șofer care nu se odihnește suficient, prin faptul că are pe mână un camion de 40 t, „este un potențial asasin pe drum“, deoarece crește riscul de a face infarct sau a adormi la volan.

CE lucrează la un implementarea unor standarde privind parcările sigure

Din partea Comisiei Europene a vorbit Emmanuel Cabau, care a fost de acord cu Adriana Mureșan, afirmând că „securitatea șoferilor trebuie consolidată“. În acest sens, a explicat el, în cadrul recent adoptatului Pachet Mobilitate 1, Comisia lucrează acum la un act delegat, care va determina standarde la nivel european și reguli privitoare la zone de parcare sigure. „Acest act delegat va stipula cerințe clare în ceea ce privește serviciile și nivelul de siguranță în zonele de parcare. Comisia face presiune pe statele membre și pe operatorii privați de infrastructură rutieră pentru a pune la dispoziție mai multe locuri de parcare, inclusiv pentru a pune la dispoziție fonduri necesare construcției în cadrul facilității «Conectarea Europei»“, a afirmat Emmanuel Cabau. Întrebat când va intra în vigoare actul delegat, reprezentantul Comisiei a spus că nu știe, însă actul va include cerințe complete privind siguranța – perimetrul, zona de parcare, punctele de intrare și procedurile privind personalul – dar și cerințe privind regulile de certificare a zonelor sigure conform standardelor europene. Cu toate acestea, actul nu constituie o obligație pentru statele membre. „Comisia este de acord că este nevoie de un cadru legal pentru crearea de spații de parcare sigure.“

Raportarea insuficientă, cea mai mare problemă pentru Europol

Următorul care a luat cuvântul a fost specialistul Europol, Michael Will, care a afirmat că instituția europeană de poliție primește anual 10.000 de sesizări, însă doar 1% dintre acestea sunt de furturi de marfă. Nu înseamnă că fenomenul nu există, a explicat Will, spunând că legislația actuală nu obligă statul membru la raportarea vreunui caz, ceea ce înseamnă că multe dintre acestea nu ajung să fie raportate la Europol. Și, în plus, mai există și problema setării unor priorități în condițiile unor resurse limitate. „Anul trecut a existat un proiect dirijat de Germania de cooperare europeană, care a dus la rezultate foarte bune. Din perspectiva forțelor de ordine legată de infracționalitatea împotriva transporturilor de marfă, vorbim și de un lanț logistic, de unde începe și unde se termină, dar noi trebuie să ne concentrăm pe traseul de transport.“ Specialistul Europol a făcut și o scurtă trecere în revistă a celor mai des întâlnite metode, printre acestea figurând cea în care lângă camion sau în spatele lui parchează un alt vehicul de dimensiuni mai mici, iar de acolo hoții se urcă în camioane, în special în cele cu prelată.

Acesta crede că actul delegat impus de Comisie este o măsură bună și va trebui dublat de o mai mare prevenție și de suplimentarea forțelor de ordine în teren.

Problema cea mai mare rămâne, potrivit lui Michael Will, faptul că nu toate situațiile ajung să fie raportate, din varii motive: asiguratorul plătește, șoferul trebuie să livreze într-un timp limitat, mai apare și bariera lingvistică, de multe ori doar o parte din marfă este afectată, timpul etc. Deci toate acestea fac să nu se raporteze sau ancheteze foarte mult. „Prin urmare, fenomenul este insuficient studiat. Este foarte important ca serviciile naționale de poliție să aibă mai multe date și să raporteze la nivel european.“

Eurodeputații români fac front comun pentru șoferii europeni

În cadrul ședinței au fost prezenți și patru eurodeputați români, Gheorghe Falcă (PPE), Vlad Gheorghe și Ramona Strugariu (Renew Europe) și Cristian Terheș (Conservatorii și Reformiștii Europeni), care au reiterat nevoia de creștere a siguranței șoferilor și de noi parcări, inclusiv în România, pe culoarul TEN-T. „Cred că trebuie o campanie prin care pe tot traseul TEN-T să se asigure mai multe parcări securizate. Ar trebui să cerem tuturor statelor membre urgentarea acestor proiecte, inclusiv în Romania. Pe tronsonul de la Nădlac spre Sibiu avem o mare problemă cu dificultatea cu care se lucrează la parcările securizate. Când am discutat despre Pachetul Mobilitate, noi am spus că trebuie crescut gradul de securitate pentru șoferi și marfă, dar disputele erau pe tema întoarcerii camionului pe gol sau nu. Deci niște imperfecțiuni cuprinse în Pachet ne afectează astăzi. Cred că petiția trebuie să rămână deschisă și să trimitem un mesaj Comisiei TRAN și tuturor statelor membre, inclusiv Franței și României“, a declarat Gheorghe Falcă.

Vlad Gheorghe, a afirmat că șoferii trebuie puși pe primul plan și că trebuie făcut un grup de lucru comun format din specialiști ai Parlamentului, Comisiei și ai Europol, care să meargă în teren și să ia pulsul situației. „Până reușim să construim infrastructura necesară, trebuie să rezolvăm o problemă urgentă. Să mergem în nordul Franței și să simulăm diverse situații, să vedem cum se intervine, care sunt timpii de reacție etc. Trebuie ca noi, reprezentanții cetățenilor, să ne implicăm.“

Nu în ultimul rând, Ramona Strugariu a amintit faptul că petiția inițiată de Adriana Mureșan trebuie rezolvată „în regim de urgență“, ea nefiind semnată doar de cetățeni din România, „ci din toată Europa. Lucrurile care se întâmplă cu transportatorii se întâmplă de ani de zile și nu privesc doar români, ci și alte naționalități, lucrători esențiali ai UE. În mod evident, Regulamentul 885 nu este suficient și nici nu se aplică așa cum ar trebui.“ Deși salută intenția CE de a trata mai concret aceste probleme, inclusiv prin actul delegat, Ramona Strugariu a adresat Comisiei mai multe întrebări privitoare la măsurile concrete pe care instituția intenționează să le ia în perioada următoare, dincolo de actele delegate.

La final, președinta Comisiei PETI a propus coordonatorilor să vină cu o propunere de rezoluție comună cu TRAN și LIEBE. Dolors Montserrat a cerut și Comisiei Europene să informeze membrii PETI cu privire la deciziile privind actul delegat. „Când vom face propunerea de rezoluție comună o vom trimite spre aviz Comisiei TRAN și LIEBE. E un subiect foarte important, nu putem accepta furturi, chiar asasinate pe drumurile europene. Lăsăm petiția deschisă și vom discuta rezoluția în septembrie, când vom trimite spre aviz aceste informații și vom cere oficial Comisiei să ne informeze privind actul normativ.“

Articole similare