Testele pentru desemnarea Autobuzului Anului 2025 au avut loc în mai, la Kladno, lângă Praga (Cehia), și au aliniat la start cinci oponenți redutabili: Ebusco 3.0 articulat, MAN Lion’s City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro FCV, Solaris Urbino 18 Hydrogen și VDL Citea LE-122. După mai multe zile de teste intense, în cadrul cărora vehiculele s-au întrecut în a-și dovedi performanțele tehnice, manevrabilitatea și confortul, juriul de presă International Bus of the Year a ales Solaris Urbino 18 Hydrogen drept Autobuzul Anului 2025. Ceremonia de premiere a avut loc luna trecută, în cadrul IAA Transportation 2024.
Solaris Bus and Coach a câștigat distincția Bus of the Year 2025 cu al său model articulat Urbino 18 Hydrogen. Vehiculul este cel mai apropiat de tradiționalul autobuz diesel ca soluție de propulsie și autonomie (de peste 600 km). Sistemul cu pilă de combustie pe hidrogen (FCV), furnizat de Ballard, are 100 kW și produce energia la bord, fiind garantat pentru mai mult de 30.000 de ore de funcționare. Operarea sa acoperă o plajă generoasă de condiții meteorologice, de la -30 la +50 OC, pornirea la rece făcându-se începând de la -25 OC fără a fi necesară preîncălzirea sistemului. Hidrogenul, comprimat la 350 bar și 15 OC, este depozitat în opt rezervoare amplasate pe plafon, având capacitate totală de 51,2 kg. Separat, vehiculul vine echipat cu baterii de tracțiune Solaris High Power de 60 kWh, montate în partea de mijloc a plafonului, în care se stochează energia recuperată la frânare. Aceasta este folosită apoi pentru susținerea sistemului FCV. Motorul electric care propulsează autobuzul articulat are o putere de 240 kW și un vârf de cuplu motor maxim de 2.222 Nm. Fiind montat central deasupra axei spate și împingând practic vehiculul, acesta conferă performanțe optime la rulare, confort pentru șofer și pasageri și manevrabilitate destul de bună.
Grație construcției modulare și platformei noi, dezvoltate special pentru autobuzele cu zero emisii, capacitatea totală de transport a Urbino 18 Hydrogen este de 140 de pasageri, dintre care 52 pe scaune. Un avantaj important al propulsiei pe hidrogen este timpul scurt de alimentare, de doar 20 de minute, pentru o autonomie de 600 km, fără să presupună o instruire specială pentru șoferi. De asemenea, se poate opera în orice condiții meteorologice și de temperatură, fără impact asupra autonomiei.
Solaris a livrat 200 de autobuze H2, iar alte 600 sunt deja comandate. De precizat că piața în 2023 pentru acest tip de vehicule a fost de 172 de unități.
Siguranță și confort
Urbino 18 Hydrogen a fost prevăzut cu toate sistemele de siguranță obligatorii prin GSR, precum și cu sistem de camere MobilEye Shield+ în locul oglinzilor clasice. Constructorul polonez a dezvoltat o platformă nouă, optimizată, pentru vehiculele cu zero emisii, cu design nou al secțiunii frontale și electronică îmbunătățită. Lipsa compartimentului motor cu amplasament vertical din partea din spate a vehiculului a permis distribuția optimă a greutății la bord. Toate componentele legate de sistemul pe H2 sunt amplasate pe plafon și au senzori și sisteme de siguranță, inclusiv o valvă TPRD ce controlează fluxul de H2 și îl eliberează în atmosferă dacă sunt identificate probleme potențiale.
Interiorul este executat cu grijă, cu atenție la detalii și materiale de bună calitate. Două monitoare, amplasate în față și la mijloc, oferă informații utile pasagerilor.
Postul de lucru al șoferului este cochet, cu ușă de acces cu geam negru și logo Solaris înscris central. Bordul digital este nou, aerisit, proiectat ergonomic, iar oglinzile retrovizoare au fost înlocuite cu camere video. Un display rotund, tip ceas, amplasat central pe bord, îi arată șoferului dacă autobuzul este încadrat corect pe bandă și dacă respectă limita de viteză. Separat, un ecran digital poziționat în dreapta șoferului oferă informații utile despre traseu.
Constructorul polonez a optat pentru un interior bicolor, negrul scaunelor contrastând cu bejul podelei de lemn. Cele patru uși de acces, din sticlă de sus până jos, dar și geamul lat de pe peretele din spate contribuie la creșterea luminozității la interior, iar pentru barele de susținere s-a optat pentru aluminiu, doar conturul podestelor fiind făcut cu galben, pentru mai multă vizibilitate.
Astfel, după ce a câștigat Bus of the Year 2017 cu Urbino 12 electric cu baterii – primul autobuz cu zero emisii care a primit vreodată acest premiu – Solaris Bus & Coach reușește o nouă premieră, Urbino 18 Hydrogen fiind primul autobuz cu pilă de combustie pe hidrogen care primește cea mai înaltă distincție a industriei de profil. Felicitări și așteptăm să vedem vehiculul cât mai curând și în România!
Mulțumim Busworld și ZF, parteneri tradiționali ai International Bus of the Year jury.







