Piața de sisteme telematice s-a diversificat în ultimii ani nu atât prin apariția unor noi jucători – deși s-a întâmplat și asta, de exemplu, furnizori de carduri au început să dezvolte soft-uri – sau prin faptul că soluțiile oferite de producătorii de camioane/semiremorci au fost îmbogățite și oferă mult mai multe date decât cele despre folosirea vehiculelor și despre stilul de condus, ci mai ales prin faptul că a crescut gradul de personalizare în funcție de domeniile de activitate ale clienților, de mărimea flotei și de cerințele lor specifice. Asta deoarece firmele cu 1-3 camioane reprezintă cea mai mare parte dintre operatorii de transport români și europeni în general și a trebuit să se meargă și spre ele, măcar cu soluții de bază. Principalele aspecte pe care le urmăresc managerii de transport când apelează la o soluție telematică sunt îmbunătățirea comunicării cu șoferii, optimizarea managementului rutelor și integrarea cu alte sisteme.
Dacă multe dintre funcțiile oferite de sistemele telematice ale producătorilor de camioane se suprapun cu cele ale furnizorilor independenți, cele ce vizează exclusiv semiremorcile le sunt de obicei proprii producătorilor acestora, mai ales că presupun conectarea din fabrică la agregatul frigorific pentru a monitoriza informațiile despre temperatura și/sau umiditatea din dubă, a le prelua și a le transmite în interfața serviciului de telematică și a emite alerte în timp real dacă temperatura iese din marja predefinită. Pentru firmele care transportă mărfuri scumpe (vaccinuri, medicamente, țigări, explozivi) și sunt interesate de certificarea TAPA cu atât mai mult este nevoie de includerea, de preferat din fabrică, a senzorilor de uși, bolțurilor încastrate în ușile spate, cablajelor electrice prin pereții laterali și firelor care emir alarme când se încearcă tăierea lor, sistemelor pentru blocarea/deblocarea ușilor sau pentru blocarea axelor și a frânelor și deblocarea lor numai când semiremorca e cuplată la autotractorul predefinit, astfel încât să se prevină furturile. În acest caz și datele se actualizează la intervale mai mici, pentru monitorizare mai bună în timp real. Telematica de pe semiremorci mai oferă date despre uzura componentelor sistemului de frânare și presiunea din anvelope, kilometri rulați, istoric de utilizare ș.a.
Krone are în România câteva firme care folosesc soluții telematice pentru circa 100 de semiremorci frigorifice, așa cum declară Ovidiu Pintilie, directorul comercial CTE Trailers. Tendința generală de la noi este de a folosi sistemele de pe autotractor sau de la furnizori independenți și doar puține firme, în general multinaționale cu flotă proprie de semiremorci și care colaborează cu tracționiști, mai apelează la telematica producătorilor de semiremorci, pentru a avea date despre ele independent de autotractor.
Toate modelele Krone care pleacă din fabrică echipate cu agregat frigorific au în standard și hardware pentru telematică, dar serviciul nu se activează decât la cerere, cu titlu de demo, pentru până la șase luni pentru fiecare client nou, după care fie se face contract, fie se dezactivează.
Hardul în configurația de bază este o cutie conectată la agregatul Thermo King sau Carrier, iar funcțiile oferite sunt incluse în abonamentul Cool Pro 1 sau, opțional, Cool Pro 2, pentru care este disponibilă comunicarea bi-direcțională, adică setarea de la distanță a temperaturii când șoferul nu observă că aceasta a ieșit din marja predefinită.
Echipamentele sunt prezente pe piață de prea puțin timp ca să se poată spune exact la ce durată de viață ajung, dar Ovidiu Pintilie estimează că aceasta este cel puțin la fel de mare ca a vehiculului. Tehnic vorbind, ele se pot instala și pe alte mărci de semiremorci, dacă există interfață predefinită.
40-50% dintre semiremorcile frigorifice Krone vândute în România au măcar în teste soluția telematică a producătorului și „procentul crește gradual, dar în ritm relativ lent, deoarece tendința transportatorilor este aceea de a folosi preponderent telematica de pe camioane și de a avea un singur sistem care să monitorizeze foarte informațiile. Soluția Krone se remarcă însă prin aceea că, fiind dezvoltată in house, acuratețea informațiilor este foarte bună. Și, deoarece echiparea cu hardware este standard, abonamentul se poate activa și ulterior, chiar după o perioadă mai lungă, de 2-3 ani.“
Din punctul de vedere al soluțiilor de transport, George Badea, Regional Product Marketing Manager pentru Europa Centrală în cadrul Schmitz Cargobull România, crede că firmele românești adoptă în valul inițial cam toate inovațiile din vest și vin cu sugestii, unele dintre acestea fiind scăderea greutății proprii a semiremorcilor concomitent cu adăugarea de opționale care să le crească flexibilitatea în exploatare, precum și echiparea standard cu sisteme telematice din 2018 pentru cele frigorifice și din iunie 2021 pentru prelate. După expirarea contractului, 80-90% dintre clienții cu semiremorci frigorifice S KO Cool prelungesc abonamentul.
Transportatorii achiziționează întâi hardware-ul și își aleg unul din cele trei abonamente: Info (vizualizează toți senzorii), Alert (include Info și în plus se pot seta și alarme) și Control (include Alert și în plus se pot controla de la distanță ușile dacă au senzor și agregatul). Cei 150-200 de clienți români au ales Alert pentru prelate și Control pentru frigorifice. În ceea ce privește sistemele suplimentare pentru mărfuri de valoare, telematica Schmitz este în testare și pentru certificare British American Tobacco și TAPA TSR, așa cum declară George Badea.
Hardul este de două tipuri: CTU3 pentru frigorifice și CTU pentru prelate, unde nu se pot pune decât 1-2 senzori. Senzorii pe cablu au durată de viață nedeterminată – „avem și semiremorci din 2012 cărora nu li s-au schimbat însă senzorii“ – iar cei wireless au baterie internă și, când sunt încapsulați, ca cei de presiune, pentru a fi protejați de contactul cu drumul, durata de viață este limitată la cea a bateriei: 4-5 ani. Oricum însă, pentru că deja se implementează 5G, tehnologiile mult mai vechi nu se mai pot folosi și trebuie înlocuite. Din experiența cu clienții români, George Badea declară că maximum 20% din cei ce cumpără o semiremorcă la mâna a doua mai investesc în telematică, iar la a treia mână deja merg doar pe intern și nu mai dispun de astfel de soluții.
Echipamentul Schmitz se poate monta și retrofit și este convenabil pentru semiremorci care nu au mai mult de trei ani, și cărora le crește astfel valoarea de revânzare, dar diferența de preț, în funcție de senzorii montați, poate fi și de 50% față de montarea din fabrică.
Telematica Schmitz se poate folosi și pe alte mărci de semiremorci și chiar există astfel de cazuri în România, „avantajul nostru fiind acela că avem o soluție integrată cu autotractorul, avansată, flexibilă în funcție de cerințele clienților, care are integrări și cu portaluri terțe și este pregătită pentru orice alt furnizor de soft“.
De-a lungul timpului evoluția acestui sistem a fost „impresionantă“, el indicând unde e mașina, pe unde s-a deplasat, cu ce viteză, dacă a mers sau nu cu agregatul frigorific pornit și care a fost temperatura setată, dacă șoferul a depășit viteza legală, dacă a frânat foarte agresiv (deci a intervenit RSP), dacă s-au deschis ușile unde trebuie, dacă nivelul de combustibil a scăzut brusc. La intrarea și ieșirea din fiecare țară se primesc mesaje, iar în funcție de opționalele de pe semiremorci se poate seta un perimetru unde se pot deschide ușile și în rest nu se face asta decât cu acordul dispecerului. Agregatul este oprit/pornit de șofer, dar setarea temperaturii se poate face și de la sediul firmei, și se pot extrage toate datele despre temperatura din spațiul de încărcare în caz că sunt probleme legate de asigurarea mărfii.
Ca suport de folosire și pentru șoferi au fost dezvoltate două aplicații pe telefon pe bază de wifi, BeSmart și BeUptoDate, care în curând vor fuziona și prin care aceștia, dacă sunt lângă semiremorcă, pot vedea toți senzorii pe telefon și pot modifica temperatura și alți parametri de funcționare sau printa un bon.
George Badea estimează că într-un an se va ajunge la 400 de clienți cu 1.500 de semiremorci monitorizate. Pentru basculante sau containere soluția este disponibilă teoretic, dar nu sunt cereri.
Soluțiile producătorilor de camioane depășesc cu mult simpla monitorizare a acestora
Producătorii de camioane oferă de ani buni sisteme de management al flotei care informează în legătură cu funcționarea vehiculelor, pentru a spori eficiența în exploatare, cu localizarea și cu stilul de condus al șoferilor, dar în ultimul timp ele au devenit tot mai bogate în aplicații și adesea concurează de la egal la egal cu soluțiile furnizorilor specializați în telematică. Una dintre funcțiile care nu lipsește este descărcarea de la distanță a datelor din tahograf, pentru care cererea este în creștere, deoarece oferă un control și un confort mai mari în manipularea și obținerea informațiilor.
Camioanele de ultimă generație vin în general preechipate din fabrică pentru astfel de sisteme, dar hardware-ul se poate monta și retrofit, însă costurile sunt mai mari.
Iveco oferă standard, din 2019, pentru toate camioanele din gama grea, un serviciu de conectivitate, iar de la lansarea modelului Way, în iulie 2019, circa 62% dintre clienții companiei au ales să și activeze Smart Pack. Iar ca idee despre cât de repede crește gradul de răspândire este demn de subliniat faptul că din 2019 în 2020 numărul lor s-a dublat. În prezent vehiculele sunt 100% conectate, venind echipate standard cu tot ce este necesar accesării serviciilor digitalizate Iveco. Iveco On este portalul prin care se accesează informațiile oferite de SmartPack, și care poate fi personalizat de fiecare client. Noul Driver Pal le permite șoferilor să interacționeze cu vehiculul folosind comenzi vocale, prin intermediul asistentului Alexa complet integrat. Driver Pal îi pune în contact cu comunitatea șoferilor, făcând posibil chiar și schimbul de mesaje între ei. Cu aplicația Iveco On Easy Way, ei pot activa elementele de control din cabină și utiliza info-divertismentul și sistemul de navigație, pentru a-și planifica traseul, și pot verifica starea de funcționare a vehiculului și Scorul Evaluarii stilului de conducere.
Aplicațiile Iveco nu sunt diferite în funcție de tipul de transport pe care îl face clientul și nici între gamele Light și Heavy, iar abonamentul poate fi de două tipuri: Smart Pack (gratuit cinci ani, inclus în toată gama WAY dacă în dotare există Connectivity Box) și Premium Pack (oferte personalizate de servicii telematice avansate contra cost).
Aplicația Iveco oferă Raport Smart (sistemul de evaluare a stilului de condus de la bord generează rapoarte săptămânale trimise automat către administratorul flotei, pentru a furniza date despre consum și comportamentul șoferilor monitorizate prin algoritmul DSE, sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri și sfaturi pentru îmbunătățirea stilului de condus în vederea reducerii consumului și optimizării autovehiculului), Raport privind Condusul în Siguranță, Platformă Iveco On (prin care administratorul flotei poate monitoriza consumul de combustibil și stilul de condus, fiind ajutat de datele de monitorizare dinamică, de istoric, de tutoriale dedicate ș.a. să valorifice informațiile.)
Clienții români utilizează pachetul gratuit și apoi circa 15% dintre ei adaugă și servicii din pachetul Premium.
Mercedes-Benz are în România circa 250 de flote cu aproximativ 3.000 de camioane cu Fleetboard activ. Computerul se poate monta și retrofit dacă există preechipare pentru soluția telematică (antenă și cablaj), însă aceste cereri au fost tot mai puține de când echipamentul este standard.
Rata de penetrare anuală a Fleetboard este de 60-70%, mai mică în 2020 decât în 2019 din cauza pandemiei, când clienții au fost în stand by în ceea ce privește achizițiile de camioane, „deci nu am fost îngrijorați de scădere. Odată cu revenirea pieței și a vânzărilor noastre, creștem din nou și în 2021 vom recupera cu siguranță procentele pierdute anul trecut“, declară Andrei Gartner, Fleetboard manager.
Clienții au de la 1-2 camioane până la câteva sute, deoarece, măcar pentru faptul că trebuie să le dea acces la date clienților, nici măcar firmele mici nu mai pot lucra fără sisteme telematice.
Cei mai mulți fac transport pe distanțe lungi, dar există printre ei și firme de distribuție sau, tot mai multe, de construcții. Soluția este aceeași pentru toți, dar abonamentul este modular și fiecare poate alege serviciile care i se potrivesc și le poate modifica lunar, cele mai întâlnite cerere de upgrade fiind pentru adăugarea Managementului Tahografului și Analizei Performanței.
Prin Analiza Performanței, Mapping sau Înregistrare Curse, Fleetboard răspunde celor mai multe nevoi ale unui transportator, iar clienții din România sunt interesați în plus de posibilitatea achitării taxei de Ungaria, descărcării datelor din tahograf și accesului la informații legate de service. Iar ca element distinctiv față de competitori este disponibil contractul de service Mercedes-Benz Uptime, de diagnoză inteligentă de la distanță, care trimite notificări către clienți și service-uri, cu scopul de a preveni apariția unor defecțiuni și de a avea camioanele disponibile cât mai mult timp.
În România există 202 firme, cu 580 de camioane care au sistemul Renault Trucks Optifleet, format din trei module care se pot activa/dezactiva online: Drive (descărcări de date din tahograf), Map (poziționare) și Check (rapoarte și consum). Circa 70% dintre clienți au optat pentru Check și Map.
Peste 20% dintre aceștia au mai mult de cinci camioane și peste 12% mai mult de 10 camioane și lucrează atât în transport internațional, cât și în distribuție sau construcții, aplicația nefiind diferită de la un domeniu la altul, ci fiind vorba despre o optimizare a ei în funcție de nevoile beneficiarilor. Abonamentul poate include unul, două sau trei module și se poate modifica oricând.
Clienții sunt interesați mai ales de geolocalizarea vehiculului și de rapoartele de consum, iar soluția RT oferă stocarea datelor GPS un an și a rapoartelor de consum și kilometri doi ani.
În cazul Scania fiecare șasiu este echipat standard din 2012 cu un Communicator, iar clienții care semnează un acord de prelucrare de date personale primesc acces atât la pachetul inclus – Monitoring, ce oferă rapoarte săptămânale și lunare despre indicatorii cheie de performanță – cât și la modulul Service Planning – unde se poate vedea statusul reviziilor și reparațiilor, se poate comunica direct cu atelierele Scania pentru programări sau se pot transmite defectele auxiliare, pentru a se vedea ce ar putea fi remediat înainte ca vehiculele să nu mai fie operaționale.
În prezent, așa cum declară directorul de marketing Mihai Pașol, există în România peste 1.000 de clienți conectați la soluția telematică Scania, cu peste 4.000 de camioane, din care mai mult de 1.000 au abonamente superioare de date. Dintre camioanele vândute în 2020, 30% au sisteme telematice, procent similar celui din 2019, și în plus soluția poate fi montată și pe alte mărci.
Sistemul se concentrează asupra urmăririi comportamentului șoferilor, deci acoperă orice tip de transport, nu doar pe distanțe lungi, datele operaționale fiind folosite și de firme care lucrează în cariere de piatră sau în mine.
În plus față de competitori, producătorul suedez permite, așa cum declară Mihai Pașol, urmărirea activității șoferilor indiferent pe ce camion Scania conectat lucrează, opțiune care se pretează de obicei la firmele ai căror șoferi schimbă des mașinile și care fac în general distribuție sau transport regional.
Cei mai mulți clienți se uită însă doar la poziționarea camioanelor și la consumul de combustibil (ca informație, nu ca potențial de economisire), ceea ce face ca multe funcții existente să nu fie folosite niciodată. „Totuși, am văzut o ușoară creștere în rândul celor care încep să țină cont de comportamentul șoferilor și de alte date utile, chiar dacă piața în general este reticentă la asta din cauza lipsei de forță de muncă și a fluctuației mari de personal.“
Abonamentele se clasifică în funcție de perioada de transmisie a poziției, de la un minut la 10 minute, sau de tipurile de date obținute, iar cei mai mulți clienți optează pentru Control 10 sau 5 (poziționare la 10, respectiv 5 minute), deoarece pot avea acces la toate datele și frecvența poziționării este rezonabilă. Pachetele se pot modifica/îmbogăți/opri oricând, cu notificare în prealabil.
Furnizorii de carduri intră pe piața sistemelor de management al flotei
În perspectiva trecerii la camioane cu propulsie alternativă, furnizorii de motorină sau de carduri de alimentare caută să-și diversifice nu numai oferta de combustibili, ci și portofoliul de servicii în general, mai ales prin cumpărare de companii, și astfel intră și pe piața soluțiilor telematice, cu accent pe aplicațiile ce permit un control mai bun al alimentării cu motorină și al folosirii ei.
DKV Mobility a achiziționat Styletronic (acum DKV Mobility LIVE), alături de care a dezvoltat DKV LIVE, un asistent digital bazat pe un sistem telematic ce permite gestionarea flotei și a carburantului, disponibil de mai puțin de un an în România.
Acesta presupune un dispozitiv de dimensiuni mai mici decât un telefon mobil, cu tehnologie 5G, cu acoperire în întreaga Europă și în țările adiacente, și care se instalează în camion și/sau remorcă, iar datele sunt vizibile în portalul DKV LIVE. Clientul plătește o taxă unică de utilizare și o licență lunară și beneficiază de update-uri ale firmware-ului aparatului și de toate funcționalitățile portalului, inclusiv cele nou dezvoltate.
Aparatul se poate conecta la 12/24V, la brichetă, FMS sau CAN Click.
Una dintre cele mai importante probleme pe care le rezolvă acesta ține, așa cum explică Mihaela Pecheanu, Field Sales Manager DKV Euro Service România, de alimentări: se poate stabili o geozonă în jurul stațiilor preferate și șoferii pot fi ghidați de managerul de flotă în timp real să alimenteze în stațiile care optimizează costul, existând și informări proactive în cazul tranzacțiilor suspecte și posibilitatea ca managerul să dezactiveze cardul prin intermediul DKV LIVE dacă este detectată o alimentare suspectă. Sistemul poate alerta dacă vehiculul a fost supra-alimentat sau nivelul rezervorului nu a crescut proporțional cu cantitatea alimentată și datele sunt stocate mai multe luni.
Aplicația transmite din 10 în 10 secunde informații despre localizarea vehiculelor, pentru transparență maximă, facilitează identificarea rutei de parcurs, oferind astfel informații cu privire la carburantul necesar, și ia în calcul în timp real situația traficului și a restricțiilor, în funcție de caracteristicile vehiculului. Se pot stabili mai mulți utilizatori cu acces doar la anumite camioane, pentru a le oferi clienților posibilitatea să urmărească transporturile care îi interesează, și pot fi setate alerte când camionul ajunge/părăsește o anumită zonă sau sunt încălcate restricții de trafic sau de încărcare.
Pentru a se rezolva problema curselor pe gol sau cu încărcare parțială, DKV LIVE permite accesarea simultană a unor platforme specializate, ca Saladoo și Coyote, unde clienții pot căuta și alege, fără costuri suplimentare în perioada de probă, cereri de transport în zona de interes, și vor urma și alte platforme.
Cu DKV LIVE se pot genera rapoarte și analize ale datelor din computerul de bord și se poate analiza și optimiza stilul de condus al șoferilor. Sistemul alertează în caz de evenimente neprevăzute, dacă vehiculul se află în altă stație decât ar trebui, dacă se abate de la ruta stabilită și dacă se depășesc timpii de condus ai șoferului, definește un plan de service și transmite notificări pentru acesta sau pentru expirarea ITP, asigurărilor ș.a., oferind și posibilitatea de a consulta istoricul vehiculului, inclusiv facturile și documentele de service.
Soluția se pretează la orice profil de client. Cei cu flote mari pun accentul pe crearea de utilizatori speciali, cu vizibilitate la anumite camioane, pe o anumită perioadă, astfel încât clienții să poată monitoriza în timp real marfa, sau pe integrarea cu alte sisteme pentru a facilita transparența, iar cei cu flote mici sunt interesați mai ales de căutarea de curse pe multiple platforme.
Eurowag (despre a cărui soluție telematică puteți citi mai multe în prezentarea de la pagina 45) a dezvoltat și un algoritm nou pentru analiza comportamentului șoferilor, care evaluează stilul de condus al acestora, ca un prim pas spre educarea lor astfel încât să meargă economic. „Este o misiune care pare dificilă, mai ales dacă sunt conducători auto cu mulți ani de experiență și cred că fac totul bine. Practica a demonstrat că se pot obține economii importante, de 2-3 l de combustibil la un traseu complet, prin utilizarea eficientă a vehiculului și prin reducerea uzurii sistemelor de frânare, a anvelopelor etc. Beneficiile softului sunt transpuse în educarea conducătorilor auto, clienții Eurowag implementând deja sistemul de tip bonus/malus“, explică directorul de dezvoltare Marcel Pungă.
Sistemul analizează frânările și accelerările bruște și oferă note pentru condus anticipativ, dar o face diferit de competitori, în sensul în care informația este detaliată într-o analiză multicriterială, pentru ca beneficiarul s-o înțeleagă cât mai ușor, și se ține cont de tipul de drum, de condițiile de utilizare a vehiculului și de orice aspecte ce pot influența stilul de condus, iar rapoartele sunt cumulate cu evoluții lunare și analizate pentru fiecare traseu.
Eurowag mai oferă, pentru toate cele trei tipuri de pachete, o tabletă pentru comunicare bidirecțională și navigare, astfel încât dispecerul propune și trimite traseul și șoferul îl realizează și validează activitățile, inclusiv trimite electronic documente după livrare.
Echipamentul se închiriază – nici softul nu se cumpără, deci transportatorul nu face nicio investiție inițială – și este garantat pe toată durata de folosire, actualizările de software se fac de la distanță, iar dacă e nevoie de funcționalități suplimentare hardware-ul poate fi returnat și înlocuit cu altul.
Pentru unii furnizorii independenți dezvoltarea aproape nu cunoaște limite
Frotcom este un sistem de management de flotă internațional, care are peste 40 de reprezentanțe pe patru continente (Europa, Africa, America de Nord și America de Sud) și monitorizează 70.000 de echipamente, aparținând la 3.000 de companii, dintre care 50% în Europa (inclusiv Turcia, spațiul ex-sovietic și Orientul Mijlociu), așa cum declară directorul general pentru România, Ciprian Ionescu.
Compania propune două tipuri de aplicații – una pentru browser html5 și una mobilă – care rulează pe platforma de cloud Microsoft Azure, beneficiind astfel de cea mai rapidă și sigură vizualizare oriunde pe glob, și asigură monitorizarea de bază GPS plus module suplimentare, la cerere. Abonamentele lunare pot fi naționale și internaționale și costă 10, respectiv 15 euro, tarife în care se includ toate datele despre vehicul, de la poziții GPS cu frecvență de două secunde la date CAN, fișiere descărcate din tahograf, informații privind rezervoarele de combustibil și stilul de condus, mesagerie nelimitată cu șoferul ș.a. La cerere sunt disponibile, contra cost, plata automată a taxelor de drum din Ungaria și Bulgaria și monitorizarea la o secundă (Real-time Tracking).
Clientul poate modifica oricând abonamentul fără ca asta să afecteze contactul inițial, existând periodic firme care fac asta, pe măsură ce vor să folosească și alte funcții necesare.
Frotcom oferă garanție nelimitată pentru echipament, pe toată durata contractului de monitorizare, și contract de monitorizare fără termen minim și obligatoriu de valabilitate, permite crearea rutelor de la birou și „injectarea“ lor în navigatoarele șoferilor, pentru urmărirea automată a executării lor, iar stilul de condus și evaluarea lui sunt afișate și în aplicația mobilă a șoferului, Driver App.
Compania nu a dezvoltat un program special TMS atotcuprinzător, deoarece acesta ar trebui să aibă legături imediate cu CMR și cu partea de facturare, deci cu module financiare. Or, aplicația fiind folosită în întreaga lume, modulul său financiar, de calcule și facturare, nu ar fi valabil pentru toți clienții, și atunci cea mai bună soluție este furnizarea de Big Data din flota auto oricărui tip de soft personalizat în funcție de profilul și cerințele clientului, „iar rezultatul este net superior oricărei încercări de a adăposti sub aceeași umbrelă mai multe funcții diferite“.
În România compania este prezentă de 12 ani și are în portofoliu clienți cu flote mari, medii și mici, care fac transport pe distanțe lungi și medii.
Szabolcs Balázs, directorul ORTEC pentru Europa Centrală și de Est, constată în continuare o cerere în creștere pentru soluții TMS, de planificare a flotei și a comenzilor de transport și distribuție, soluții clasice, dar cu algoritmi mai performanți, cu ajutorul cărora companiile își reduc semnificativ costurile și-și cresc volumele fără a crește linear resursele necesare. În ultimul an a crescut și cererea pentru sisteme de planificare și optimizare a resurselor umane, iar pentru management compania a început un program, Data Driven Logistics, cu aplicații specifice pentru evaluarea performanței logisticii sau a costului de servire a clienților.
Clienții sunt firme cu peste 50-100 de autovehicule și urmăresc, prin folosirea acestor sisteme, să optimizeze costurile, să beneficieze de complexitate sporită datorită creșterii și diversificării afacerii și să aibă procese logistice digitalizate și sincronizate cu celelalte departamente ale companiei și predictibilitatea serviciilor oferite clienților.
Aceștia achită un abonament lunar ce acoperă atât infrastructura hardware, inclusiv toate elementele de siguranță și securitate necesare, cât și accesul la aplicație. Iar la abonament se adaugă un cost de implementare necesar pentru introducerea și integrarea aplicației în fluxurile existente (training, integrări ERP, WMS, telematice, configurare).
„Clienții preferă ORTEC mai ales pentru reducerile de costuri, ușurința în folosirea aplicației și în interconectarea ei cu alte sisteme și expertiza și profesionalismul echipei, care este formată din foarte mulți consultanți cu experiență bogată în proiecte internaționale de anvergură.“
Transics oferă o soluție FMS în variantă premium – fie cu montarea unui computer de bord conectat la CAN-BUS și la tahograf, fie cu black box cu aplicație instalată pe telefonul smart sau pe tableta șoferului – sau, pentru flotele mai mici de 20 de camioane, soluția TRAXEE, cu hardware, aplicație și abonament pe un an. Clienții sunt în general firme cu peste 30 de camioane care fac transport internațional și doresc optimizarea proceselor interne.
Principalele aspecte pe care le urmăresc managerii de transport când apelează la o soluție telematică sunt, așa cum declară Adrian Enache, Sales Executive Romania ZF Group, îmbunătățirea comunicării cu șoferii, optimizarea managementului rutelor, integrarea cu alte sisteme implementate, ERP sau TMS, și faptul că vor o raportare cât mai complexă, pentru o analiză eficientă a activității.
Printre funcțiile oferite de soluția Transics în plus față de competitori se numără, așa cum explică reprezentantul companiei, posibilitatea de a trimite o rută predefinită de la dispecerat spre șofer, setul de activități pe care șoferul trebuie să le identifice (încărcare, descărcare, trafic bară la bară, cuplare semiremorcă, realimentare etc), aplicațiile destinate managementului consumului de carburant, aplicația pentru subcontractori, integrarea cu alte software-uri ș.a.
Viasat Systems are în România peste 280 de clienți direcți, dintre care unii, ca FAN Courier, Romcim, Ford Trucks, aduc „subclienți”. Numai la Ford Trucks exista 470 de „subclienți”, așa cum declară Cati Albarosa, directorul general al companiei. Numărul de unități active în Viasat Systems este de 8.500, din care 2.000 pe vehiculele Ford Trucks, cel mai mare client de transport din România. „Cefin Trucks își dorește să le ofere un serviciu de calitate, complex și versatil clienților Ford, în timp ce Viasat Systems vrea să aibă clienți Ford cât mai mulțumiți, care să prelungească abonamentul după cei doi ani – perioada pentru care Cefin oferă gratuit acest sistem tuturor celor care cumpără camioane noi Ford Trucks – și să extindă soluția și pentru alte mărci din flotă.“
Clienții au în general flote mari și o colaborare îndelungată cu Viasat: Romcim (fostul CRH/Lafarge) are contract din 2006 pentru peste 400 de mașini ale celor circa 40 de transportatori pe care îi subcontractează.
Soluția pentru camioane este cel mai adesea personalizată la cererea clientului, iar portofoliul include de la servicii clasice – localizare, date de consum, nivel de combustibil în rezervor – până la servicii foarte complexe, cum ar fi cele utilizate de transportatorii de marfă cu valoare ridicată, certificați TAPA, care presupun controlul deschiderii ușilor pe bază de cod/acord de la dispecerat, monitorizarea independentă a șoferului, camionului și semiremorcii și alarme pentru incidente, care se trimit direct la firmele de securitate ce intervin în teren, semiremorca fiind securizată cu fire speciale care transmit alarme în cazul în care sunt tăiate.
Aplicația mai include servicii bazate pe date citite de la mașină: descărcare de la distanță a tahografului și actualizare în timp real a activității șoferului, monitorizarea subansamblelor – agregat frigorific, priză de putere, uși, butoane de panică și temperatură (inclusiv cu imprimantă). Datele se livrează sub formă de rapoarte de tip manager cu indicatori de performanță în funcție de criterii agreate, iar integrarea cu alte sisteme ale clientului „creează adevărata valoare a soluției“.
În cazul specific al Ford Trucks a fost dezvoltată o platformă dedicată ce permite livrarea unor date statistice pe categorii de vehicule: consum mediu de combustibil pentru perioadele solicitate, raport de performanță a vehiculului și mod de conducere, evidențierea perioadelor de întreținere. Soluția GPS este flexibilă și versatilă și poate fi adaptată oricărui tip de activitate și personalizată la cerere.
Pentru FAN Courier a fost dezvoltat un panou ce permite vizualizarea în timp real a curselor, cu timpi estimați de ajungere la destinație și modificare automată a acestora atunci când, pe parcurs, se înregistrează întârzieri.
Viasat are ca elemente care îl diferențiază de alți furnizori soluția Security, pentru transport de marfă cu valoare ridicată, conform cu cerințele TAPA și BAT, și modulele integrate de rutare.
Soluția se montează doar retrofit, iar Cati Albarosa este de părere că acest lucru reprezintă un avantaj deoarece clienții au, cel mai adesea, flote mixte de camioane, „și trebuie să fim capabili să trimitem date similare în aceeași platformă pentru a facilita gestionarea lor“.
Clienții Viasat care dețin camioane fac transport intern sau internațional, transport de materiale de construcții, salubrizare, agricultură. În ceea ce-i privește pe posesorii de Ford Trucks, ei au autotractoare pentru distanțe lungi și regionale, vehicule de construcții și mașini specializate, iar colaborarea cu Cefin a făcut ca Viasat să crească mult numărul de unități monitorizate care lucrează în construcții sau salubrizare, segmente unde Ford Trucks este liderul pieței românești. Odată cu creșterea numărului de unități, serviciile au fost personalizate și adaptate specificului fiecărei categorii – de exemplu, pentru camioane specializate consumul se măsoară pe oră, nu pe kilometru.
Abonamentele pornesc de la un nivel de bază și cresc în funcție de volumul serviciilor alese, iar cererile de upgrade ce apar pe perioada contractului sunt onorate, deci „suntem flexibili cu clienții“.
Soluțiile ce împiedică furtul de combustibil se îmbunătățesc continuu
Clienții Fleetboard compară în permanență datele despre combustibil cu cele din sistemul de alimentări, iar diferențele, așa cum declară reprezentantul companiei, sunt de cele mai multe ori mici sau inexistente, ceea ce „cu siguranță ajută la creșterea securității alimentărilor“.
Telematica RT face asta prin monitorizarea nivelului de combustibil din rezervor și alerte la scăderea bruscă a nivelului. Există situații în care șoferii reclamă că sistemul arată un consum mai mic decât cel real, dar în urma unui test efectuat între două alimentări și după un număr de kilometri parcurși s-a dovedit că sistemul arăta corect consumul, așa cum declară Gheorghe Dragnea, responsabil Optifleet și trainer pentru șoferi.
Marcel Pungă declară că problema cea mai mare a transportatorilor este furtul de carburant, în condițiile în care motorina reprezintă costul lor operațional cel mai mare dacă lucrează mai ales internațional – și tocmai această piață este vizată cu precădere de Eurowag. Dar nu sunt neglijate nici camioanele de la intern și nici vehiculele comerciale ușoare, care vor beneficia de un echipament special și pentru care vor apărea noutăți după 2025, în funcție de schimbările legislative legate de folosirea tahografelor. În plus, pentru a elimina tentativele de fraudă, soluția telematică oferită de Eurowag impune ca și camionul să fie prezent fizic în stație la alimentarea cu motorină, nu doar cardul, deci se face o dublă verificare. Prin această aplicație, disponibilă acum și în România, se răspunde uneia dintre cele mai presante solicitări ale managerilor de transport.
Frotcom poate garanta, conform declarației reprezentantului său, securitatea 100% a alimentarilor cu combustibil, iar Transics a implementat la Hagero, de câteva luni, soluția FUELCOMPASS, care indică toate alimentările din ultimele luni, profilul șoferului, cum a evoluat sau involuat stilul său de condus și ce economii s-ar fi făcut dacă s-ar fi alimentat din altă parte. În prezent Transics lucrează la o soluție nouă payless, care presupune ca, atunci când șoferul ajunge la pompă și apasă „alimentare“, să se deschidă pompa numai dacă este prezent camionul, să alimenteze și să plece fără să utilizeze cardul.
„În opinia directorului Viasat, sistemele telematice pot să crească siguranța alimentărilor cu motorină, deoarece GPS-ul are printre funcțiile de bază și pe aceea de a transmite informații. Unul dintre clienții companiei monitorizează radioactivitatea produselor din metal care intră pe poarta fabricii și pentru a detecta marfa radioactivă s-a montat un GPS legat la un senzor de citire a gradului de radioactivitate. Când acesta sesizează o radioactivitate ridicată, dă un semnal care este receptat de echipament, care trimite un sms către un număr de telefon. „În mod similar aș vedea posibilă o alarmare către persoane avizate vis-à-vis de o concentrație ridicată a nivelului de poluare sau de temperatură ridicată dintr-un loc anume, cum ar fi o pompă de combustibil. Este însă un subiect care necesită analiză.“
Scanarea documentelor la livrare îmbunătățește lichiditățile
Clienții MB au solicitat în ultimul timp să poată scana și trimite electronic documentele, și de aceea compania a cumpărat aplicația Habbl, pe care o introduce treptat în țările europene și prin intermediul căreia șoferul, dispecerul, clientul final ș.a. primesc informațiile dorite, ceea ce crește calitatea procesului de lucru și creează un nivel ridicat de transparentă.
Soluția Frotcom permite de mulți ani trimiterea electronică a documentelor, prin soluții independente (Whatsapp) sau mijloace integrate în aplicațiile de management auto (Frotcom – Workforce Management). Și clienții Transics își doresc să poată scana documentele la livrare, ca să scurteze intervalul dintre cursa de transport și plata acesteia. Iar DKV LIVE va oferi o aplicație prin care șoferii pot face fotografii de documente și le pot trimite direct la birou, pentru accelerarea comunicării și reducerea muncii administrative și a interacțiunii umane.
ORTEC în schimb nu are suficientă experiență în ceea ce privește POD în transporturi, dar în distribuție și contract logistics este normal să ai POD instant și electronic.
Tendința este spre echipamente dezvoltate in-house
În cazul Iveco, durata de viață a hardware-ului este egală cu durata de viață a camionului.
Datorită dezvoltării accelerate a tehnologiei, un computer are performanțe optime 3-4 ani, iar dacă un client decide să folosească vehiculul și după ieșirea din leasing echipamentul trebuie upgradat astfel încât să fie disponibile toate avantajele sistemului – explică reprezentanții Mercedes-Benz, dar informațiile sunt valabile în cazul celor mai multe echipamente. În plus, este nevoie de o schimbare a cartelei sim o dată la cinci ani.
Unele firme montează hardware after-market, pentru a avea un cost lunar mai mic, datorită contractului cu furnizorul de GPS, dar plătesc separat chirie sau îl achită integral, pe când la producătorii de camioane și de semiremorci plătesc doar abonamentul și aparatul este din start integrat.
Reprezentanții Scania declară că de obicei nu sunt probleme cu echipamentele aferente soluțiilor telematice, dar că mai apar situații în care se oprește transmisia, ceea ce se poate rezolva ușor printr-o resetare în service. Iar când unitățile se defectează clienții cer, aproape toți, înlocuirea lor. „Din păcate, ca toată industria, și noi suntem afectați de criza semiconductorilor, Communicator fiind una dintre piesele care încep să fie sacrificate.“
Viasat Systems folosește un hardware produs în Italia de firma mamă, a cărui durată de viață este de cinci ani – dar există și unele montate de șapte ani, așa cum declară Cati Albarosa. Rareori se instalează al doilea hardware pe o mașină, dar când clientul vrea upgrade de servicii și este nevoie de un alt echipament se face înlocuirea.
Echipamentul DKV are o durată de viață de până la 10 ani, beneficiază de garanție toată această perioadă și se înlocuiește gratuit în caz de defecțiuni.
Eurowag a dezvoltat in-house un nou echipament GPS destinat transportatorilor, iar în grup mai există o companie de hardware care produce și alte aparate decât cele folosite în transporturile rutiere. „Dar deocamdată ne concentrăm asupra transportatorilor, apoi asupra utilitarelor ușoare, după care mergem spre alte sectoare cu active, cum ar fi construcțiile. Firmele care au doar autoturisme se mișcă foarte puțin, 1.000-2.000 km/lună, și se va trece la car sharing – aplicație pentru care avem, de asemenea, o soluție IT, și care în alte țări s-a dezvoltat mult în ultimii 2-3 ani.“
În afară de hardware – al cărui montaj durează 40-70 de minute/camion, în funcție de tipul vehiculului, și se face în rețeaua de service-uri partenere sau chiar de către client, după o instruire prealabilă – soluția Transics presupune o aplicație pentru birou, web-based, în cloud, care nu necesită instalarea unui soft în calculatorul clientului, ci se accesează prin simpla conexiune la internet.
Trainingul personalizat este necesar, deși soluțiile sunt intuitive
Cele mai multe soluții telematice sunt foarte intuitive, astfel că nu este nevoie decât de o scurtă prezentare a funcțiilor active, față în față sau online, făcută dispecerilor sau managerilor de flotă, după instalarea și configurarea lor, și de consultanță ulterioară la nevoie sau de instruire pentru integrarea cu alte sisteme. Doar în cazul Transics este vorba de mai mult timp: implementarea durează aproximativ două luni și include sesiuni de training dedicate fiecărui departament responsabil de activitatea de transport.
Unele companii, în special producătorii de camioane, le explică și șoferilor, pe baza datelor din sistemul telematic, cum și unde își pot îmbunătăți performanțele. Totul pentru a folosi la capacitate maximă soluția telematică, ținând cont și de tipul firmei: flotele mari sunt orientate mai ales spre calcule operaționale, așa cum subliniază reprezentantul Scania, deoarece utilizarea corectă a camioanelor le aduce avantaje financiare importante, și dedică personal pentru asta, iar cele pe care le interesează doar poziționarea preferă să-și asume anumite riscuri și pierderi cauzate de conducerea defectuoasă doar pentru a păstra șoferii.
Pentru Cati Albarosa, trainingul este „cheia succesului“, câtă vreme un client care știe să folosească sistemul va și suplimenta serviciile și le va plăti corect. Trainingul Viasat durează 30-60 de minute, în funcție de complexitatea soluției. Mulți dintre clienți au dificultăți în a utiliza anumite funcții, mai ales cea de analiză a consumurilor în raport cu stilul de condus, și de aceea a fost dezvoltat un raport care să evidențieze parametrii principali ce afectează consumul.
DKV oferă consultanță pentru montaj sau personal specializat, din service sau echipe mobile, în cazul conectării prin CAN Click, iar clienții beneficiază și de suport în personalizarea dispozitivelor prin alocarea șofer-camion-card DKV. „Au fost cazuri când încă din primele zile de utilizare au fost identificate sustrageri de carburant din rezervor, sistemul indicând exact data, locația și cantitatea sustrasă. Alți clienți au fost impresionați de ușurința cu care se descarcă de la distanță datele tahograf față de alte sisteme.“
Și aplicația Eurowag necesită training inițial măcar pentru a realiza setările de sistem și a asocia corect vehiculele cu șoferii și cardurile de carburant, astfel încât datele să fie introduse bine de la început.
ORTEC organizează, în afară de trainingul inițial, la cerere, cursuri mai avansate de Optimizare, Crearea Rapoartelor, 2nd Line Support, Integrare și Bază de Date.
Dezvoltare continuă, inclusă în abonament sau contra cost
Krone are, în fază de testare și definitivare, funcții ce permit – cu ajutorul unor camere video care scanează spațiul de marfă în cazul încărcării parțiale – monitorizarea interiorului semiremorcii pentru a identifica suprafața de podea rămasă liberă, astfel încât dispecerul să știe, fără intervenția șoferului, câți paleți mai poate pune.
Alte update-uri apărute de-a lungul timpului au vizat optimizarea transmisiei de date, astfel încât să nu se piardă informații când semiremorca trece prin zone cu acoperire GSM mai slabă. Și, pe măsură ce vor fi identificate noi nevoi ale clienților și se va finaliza dezvoltarea, se vor face noi optimizări.
Schmitz România a propus, „și suntem siguri că se va implementa pe viitor“, o aplicație disponibilă deocamdată doar pe autoturisme, și aflată abia la început, care permite ca, în caz de pană, șoferul să vadă cele mai apropiate service-uri, să facă programare, să le dea locația unde este semiremorca, să verifice dacă este pe stoc piesa necesară, să apeleze la tractare și să i se garanteze reparația astfel încât să nu trebuiască să plătească pe loc – servicii utile mai ales în cazul transportului de mărfuri perisabile. Pe viitor aplicația telematică de la Schmitz va integra chat, pentru ca șoferul să scrie mesaje, și service complet care va anunța când trebuie să meargă vehiculul în atelier și va face programare, „deoarece telematica trebuie să înglobeze toată experiența de utilizare a semiremorcii“.
Mercedes-Benz actualizează Fleetboard de câte ori este nevoie, existând un top al sugestiilor venite de la clienți, pe baza căruia se încearcă realizarea celor de care ar beneficia cele mai multe firme. Cerințele au vizat, de-a lungul timpului, presiunea în pneuri sau numărul de utilizări ale frânei de mână. Iar interfața nouă promite că va fi și mai dinamică și mai flexibilă, mici actualizări fiind posibile mult mai rapid.
Mercedes-Benz dezvoltă și aplicații pentru șoferi: Fleetboard Driver App este deja disponibil și le permite conducătorilor auto să vadă singuri, oricând, parametrii și să îi poată corecta la nevoie, fără a mai aștepta feedback de la altcineva, cum se întâmpla în trecut.
În ultimii ani Renault Trucks a făcut îmbunătățiri prin lansarea aplicaților mobile IOS și Android, și printre funcțiile aflate în dezvoltare se numără verificarea în timp real de către utilizatori a sarcinilor pe axe și funcții noi ale modului Drive: analiza încălcărilor timpilor de condus și notificări către utilizatori dacă șoferii îi încalcă. Flexibilitatea este mare chiar dacă vorbim nu vorbim de un furnizor independent de telematică, deoarece, așa cum declară Gheorghe Dragnea „pentru mine, ca administrator al Optifleet pentru România și Moldova, nu există client mic sau mare, ci pentru toți oferim aceleași servicii și aceeași promptitudine“.
În 2021 producătorul francez vine nu numai cu funcții noi, ci chiar cu o platformă nouă, cu interfață mai atractivă. La achiziția camionului transportatorii au abonamentul preplătit pentru o anumită perioadă, după care se încheie un nou contract. În ceea ce privește noul portal Optifleet Evolution, șoferii vor avea și ei partea lor, adică se pot crea useri pentru ei și prin aplicația mobilă sau pentru desktop ei își pot verifica stilul de condus, consumul ș.a.
Scania depune constant eforturi pentru ca sistemul să ajute clienții cu cât mai multe informații, unele solicitate chiar de ei. Aproape toate intră în abonamentele deja existente, dar mai sunt și unele care presupun costuri suplimentare, deoarece e vorba de funcții complexe, ca Scania Zone, prin care coordonatorul de transport poate limita viteza camionului în anumite zone, prin intermediul platformei, sau camionul hibrid trece automat de la motorul termic la cel electric. Printre cele mai recente dezvoltări se numără introducerea câtorva tipuri de rapoarte care pot vedea perioadele de lucru petrecute de șoferi în diferite țări, pentru calculul diurnei.
Viasat a dezvoltat de curând o foaie de parcurs mai amplă, ce conține și imagine cu traseul pe hartă și poate fi descărcată automat, și un modul de rutare care permite selectarea mașinilor pentru curse în funcție de criterii specifice (timpi conduși pe zi, stare tehnică, frecvență de alocare la încărcare ș.a.). În plus, a fost îmbunătățit raportul de date despre motor, unde, pe lângă parcurs și consum, sunt oferite acum și informații despre nivelul combustibilului la începerea cursei și la final. Pentru anumite actualizări ale aplicației clientul nu plătește suplimentar, dar pentru servicii ce presupun procesări ample, și care se oferă la cerere, există un cost. „Din fericire“, punctează Cati Albarosa, „clienții solicită tot mai des upgrade-uri, cel mai adesea personalizate“. În prezent se lucrează la integrarea echipamentelor GPS cu tehnologie 4G și la upgrade-ul aplicațiilor mobile, se dezvoltă în paralel soluții dedicate șoferilor, care oferă date de la mașină către ei, și se actualizează soluțiile tradiționale bazate pe GPS, care cel mai adesea se integrează cu alte soluții de tip ERP, pentru a oferi date fiabile care să ajute managerii în luarea deciziilor. Viasat mai are în lucru, la solicitarea firmelor de salubrizare, un modul care să-i permită dispecerului să controleze „vizual“ realizarea unei rute, retroactiv: prin selectarea unei mașini și a perioadei de interes, i se va afișa pe o hartă mașina respectivă în mișcare, colorând traseul parcurs comparativ cu traseul programat. Dezvoltările la care se lucrează acum vizează mai ales șoferii, dar și partea de management.
DKV Mobility LIVE are în plan pentru anul acesta lansarea aplicației pentru mobil și autorizarea tranzacțiilor cu card DKV prin verificarea camionului și a cardului în aceeași locație.
Frotcom a lansat în 2021 aplicația mobilă specifică șoferului Driver App, ce include toate informațiile necesare acestuia, și Real-time Tracking, unic în domeniul telematicii auto, așa cum declară Ciprian Ionescu. În plus, compania s-a conectat la serverele producătorilor auto, oferind în Frotcom datele vehiculelor colectate din echipamentul OEM al acestora, fără a mai fi necesară instalarea niciunui echipament de monitorizare pe vehicul. Unele dintre aceste funcții noi sunt incluse în abonamentul existent, altele îl majorează, iar clientul le poate primi din ziua solicitării.
Frotcom are echipă proprie de dezvoltare de software și face lunar update aplicației, pentru funcții noi, și zilnic, în cazul corectării BUG-urilor. „Toate solicitările clienților, sortate după impactul lor asupra tuturor flotelor auto, compun foaia noastră de parcurs în ceea ce privește dezvoltarea continuă a sistemului.“
Pentru unele soluții ORTEC se aduc săptămânal îmbunătățiri, iar funcționalitățile mai complexe și modulele noi se integrează cam o dată pe an. Compania are un calendar pentru fiecare soluție pe care o dezvoltă, care se stabilește la nivel central pentru un orizont de timp larg.
Sistemul Transics pentru birou are 3-4 actualizări în fiecare lună, printre cele mai recente numărându-se o aplicație pentru managementul carburantului, TX FUELBOT, care-i sugerează șoferului, în timp real, următoarea stație de alimentare cu preț avantajos de pe traseu, după o analiză a comenzii ce trebuie realizate, a volumului din rezervor și a timpilor din tahograf. Ce se actualizează mai rar și durează câteva zile sau săptămâni sunt rapoartele personalizate. Update-urile se fac de la distanță, cu excepția hărții, dar și aici se lucrează la posibilitatea de a actualiza harta wireless.
Transics nu prea a avut cerințe de la transportatorii români legate de funcționalitate, ci mai mult de alarme și alerte (când intră în zone cu radar, cât timp de condus mai are șoferul etc.). De obicei acestea vin, așa cum constată Adrian Enache, de la companiile foarte mari, care văd transportul ca pe o afacere în sine, o analizează și vin cu cerințe pe care ulterior dezvoltatorul de soft le implementează și pentru alte firme.
Integrare ușoară cu un număr tot mai mare de sisteme
Cei mai mulți clienți care au în flotă doar camioane Mercedes-Benz folosesc Fleetboard, a doua marcă vine în general cu propria soluție, dar de la trei mărci în sus clienții optează pentru sisteme independente în care să vadă toate camioanele. Acestea se pot folosi în paralel cu Fleetboard dacă există interfață FMS, iar integrarea cu alte sisteme IT (ERP, sisteme de logistică, de resurse umane ș.a.) se face foarte ușor, cu ajutorul Fleetboard Webservices, care permite sincronizarea datelor cu o aplicație terță.
Dintre clienții Renault Trucks, numai 5-7% optează direct pentru telematică de la furnizori independenți – iar 4-6% folosesc în paralel și alt sistem telematic – și acum sunt în teste și vor fi disponibile curând integrările în noua platformă Optifleet Evolution. Compania dezvoltă atât aplicații mobile, cât și funcții de partajare externă a datelor prin conturi API REST către marile companii de logistică (Amazon, DHL, LKW Walter ș.a.).
Datele obținute prin Scania Communicator se pot integra ușor cu alte sisteme IT, dar foarte puțini clienți le folosesc împreună cu o soluție TMS.
Nici clienții Schmitz care exportă datele în alt portal nu sunt foarte mulți, circa 10%, dar e vorba de soluții foarte complexe, care depășește cu mult noțiunea de management de flotă și fac stocare și extragere de date pentru a fi folosite în contabilitate, la CMR, la plata taxelor de drum etc. „Costurile unei astfel de soluții sunt mari, dar transportatorii români își permit și cred că procentul celor care o vor utiliza va ajunge la 30-40%, deoarece siguranța pe care o oferă este maximă.“
Dacă un client are mai multe mărci de semiremorci poate integra în portalul Schmitz date de la celelalte, poate integra datele de la Schmitz în alte portaluri sau poate căuta o soluție de la un furnizor independent, care să le integreze pe toate pentru a simplifica utilizarea.
Aplicația Krone permite integrarea în alte sisteme sau integrarea în ea a altor sisteme, dacă se dezvoltă o interfață de comunicare. Până acum din România însă nu au fost cereri în acest sens.
Soluția Viasat se integrează cel mai adesea ușor, prin API, cu alte sisteme IT, ceea ce s-a realizat până acum cu LKW Walter/Walter Group Service GmbH, Shippeo, FourKites, NIC-place, Project 44, alături de integrări complexe cu aplicații ale G4S, SATMARS, JD Edwards etc.
Și DKV LIVE se integrează cu platforme tip Project 44, shippeo, NIC-place și în curând cu CO3 și veroo prin conectare API, și se pot face și integrări cu TMS-urile clienților.
Eurowag are un TMS integrat (planificator de rute), deja funcțional, care poate fi ușor accesat și de clienții transportatorilor, astfel încât ei să vadă rapid, pe hartă, pe pagina de start, ora estimată a livrării și care camioane sunt în grafic și care sunt în întârziere și să primească notificări. Această aplicație a fost realizată la cererea clienților, mulți dintre ei având deja experiență cu alte soluții telematice. Și importul datelor din Eurowag în sistemele ERP ale clienților, și accesul unor terți la informații se realizează foarte ușor, prin accesarea unui link primit de la transportator, fără să fie nevoie ca beneficiarul să instaleze ceva. În viitorul apropiat se vor finaliza integrările cu furnizorii de burse de transport – începând cu TimoCom, dar se dorește aceeași colaborare și cu bursele naționale – astfel încât transportatorii, când caută curse, să primească opțiuni rapide, în funcție de locația mașinii pentru care se dorește marfă, fără ca asta să coste în plus. Integrarea se poate face cu orice sistem, iar etapele sunt prezentate astfel încât și un programator mai puțin experimentat să știe ce are de făcut, sau chiar clientul beneficiază de explicații direct în contul său.
Frotcom implementează deja monitorizarea video și continuă conectarea prin API cu toți producătorii auto, iar Real-time Tracking permite colectarea mult mai multor informații CAN în timp real și, de aici, multe alte direcții (de exemplu, training online pentru șofer). Softul Frotcom este conectat, prin API, cu toate softurile existente pe piața auto, procesul fiind gratuit și realizându-se rapid, chiar în ziua solicitării. Mai mult decât atât, unele integrări cu platforme de logistică (Sixfold) se fac automat de către clienți, prin soluții one-click.
Softul ORTEC se integrează și el ușor cu alte sisteme IT, fiind vorba doar de un schimb de informații prin API-uri specifice. De aceea s-a reușit integrarea cu aproape toți furnizorii consacrați la nivel global, dar și cu cei locali.
Iar în cazul Transics, deoarece toate funcționalitățile au dezvoltate web-service-uri necesare integrării a două baze de date, practic orice informație se poate integra, cu ajutorul unui departament propriu dispus să ajute potențialii colaboratori. În România există integrări cu Windsoft, ORTEC, Getex, Gits, Axapta ș.a.
Calcularea automată a salariului șoferilor nu prea este încă posibilă
MB are discuții cu clienții despre acest subiect, „dar experiența de până acum arată că fiecare dorește o soluție puțin diferită, astfel că cel mai bine este să extragă datele și să le prelucreze cum le este mai util“. Fiind însă vorba despre un subiect important pentru transportatori, Fleetboard are în vedere și dezvoltarea unei aplicații standard, care însă cel mai probabil va dura, având în vedere diversitatea necesităților clienților.
În cazul Renault Trucks singura soluție este să se poată seta în modulul Map un geofence pentru fiecare țară și astfel să se vadă și să se primească notificări la intrare/ieșire, iar cu funcția Drive se poate vedea cât din timpul petrecut în fiecare țară a condus șoferul și cât a stat în pauză.
Scania propune o funcție care indică perioadele de lucru din diferite țări și un calculator în care utilizatorul poate aduce propriile date financiare pentru un calcul final corect al diurnei, și poate îmbunătăți platforma IT astfel încât clienții să acceseze cu ușurință datele de care au nevoie inclusiv pentru plata șoferilor.
Viasat oferă rapoarte cu timpii de lucru ai șoferilor în țările pe care le tranzitează, dar nu are cerere pentru calculul automat al salariului, dezvoltare care este la îndemână și se poate face în colaborare cu clienții.
În cazul DKV LIVE, funcțiile existente de evidență a șoferilor și cele care vor fi disponibile după actualizări vor afișa date despre timpi, kilometri, țări etc. și toate rapoartele vor genera calcule preliminare care pot fi adaptate de clienți în funcție de cerințele legale. Multe componente din rapoartele șoferilor sunt deja înregistrate și utilizate de clienți, iar noile funcții se vor integra în ofertele de la momentul lansării.
Eurowag are deja în aplicație un raport de bază referitor la timpul petrecut și distanța parcursă de fiecare șofer în fiecare țară și își întreabă clienții dacă au nevoie și de un soft care să calculeze venitul cuvenit sau preferă să importe din sistem în TMS datele pe care le au deja și să creeze ei un raport final, pontaj și calcule.
Programul Frotcom oferă gratuit toate datele necesare calculării veniturilor șoferilor în funcție de cât lucrează în fiecare țară și asigură suport oricărei aplicații dedicate și proprii de calcul a clientului, fără a calcula însă sumele finale – aici e nevoie de aplicații mai ample de contabilitate, achiziționate separat de client.
Iar TX SOCIAL de la Transics permite deja de mult timp calcularea salariului cuvenit fiecărui șofer în funcție de cât a stat/a condus în fiecare țară, și se și folosește în Franța, Italia, Belgia, Germania ș.a., dar deocamdată în România există puține discuții cu clienții legate de implementarea unei astfel de soluții. La Dunca, de exemplu, este un asemenea proiect, dar în rest sunt puține firme care au de pe acum nevoie de această aplicație, deoarece diurna se plătește pe zi, iar pentru Franța și Germania, unde plata este personalizată, sumele cuvenite șoferilor sunt generate deja de aplicație, pe baza timpilor cât au stat/au condus acolo. „Noi avem o aplicație, recunoscută de instituțiile de control din țările respective, pe baza căreia se calculează salariile șoferilor. Aceasta oferă date despre locație și timpii din tahograf și se conectează cu ERP-ul clientului, care face calculele și datele sunt transferate direct la autoritatea respectivă.“
O altă firmă unde se va implementa aplicația este Logistic E van Wijk, unde trebuie să se facă oricum înlocuirea echipamentelor, și unde s-a semnat un contract pentru flotele din Olanda, Ucraina și Polonia, deci tot grupul va trece la Transics și „a fost obligatoriu să avem această aplicație de calculare a salariului, care să fie integrată cu un soft al autorității olandeze“.
Sistemele telematice sunt deja pregătite pentru vehiculele viitorului
În ceea ce privește semiremorcile, senzorii oferiți de Schmitz tind să fie doar pe wifi, să dispară cei pe cabluri, și în plus va fi nevoie de soluții telematice care să se preteze la agregate frigorifice electrice sau, în deceniul următor – dar cu dezvoltare treptată până atunci – la camioane autonome. Pentru acestea se pregătește și Transics, care, în urma fuziunii cu ZF Friedrichscafen, continuă să dezvolte funcții care să îmbunătățească activitatea transportatorilor.
În ceea ce privește autovehiculele grele, Fleetboard va fi un element esențial și în urmărirea parametrilor și îmbunătățirea permanentă a performanțelor camioanelor electrice aflate la început de drum, deoarece Daimler Trucks lucrează de câțiva ani la o interfață completă nouă a sistemului, care va prezenta în același loc atât parametrii camioanelor clasice, cât și noii parametrii ai camioanelor electrice. În acest sens, Andrei Gartner declară că, spre deosebire de furnizorii independenți de soluții telematice, producătorii de camioane au avantajul experienței și know-how-ului cu privire la toți parametrii specifici, atribute acumulate în timp, și au departamente de cercetare stabile și foarte bine puse la punct.
Și Optifleet Evolution a fost dezvoltat și pentru vehicule cu emisii zero, având setări care permit vizualizarea încărcării cu energie, a consumului de energie, a recuperării de energie în timpul deplasării, a energiei utilizate pentru priza de putere, sau pentru propulsia vehiculului ș.a.
Scania are o mare experiență și poate oferi acces la date pentru camioane electrice sau hibride de când a început să le producă și, pentru că în unele zone din Europa acestea sunt prezente în număr mare, sistemul este permanent îmbunătățit. În plus, există date specifice privind camioanele cu CNG sau LNG, doar în Bulgaria producătorul suedez având peste 300 de astfel de șasiuri.
Viasat are deja un client ce deține autoturisme electrice și căruia, pe lângă localizare și traseu, îi oferă și informații despre consum de energie și timp de alimentare. Și, „având 20 de ani de experiență în telematică, în domenii diverse și pe mașini diverse, ne vom adapta cerințelor clienților care vor folosi vehicule cu emisii zero“.
Eurowag oferă un sistem de e-management pentru vehicule electrice pe baterii sau plug-in hibrid, domeniu spre care se uită cu interes și unde a făcut pași importanți prin achiziția unui furnizor important de hărți digitale din Slovacia, Sygic, cu care lucrează marii transportatori europeni, și a unei companii din BeNeLux, care oferă platformă de telematică și management pentru vehicule electrice. Astfel se poate monta un echipament care trimite date despre consum, autonomie, timp de încărcare ș.a., aspect cu atât mai important cu cât în UE se fac presiuni să apară în câțiva ani jumătate de milion de stații de alimentare cu energie. Soluția destinată mașinilor electrice este deja disponibilă în toate țările, dar în România mobilitatea electrică trebuie să mai crească: atât infrastructura, cât și achiziția de astfel de vehicule. „Iar noi ne dorim să fim prezenți și pe acest segment și ne bucurăm că Dacia a făcut un pas important și produce, deși nu în țară, un vehicul electric.“
Compania extinde permanent în Europa rețeaua de acceptanță cu stații de alimentare cu LNG și se pregătește să fie alături de clienții săi indiferent de tipul de propulsie ales, deoarece infrastructura viitorului presupune ca totul – parcări, spălătorii, service-uri de anvelope ș.a. – să fie la îndemână.
Frotcom este deja pregătit și pentru managementul flotelor de vehicule electrice focalizat pe managementul bateriilor, încărcării lor și stilului adecvat de condus.
ORTEC propune o aplicație, „Cost to Serve“, care calculează automat costul livrării unui client și semnalează dacă acesta este în afara așteptărilor, iar aplicația se va reorganiza și va deveni „CO2 to Serve“, adică va calcula emisiile de carbon pentru fiecare livrare și va semnala dacă sunt foarte mari, caz în care dispecerii pot interveni pentru a remedia situația.
Producători de vehicule vs. furnizori IT independenți
În raport cu furnizori independenți de soluții telematice, Scania nu dorește să facă „poliție“ cu sistemul său, ci să creeze o relație bună între patron și șofer și să sprijine optimizarea operațiunilor de transport și a exploatării vehiculelor, deoarece, cu cât clienții sunt mai eficienți, cu atât și operațiunile importatorului sunt mai prospere. Un furnizor exclusiv IT are avantajele lui legate de modul în care poate dezvolta și actualiza o platformă, admite Mihai Pașol, „dar nu va avea înțelegerea mai amplă a fenomenului de transport pe care o au producătorii de camioane. Cu siguranță că aceștia din urmă vor deveni mari furnizori de soluții software.“
Și George Badea declară că ar vrea ca un client să cumpere și semiremorca și telematica de la Schmitz, dar mai mult decât atât ar vrea să îl consilieze în a lua decizii care să-i eficientizeze și să-i simplifice activitatea, astfel încât să revină. Și uneori asta presupune și alegerea unei soluții de la un furnizor independent.
Ovidiu Pintilie este de părere că soluțiile telematice oferite de Krone se completează cu cele ale furnizorilor independenți, deoarece producătorul semiremorcii are avantajul de a se concentra asupra unui anumit tip de semiremorcă, pentru care pune la dispoziție informații relevante legate de exploatarea ei, iar firmele cu soluții independente au avantajul costurilor simțitor mai mici, datorate faptului că au un portofoliu mult mai mare de clienți și de vehicule.
Ce trebuie subliniat însă este că pentru certificarea TAPA soluțiile telematice ale producătorilor de semiremorci constituie baza necesară, și aici e mult mai ușor dacă vehiculele vin echipate chiar din fabrică: montarea se poate face și retrofit, dar costă mai mult și e mai dificil de integrat ulterior diverse dispozitive în uși sau pereți.
Cati Albarosacrede că este loc pe piață și pentru soluțiile telematice ale producătorilor de camioane – unele dintre ele fiind bine puse la punct, de bună calitate și oferite în condiții avantajoase – și pentru cele ale furnizorilor independenți, „dar pentru flotele mari, cel mai adesea mixte, este mai importantă posibilitatea de a avea date omogene și bine structurate, posibilități de integrare cu alte programe, personalizări, adică servicii pe care le pun la dispoziție cel mai adesea firmele independente, care au acest serviciu ca activitate de bază“.
Reprezentanta Viasat explică faptul că un producător de camioane are acces direct la datele din computerul de bord, și de aceea le poate prelucra cu întâietate, dar într-o soluție telematică nu este vorba doar despre astfel de informații. Dimpotrivă, cei mai mulți utilizatori apelează doar la câteva detalii tehnice – consum ars la injector, regim de funcționare a motorului (pentru evaluarea stilului de condus) – în rest e vorba de date de la echipamentul GPS (accelerări, decelerări, viteză, odometru virtual, posibilitatea de a citi datele altor echipamente de pe mașină), care trebuie să fie performant. De asemenea, foarte importante la o soluție de telematică sunt aplicația (modul cât mai sintetic de redare a datelor, calitatea și funcțiile hărții, stabilitatea structurii IT) și mai ales serviciul post-vânzare, unde „Viasat Systems a avut mereu grijă să nu coboare nivelul“.
DKV LIVE propune, în plus față de furnizorii de vehicule, soluții personalizate, integrate, disponibile oricând și de oriunde, cu cel mai bun raport preț/servicii oferite, așa cum promite Mihaela Pecheanu.
La fel, Adrian Enache este de părere că un furnizor independent propune în plus faptul că, prin integrare cu TMS sau ERP, informația este disponibilă în timp real. „Se poate trimite o comandă unui șofer, cu rute atașate, cu conexiune la CAN, i se poate spune în timp real în câte minute ajunge la o stație de unde să alimenteze la preț avantajos, în funcție de comandă, de timpii din tahograf, de volumul din rezervor și de stilul de condus. Nici furnizorii de carburant care au și soluție telematică nu pot face asta, deoarece nu au conexiune la CAN și la tahograf și integrare cu planificatorul sau cu TMS.“
Ciprian Ionescu este de părere că și producătorii de camioane și furnizorii independenți de soluții telematice trebuie să facă ce știu cel mai bine, altfel se vor lovi de concurență și de lipsă de know-how și de experiență. În plus, transportatorii au mărci diferite de camioane în flotă și numai un sistem dedicat monitorizării auto le va putea gestiona pe toate în același program. „Transportatorul caută un sistem de management stabil, de calitate, funcțional spre 100%, cu soluții la problemele sale și răspuns calificat și prompt la solicitări, deci își dorește un partener de drum lung, atent și proactiv pe parcursul colaborării, flexibil tehnic și financiar. Or, soluțiile de monitorizare ale producătorilor de camioane nu răspund nici pe departe cerințelor clienților și nici nu vor putea concura cu firmele «grele» din domeniu.“
Iar reprezentantul ORTEC nu exclude posibilitatea ca producătorii de camioane să ofere soluții complete de telematică+bursă+TMS+ERP și crede că vor face achiziții de firme ce oferă hărți, sisteme de rutare, soluții telematice ș.a.
Numeroase îmbunătățiri legate de securitate și protecția datelor
Pentru clienții unora dintre aceste soluții, care folosesc și cele mai recente tipuri de tahografe, când șoferul se autentifică prima dată în sistem cu cardul sau prin cod pin este întrebat dacă e de acord să permită accesul la datele personale. Iar la orice integrare cu alte platforme clientul trebuie să semneze un formular prin care este de acord să permită altui utilizator să acceseze baza lui de date. Accesul poate fi limitat la nivelul unei curse sau la un anumit tip de date, care oricum sunt despre vehicul, deci nu afectează intimitatea șoferului, așa cum declară Adrian Enache.
Transics a schimbat în ultimul timp multe lucruri legate de securitate, deoarece de un an face parte din ZF, „care e foarte drastic la acest capitol“.