În contextul preocupării globale pentru reducerea emisiilor poluante, constructorii de camioane investesc în tehnologii care să permită înlocuirea motoarelor cu ardere internă și a combustibililor fosili. Energia electrică este, incontestabil, cea mai bună soluție pentru un transport curat, iar odată cu dezvoltarea de baterii tot mai performante se rezolvă, parțial, și problema autonomiei. Daimler Trucks și Scania și-au anunțat recent strategiile privind tehnologiile alternative de propulsie. Astfel, constructorul suedez va produce camionul electric în variantele de cabină L și P, pentru început, destinat aplicațiilor de distribuție. Vor urma modelele pentru transport pe distanțe lungi și construcții.
Mercedes-Benz eActros, lansat în 2018, va intra deja de anul viitor în producția de serie. Tot atunci va fi lansat și modelul eEconic, pentru colectare de deșeuri. Separat, Daimler mai pregătește versiunea eActros LongHaul, de asemenea pe baterii, cu autonomie de 500 km, care va intra în fabricație în 2024, precum și camionul pe hidrogen GenH2, care va putea acoperi distanțe și de 1.000 km. În același timp, Hyundai a început livrările modelului Xcient Fuell Cell în Europa.
Daimler Trucks a prezentat, în urmă cu doi ani, camionul electric de distribuție eActros cu pachet de baterii, care are o autonomie de 200 km. De atunci, vehiculul a fost testat intens de clienți, în condiții obișnuite de operare, iar în 2021 urmează să intre în producția de serie, în variante cu două și trei axe. Vehiculul va dispune de un pachet complet de sisteme de asistență, management de flotă și planificare de traseu.
Constructorul german a anunțat că Mercedes-Benz eActros LongHaul pe baterii va fi gata pentru producția de serie în 2024. Acesta va avea o autonomie de 500 km și, la o masă totală maxim autorizată de 40 t, va avea o sarcină utilă de 25 t.
Separat, Mercedes-Benz GenH2 Truck, prezentat în premieră drept concept, marchează începutul dezvoltării tehnologiei de propulsie pe celule de hidrogen (H2) pentru transportul greu. Vehiculul va avea la bază versiunea eActros LongHaul ca referință pentru puterea de tracțiune, capacitatea de încărcare și performanțe.
Grație utilizării hidrogenului lichid, care are o densitate energetică mai mare decât cel gazos, performanțele noului camion vor fi comparabile cu cele ale modelelor convenționale. În plus, hidrogenul lichid este mai ușor și, de aici, vehiculul va avea o sarcină utilă crescută. Două rezervoare din oțel inoxidabil, având capacitate de 40 kg fiecare, vor transporta H2 lichid, care va fi încălzit și transformat în gaz în momentul funcționării motorului. Reacția electro-chimică este foarte simplă, iar emisia este doar abur. Mercedes-Benz GenH2 va oferi o autonomie de 1.000 km.
În prezent, Daimler Trucks este în curs de dezvoltare a celor mai potrivite rezervoare, care să fie ușoare și să permită transportul H2 la o temperatură de -253 OC. Cele două rezervoare de H2 lichid vor fi alcătuite fiecare din două tuburi – unul înăuntrul celuilalt – interconectate și izolate în vacuum. Sistemul de celule de H2 va furniza 2×150 kW, iar bateriile vor furniza temporar 400 kW suplimentar. La 70 kWh, capacitatea de stocare a bateriilor este relativ mică, acestea având rolul de a susține, la nevoie, pentru un vârf funcționarea motorului pe H2.
Mercedes-Benz eEconic va fi lansat în 2021
Camionul electric pentru aplicații urbane, eEconic, urmează să fie lansat anul viitor, iar în 2022 va intra în producția de serie. Vehiculul este destinat în special colectării deșeurilor și este foarte eficient, întrucât are de parcurs rute prestabilite, cu opriri și porniri dese, de aproximativ 100 km.
În Statele Unite, Freightliner eM2 și Freightliner eCascadia sunt în perioada de teste practice la clienți, iar până la începerea producției de serie, în a doua jumătate a lui 2022, obiectivul este obținerea unei autonomii de până la 400 km pentru camionul greu eCascadia și de până la 370 km pentru modelul de gamă medie eM2. De asemenea, o serie limitată de 170 de camionete Fuso eCanter, cu autonomie de 100 km, rulează la clienți din Japonia, America de Nord și Europa.
Dezvoltarea, testarea și lansarea vehiculelor electrice pe piața europeană va urma același program ca în America de Nord și Japonia. Daimler Truck AG are în plan ca până în 2039 să ofere doar vehicule neutre din punct de vedere al emisiilor.
Daimler Trucks folosește la nivel global, pentru toate camioanele electrice, platforma ePowertrain, care integrază unitatea electrică eDrive. Aceasta este utilizată sub forma unui concept „e-carrier“, adică o axă electrică pe care sunt montate unul sau două motoare electrice integrate și transmisia. eDrive este dezvoltată intern de experții Daimler și oferă numeroase avantaje față de vehiculele cu un singur motor electric central. Astfel, designul mai compact conferă un spațiu suplimentar pentru a instala o baterie cu capacitate mai mare, care asigură autonomie sporită. În plus, capacitatea crescută a bateriei conferă, de asemenea, o transmisie mare de putere către axa electrică, permițând astfel furnizarea continuă de energie. În același timp, prin combinarea unei baterii mari cu motoare electronice foarte puternice, potențialul de recuperare crește.
Utilizarea unei platforme comune creează sinergii în ceea ce privește evoluțiile tehnologice pentru diferite piețe și segmente, precum și economii importante, grație numărului mai mare de componente comune. În plus, este planificată și preluarea a cât mai multe elemente de la sistemele de propulsie convenționale, pentru a contribui la reducerea costurilor de producție.
Daimler Trucks cooperează cu parteneri specializați în toate sectoarele economice și industriale relevante pentru mobilitate electrică, iar la începutul acestui an a venit cu inițiativa realizării unui cadru global privind infrastructura de alimentare cu energie pentru camioane, o componentă esențială în dezvoltarea și promovarea acestei tehnologii de propulsie alternativă.
Scania a lansat prima gamă de camioane electrice
Scania a anunțat, la sfârșitul lui septembrie, lansarea primei game comerciale de camioane electrice destinate, pentru început, aplicațiilor urbane. Aceasta reprezintă o etapă importantă în obiectivul constructorului suedez de a fi lider în tranziția către un sistem de transport durabil, urmând ca, pe viitor, să fie dezvoltate și camioane pentru transportul pe distanțe lungi și pentru construcții.
„Suntem mândri să anunțăm angajamentul Scania pe termen lung privind electrificarea. În următorii ani vom lansa versiunile electrice pentru toate gamele noastre de modele și ne vom reorganiza liniile de producție în consecință. Special pentru transportul pe distanțe lungi suntem în curs de dezvoltare a unui sistem performant de baterii, care să se poată încărca rapid, în 45 de minute, pentru ca șoferul, după ce își încheie perioada de repaus obligatorie, să poată pleca la drum”, a declarat Henrik Henriksson, președintele Scania.
Electrificarea transportului greu este decisivă pentru atingerea obiectivelor Acordului de la Paris, de limitare a încălzirii globale. În fazele incipiente, Scania va dezvolta – împreună cu clienții săi – camioane hibride și complet electrice.
Camionul Scania electric, oferit în variantele de cabină L și P, poate fi echipat cu pachete de baterii având între 165 și 300 kWh, care alimentează motorul de 230 kW – echivalentul a aproximativ 310 CP. Acesta dezvoltă un cuplu motor maxim de 2.200 Nm.
Clienții pot alege dintre cinci sau nouă pachete de baterii, pentru o autonomie de până la 250 km cu o singură încărcare. Prin înlăturarea motorului diesel, unul dintre pachetele de baterii este amplasat în tunelul motorului, iar restul, de-a lungul șasiului. Bateriile pot fi încărcate la o sursă de 130 kW, timpul necesar fiind de 55 de minute în cazul echipării cu 5 pachete sau de 100 de minute, pentru 9 pachete. De altfel, bateriile se încarcă și în mers, prin recuperarea energiei eliberate la frânare.
Separat, versiunea camionului hibrid diesel-electric, cu sistem plug-in, disponibilă, de asemenea, pentru seriile cu cabine L și P, poate parcurge până la 60 km în modul electric, atunci când este necesar. În plus, dacă se optează pentru combustibili regenerabili în cazul motorului cu ardere internă, impactul asupra mediului se reduce semnificativ. Camionul hibrid este echipat cu 3 pachete de baterii, care furnizează o capacitate de energie instalată de 90 kWh. Timpul necesar pentru încărcarea bateriilor până la 80% este de numai 35 de minute. Motorul electric, de 115 kW, susține propulsorul diesel, care poate avea între 280 și 360 CP.
„Chiar dacă vehiculele electrice reprezintă, în anumite aspecte, o inovație tehnologică, am luat măsuri pentru a aplica aceleași criterii de funcționalitate și performanță ca în cazul camioanelor convenționale”, a precizat Anders Lampinen, director Scania Tehnologii Noi.
Pe lângă transporturile cargo și cele cu temperatură controlată, camioanele electrice pot fi configurate pentru misiuni de salvare, stingere incendii, colectare deșeuri, transport de materiale de construcții și de echipamente. În special pentru serviciile de distribuție urbană, utilizarea vehiculelor electrice și hibride va putea extinde intervalul livrărilor și pe timpul nopții sau în primele ore ale dimineții, grație operării silențioase. Se pot evita astfel aglomerările în trafic și dificultățile de parcare, iar timpii de livrare se pot optimiza cu până la 30%.
Investițiile în tehnologii „verzi” trebuie susținute de autorități
Dezvoltarea și implementarea tehnologiilor de propulsie alternativă sunt foarte costisitoare, iar constructorii de vehicule nu pot să le susțină singuri. Astfel, la evenimentul online organizat de Daimler Trucks, în septembrie, pentru prezentarea strategiei sale de reducere a emisiilor de carbon și de promovare a hidrogenului drept combustibil alternativ au fost prezenți și reprezentanți ai autorităților federale germane. „Operatorii de transport își doresc reducerea amprentei de carbon, însă nu au posibilitatea financiară de a-și înlocui masiv flota de camioane diesel cu altele neutre din punct de vedere al emisiilor poluante. Tocmai de aceea este nevoie de ajutorul și de contribuția statului”, a subliniat Martin Daumn, președintele consiliului de administrație al Daimler Truck AG.
Guvernul Federal German a urmărit de mai mulți ani oportunitățile în ceea ce privește propulsia de hidrogen și a finanțat cercetarea în domeniu cu 60 de milioane de euro. Alte sume vor fi investite pe viitor pentru reducerea emisiilor de CO2, a declarat Andreas Scheuer, ministrul federal al Transporturilor și Infrastructurii Digitale, prezent la eveniment. De altfel, până în 2030, o treime din camioanele din Germania trebuie să fie propulsate cu motoare electrice sau pe H2. Foarte important, 4,1 miliarde de euro urmează să fie alocate în această țară pentru investiții în infrastructură, respectiv în stații de alimentare cu H2 pentru camioane și autoturisme. „Avem nevoie de mai multe vehicule cu zero emisii de carbon pe străzi, iar hidrogenul are un potențial enorm. Din acest motiv, suntem dispuși să finanțăm cercetarea în vederea dezvoltării noilor tehnologii”, a precizat Scheuer. Aceasta nu trebuie însă să fie haotică, ci să urmărească o serie de priorități. În primul rând, trebuie susținut doar consumul de H2 „verde”, provenit din surse regenerabile, pentru a nu se crea emisii de carbon cu producerea lui. Apoi, trebuie promovată dezvoltarea unei infrastructuri de alimentare cu hidrogen separate de cea pentru gaz natural sau energie electrică. Nu în ultimul rând, întrucât camioanele pe hidrogen și cele pe baterii vor fi mereu mult mai scumpe decât cele diesel, este nevoie de o intervenție politică susținută pentru a descuraja utilizarea camioanelor convenționale, prin taxe mai mari pentru acestea din urmă (inclusiv taxe de drum).
Daimler Truck AG a încheiat, în primăvara acestui an, un joint-venture cu Volvo Group pentru dezvoltarea sistemelor de propulsie cu celule de H2 pentru vehiculele comerciale grele. Cei doi mari constructori europeni își vor uni forțele pentru a fi mai eficienți și a acoperi mai repede pașii necesari în progresul tehnologic.
Camionul Hyundai Xcient Fuel Cell, livrat către operatori din Elveția
Hyundai Hydrogen Mobility, joint-venture-ul dintre constructorul coreean Hyundai și compania europeană H2 Energy, a livrat deja primele camioane Xcient Fuel Cell (pe celule de hidrogen) către operatori de transport din zona Lucerna (Elveția). De altfel, cei mai mari 7 operatori de stații de carburant din Elveția, împreună cu 14 dintre transportatorii cu flote mari și alți cărăuși mai mici, s-au unit într-o inițiativă comună de utilizare a hidrogenului la transportul de mărfuri.
Beneficiarii primelor camioane pe H2 sunt Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, f. Murpf și G. Leclerc Transport. Cheile noilor Xcient Fuel Cell au fost oferite de Marc Freymüller, CEO Hyundai Hydrogen Mobility.
Hyundai Xcient 4×2, de 34 t, este propulsat de două motoare electrice a câte 95 kW fiecare și dispune de 7 rezervoare pentru H2, având o capacitate totală de 32 kg. Autonomia vehiculului este de 400 km, iar comparativ cu un model convențional diesel se realizează o reducere a emisiilor de CO2 de 65 t/an.
Hyundai și-a propus să livreze până la sfârșitul acestui an 50 de camioane pe H2 în Elveția. În decursul lui 2021, capacitatea de producție pentru vehicule pe celule de hidrogen va fi crescută la 2.000 de unități, pentru a putea răspunde solicitărilor ce se estimează că vor veni din Europa, Statele Unite și China. Valoarea totală a investiției se ridică la 1,3 miliarde de dolari.