Luni, 23 aprilie, Ministerul Transporturilor a prezentat asociațiilor de transportatori rezultatele Planului Național de Inspecție realizat în 2023 atât de către stat, cât și de către Comunitățile Autonome în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri. Rezultatele au fost similare cu cele din anul precedent, activitatea continuând să își revină după impactul pandemiei din anii anteriori.
Astfel, în ciuda faptului că încălcările constatate în 2023, în total 166.540 de cazuri, sunt ușor mai mari decât cele 151.959 constatate în 2022, cu un total de 144.608 încălcări care au fost soluționate; cu toate acestea, suma colectată în anul precedent s-a menținut, mai exact 90,1 milioane de euro, mai mică decât recordul atins în 2019, care a fost de 91 de milioane.
Din nou, cele mai frecvente infracțiuni sunt cele legate de timpii de conducere și de odihnă, cu un total de 71.030 de proceduri inițiate în 2023, comparativ cu 73.336 în 2022, față de 64.031 în 2021, deși majoritatea, mai exact 74%, continuă să fie minore. În ceea ce privește manipularea tahografului, au fost inițiate în total 104 proceduri disciplinare, față de 142 în 2022. În total, au fost aplicate 560 de infracțiuni privind limitatorii de viteză.
În ceea ce privește controlul zilelor de muncă ale șoferilor profesioniști, în 2023 au fost verificate în total 4.184.3880 de zile de muncă, foarte asemănător cu 2022, fiind constatate cu 25% mai puține infracțiuni atât pe șosea, cât și în companii, decât în anul precedent.
În ceea ce privește transportul fără autorizație, în 2023 au fost aplicate în total 8.698 de sancțiuni contravenționale, dintre care 6.317 au fost soluționate, un număr total de 503 proceduri de sancționare fiind clasate.
În ceea ce privește transportul internațional, în 2022, în 2023 au fost inițiate în total 1.065 de proceduri de sancționare a încălcărilor împotriva companiilor străine care își desfășoară activitatea în Spania, față de 803 în 2022, ceea ce reprezintă o creștere de 19% față de anul precedent.
În ceea ce privește excesul de greutate, s-a înregistrat o creștere a numărului de infracțiuni inițiate în 2023, mai exact 21.176 de cazuri față de cele 18.167 detectate în 2022. Deși cele mai multe încălcări au avut loc în transportul public de mărfuri, mai exact 70% din total, deoarece flota este semnificativ mai mare decât în transportul privat, este izbitor faptul că majoritatea încălcărilor sunt minore în transportul public și foarte grave în cazul transportului privat.
În ceea ce privește vizele de autorizare, s-a înregistrat o creștere cu 21% a numărului de încălcări depistate în 2023, ținând cont de faptul că, în urma pandemiei, termenul de efectuare a vizei a fost prelungit până în 2023. De asemenea, așa cum este stabilit în noul ROTT aprobat în 2019, anul trecut au fost verificate 10.211 firme de transport de marfă pentru a se verifica legătura reală dintre managerul de transport și compania lor, fiind depistate în total 410 infracțiuni.
În ceea ce privește controlul întârzierilor la plată, în 2023 au fost inițiate în total 4.635 de infracțiuni pentru nerespectarea termenelor maxime legale de plată, față de doar 238 în 2022, ceea ce reprezintă o creștere de 1.847%, din care au fost soluționate în total 3.411 infracțiuni, corespunzătoare acțiunilor desfășurate de Ministerul Transporturilor și de Comunitățile Autonome. În domeniul prețurilor, au fost efectuate 209 inspecții, din care au fost inițiate un total de 24 de încălcări. În domeniul încărcării și descărcării, au fost efectuate 437 de controale, dar au fost aplicate doar 15 sancțiuni în acest domeniu și 24 în alte domenii.
Pe de altă parte, trebuie remarcat faptul că s-a înregistrat o creștere a numărului de infracțiuni comise în domeniul transportului de mărfuri periculoase (11%), al transportului de mărfuri perisabile (30%) și al lipsei unei licențe PAC (+11%).
În cele din urmă, Ministerul Transporturilor a confirmat că, până la sfârșitul acestui an, va pune în aplicare noul regulament european de stabilire a formulei comune la nivelul UE pentru calcularea clasificării riscurilor întreprinderilor de transport, care va lua în considerare istoricul numărului, gravității și frecvenței încălcărilor impuse fiecărei întreprinderi de transport, precum și rezultatele controalelor în cazul în care nu a fost detectată nicio încălcare și dacă o întreprindere de transport rutier a utilizat sau nu tahograful inteligent
Obiectivul regulamentului respectiv este de a contribui la armonizarea practicilor de aplicare a legii în întreaga Uniune, asigurându-se că toți conducătorii auto și toate întreprinderile de transport sunt tratați în mod egal în ceea ce privește controalele și sancțiunile, în conformitate cu normele aplicabile ale Uniunii. În funcție de coeficientul de risc pe care îl are fiecare întreprindere de transport, acesta va permite o inspecție mai bine orientată a întreprinderilor cu un grad de risc mai ridicat.