Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spania, țara convențiilor colective de muncă și a celor mai mari discrepanțe salariale

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) și cabinetul Consultanță, Energie și Transport au realizat o monografie despre transportul rutier de mărfuri din Spania din 2020, pentru a actualiza datele dintr-un studiu similar din 2015. Sunt vizate atât volumele flotei din această țară, cât și condițiile de exploatare și costurile unui camion spaniol de 40 t folosit la internațional. Analiza se bazează și pe interviuri cu firme de profil din Țara Bascilor, Catalonia și Madrid, iar ca profil tip al șoferului a fost ales cel catalan.

Transportul rutier de marfă din Spania se distinge prin numeroasele convenții colective existente pe teritoriul țării: 55, adică una pentru fiecare provincie, din care 30 sunt în vigoare și în prezent. În funcție de convenția aplicată, diferențele salariale sunt mari de la o provincie la alta, iar salariul brut anual al unui șofer în 2020 a fost cuprins între 13.034 de euro în provincia Orense din Galicia și 27.498 de euro în provincia Vizcaya din Țara Bascilor, adică de la simplu la dublu.

Date fiind aceste diferențe, CNR a dorit să se concentreze cu analiza asupra a două comunități autonome, Țara Bascilor și Catalonia, ambele apropiate de Franța și aflate în competiție cu flota franceză.

Noul studiu pune în evidență mai multe diferențe față de 2015: costul cu șoferul a crescut în Catalonia cu 9,7% din 2017, de la 37.890 la 41.565 de euro/an, mai ales datorită creșterilor de salariu brut și de indemnizații de deplasare prevăzute în convențiile colective.

Și taxele de drum sunt mai mari, cu 25%, decât în 2015, mai ales din cauza scumpirii din Germania și trecerii Belgiei la taxa/km, și întreținerea/reparațiile, cu 18,2%, și costul de deținere a vehiculelor, cu 8,2%. De scăzut au scăzut asigurările, cu 13% față de 2015.

Conform calculelor CNR, costul/km al unui ansamblu spaniol de 40 t folosit la internațional pe distanțe lungi de o firmă catalană este de 0,89 de euro/km, față de 0,84 de euro/km în 2015, adică o creștere de 6%.

Mai multe detalii din acest studiu puteți citi pe site-ul nostru în zilele următoare.

Articole similare

Ad