Statul ar trebui sa sprijine productia locala, prin asigurarea unui acces facil la credite, sunt de parere jucatorii din retail. Astfel, comportamentul consumatorilor s-ar putea orienta pe viitor in special catre produsele „made in Romania“. „A aparut o modificare a Legii nr. 321/2009, care va intra in vigoare la mijlocul lui mai, exact cand vom iesi din starea de urgenta. Aici apare notiunea de parteneriat direct, care inlocuieste lantul comercial extins. Acest lucru presupune ca retailerul sa incheie o relatie comerciala directa cu producatorul, pe o perioada de 12 luni“, puncteaza Bianca Vlad, tax partner Mazars Romania, in cadrul videoconferintei ZF Retail 2020, subliniind ca starea de urgenta va fi urmata de o perioada de readaptare la viata normala. „Una dintre provocarile perioadei de izolare a fost modul eficient de aprovizionare. Insa multe provocari nu pot fi rezolvate daca nu exista cooperare intre actorii implicati. Pandemia ne-a aratat cat de vulnerabili suntem in ceea ce priveste aprovizionarea globala. Ca urmare, in perioada urmatoare ne vom concentra mai mult pe produsele locale“, afirma Roland Ruffing, CEO Metro Cash&Carry.
De asemenea, Jean Valvis, proprietar Aqua Carpatica, trage un semnal de alarma: „daca nu se pune la punct infrastructura depozitelor, daca nu exista spatii de colectare si selectie a produselor agroalimentare, nu-i cereti consumatorului sa cumpere produse romanesti. Producatorii autohtoni trebuie sa se uneasca pentru a avea forta. Statul trebuie sa faca investitii in spatii de colectare a produselor proaspete. De ce sa importam produse proaspete din Turcia si Grecia? Pentru ca nu avem capacitatea de a ne organiza? Trebuie sa facem treaba logistica, din spate. E nevoie de infrastructura.“