Fie ca este vorba de o durere de cap, fie ca este o durere de dinti, inainte de a ajunge la medic, de cele mai multe ori remediul este un analgezic. Totusi, inainte ca medicamentele sa ajunga la pacient in cele mai bune conditii, fara sa inrautateasca starea unui bolnav, trebuie sa traverseze un drum anevoios de la producator la raftul farmaciilor. Care este acesta si ce reguli stricte, aproape militare, trebuie sa respecte distribuitorii, transportatorii sau furnizorii de servicii logistice, am aflat in cadrul seminarului dedicat distributiei produselor farmaceutice, organizat in cadrul conferintei Tranzit.
Serviciile logistice pentru produsele farmaceutice pot fi de multe ori asociate cu logistica de frig, in fond fiind vorba de spatii de depozitare cu temperatura controlata si transport in aceleasi conditii. Insa potrivit directorului general FM Romania, Catalin Olteanu, investitiile in industria de farma reprezinta mai mult decat lantul de frig. „In ceea ce priveste lantul de frig, as putea spune ca reprezinta unul dintre costurile majore, desi nu cel mai mare.
Este insa semnificativ, pentru ca, in plus fata de sistemul logistic conventional, unde avem congelate si refrigerate, medicamentele au mai multe intervale de temperatura. Din acest punct de vedere, nu poti sa asiguri totul intr-un singur depozit. Cel putin din experienta noastra de pana acum trebuie sa asiguri camere cu 2-8oC, -25oC sau 15-25oC (care reprezinta de fapt segmentul ambiental). Asta inseamna mai multe spatii, mai multe sisteme si, nu in ultimul rand, o mapare corecta si un control extrem de riguros al temperaturii“, a evidentiat Catalin Olteanu. Fiind un domeniu sensibil, pentru ca medicamentele isi pot pierde proprietatile, deviatiile de temperatura nu sunt acceptate. Datorita conditiilor speciale necesare pentru depozitare si transport, potrivit reprezentantului FM, investitia principala in cazul serviciilor logistice pentru produsele farmaceutice vizeaza infrastructura.
Reglementarile generale pentru produsele farmaceutice sunt date de ghidul de buna practica in distributie, fiind astfel un domeniu bine reglementat. Ghidul solicita mentinerea temperaturii pe intreg parcursul depozitarii si transportului si, in plus, trasabilitatea produsului si a conditiilor de temperatura si umiditate in care a fost depozitat, manipulat sau transportat.
„O cerinta aparte a industriei farma este ca nu exista ambiental si frig, ci notiunea de temperatura controlata. Distribuitorii trebuie sa fie capabili sa asigure temperatura pentru transportul de medicamente si trasabilitatea, de la importul produsului pana la livrarea catre farmacie“, a explicat Doru Achihai, manager financiar Europharm Distributie.
Distribuitorul, responsabil pentru calitatea produselor
In acest moment, piata de farmaceutice nu cere o solutie prin care clientii sa-si poata urmari produsele on-line, pentru ca responsabilitatea nu este a clientului, ci a distribuitorului. Astfel, distribuitorii au obligatia de a asigura solutia optima, fiind la mijlocul lantului intre producator si retail. Ei trebuie sa demonstreze ca temperatura a fost mentinuta la un nivel constant, adecvat pentru fiecare tip de produs. „Ca distribuitori, fiind responsabili pentru produse atata timp cat se afla in custodia noastra, am implementat trasabilitatea temperaturii de la punctul in care marfa intra in posesia noastra pana la momentul livrarii catre farmacie. Avem sisteme de monitorizare a temperaturii si umiditatii pe van-uri si monitorizare de temperatura si umiditate on-line in depozitele proprii“, a completat Doru Achihai.
Echipamentele utilizate in industria de farma sunt de inalt standard, iar posibilitatea sa se piarda date importante este redusa, cel mai frecvent optandu-se pentru solutii care ofera back-up automat al datelor.
Potrivit reprezentantului AB Tehnic, Adrian Balaoi, in cazul produselor farmaceutice cea mai sensibila zona de temperatura e cea de 2-8oC. „Ambalajul fiecarui produs are senzori de temperatura pentru a-l proteja de eventuale scaderi. In cazul unor variatii, acestea trebuie sa fie minime.“
O alta componenta deloc de neglijat este umiditatea. O deosebire tehnica a depozitelor pentru industria farma fata de cele conventionale de frig este capacitatea mica si sistemul de racire pe baza de freon. Instalatiile de racire pot beneficia de un sistem de control al umiditatii sau se poate monta suplimentar o instalatie de dezumidificare. Umiditatea mai poate fi eliminata si prin racire, urmata de incalzire, in cazul in care exista un surplus de capacitate frigorifica. „Daca schimbatorul de caldura este bine dimensionat umiditatea nu apare, ceea ce este ideal“, a completat Balaoi.
Coduri, nu produse
In industria de farma exista doua elemente care genereaza sensibilitate: mentinerea temperaturii si trasabilitatea produsului. „Nu avem denumiri generice, ci coduri de produs. In farma se comanda la nivel specific. Se doreste un produs dintr-un anumit lot si asta trebuie sa livrezi pentru a se asigura trasabilitatea pana la nivel de pacient“, a declarat Catalin Olteanu. In farma, in ceea ce priveste controlul temperaturii, riscurile sunt mult mai mari comparativ cu zona food. Si in cazul transportului sunt necesare asigurari suplimentare. Intreaga industrie farma are ca punct comun pacientul, acesta fiind pe primul plan, si nu isi permite nimeni sa ii aduca prejudicii, nici prin alterarea proprietatilor produselor, nici prin livrarea unui alt produs.
„Pentru a administra procesul de picking si acuratetea lui, acesta a fost impartit in doua operatiuni separate, independente si asigurate cu operatori diferiti. Avem un sub-proces de colectare, urmat de unul de verificare si apoi de ambalare. Astfel, am impartit responsabilitatile si beneficiem si de o verificare dubla, pentru a avea erori minime. Nu este suficient sa asiguri trasabilitatea unui anumit produs, ci a lotului de produs. Am avut in urma cu cativa ani un recall al unui medicament, iar recuperarea a fost necesara pana la nivel de pacient. Pentru a oferi performanta in trasabilitate sunt necesare investitii si acuratete pe intregul lant“, a explicat Doru Achihai.
Externalizare sau servicii in-house?
Industria farma este una aparte, producatorii si-au permis sa realizeze logistica in-house foarte mult timp si abia de curand au inceput sa se mai gandeasca la externalizare. Piata romaneasca este inca divizata, existand producatori care au ales sa-si mentina sub control distributia cum este cazul Gedeon Richter si Farmexpert, dar si companii care din motive de reducere a costurilor au externalizat serviciile.
Este si cazul Terapia Ranbaxy, care si-a redus costurile de distributie cu aproximativ 15% in urma externalizarii.
Consolidarea produselor, transport eficient
„In Romania, producatorii s-au adresat in general wholesaler-ilor si acolo au transferat stocul, preluand si logistica de distributie. Acum doi ani incercam sa determinam oamenii din FMCG sa adere la sistemul de pooling. Pana acum, toti producatorii s-au aflat intr-un depozit al unui wholesaler si cunosc conceptul. Daca fiecare producator alege un alt logistician se pierde avantajul marfii consolidate“, a mentionat Catalin Olteanu.
In ceea ce priveste transportul, exista mai multe sisteme validate de industria de farma. In principiu exista masini dedicate, care pot asigura doua tipuri de temperatura. Insa in functie de volum, se poate apela la solutii variate, prin ambalarea produselor in cutii, care doar asigura temperatura pe toata perioada transportului, dar si in cutii cu sistem de frig instalat.
Sistemul de distributie cu masini frigorifice este foarte costisitor, potrivit reprezentantului PharmaFarm, compania urmand ca pana la finalul anului sa implementeze un nou sistem de distributie, in lazi frigorifice de 28 l, monitorizate printr-un joystick de la colectarea marfii in depozit pana la livrarea catre farmacie, pentru optimizarea transportului.