Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiul privind lanțul de aprovizionare cu baterii arată dominația globală a Chinei – și opțiunile pentru Europa

Producția de baterii pentru automobilele electrice necesită un lanț de aprovizionare complex și interconectat la nivel mondial. Într-un studiu recent, cercetătorii de la Fraunhofer FFB și Universitatea din Münster au analizat structurile de proprietate și dependențele geopolitice de-a lungul acestui lanț de aprovizionare. China controlează aproape întregul lanț valoric al bateriilor litiu-ion – de la extragerea materiilor prime până la producția bateriilor. Republica Populară controlează nu numai instalațiile de producție interne, ci și pe cele din străinătate – pentru toate materiile prime și procesele din aval. Nicio altă regiune la nivel mondial nu deține un control comparabil de-a lungul întregului lanț de aprovizionare cu baterii.

Litiul, cobaltul, nichelul și manganul sunt de neînlocuit pentru producția de celule de baterie. Pachetele mari de baterii, precum cele instalate într-un „Tesla Model S Plaid”, conțin aproximativ 122 kg de așa-numitele materii prime minerale. Din punct de vedere geografic, doar câteva țări dispun de resursele care sunt necesare în cantități mari pentru extinderea electromobilității. Acestea includ China, Australia și Republica Democrată Congo. „Materiile prime minerale se află chiar la începutul lanțului de aprovizionare pentru producția de celule de baterii, iar Europa depinde aproape 100% de importuri”, spune profesorul Simon Lux, directorul Fraunhofer FFB.

Dominația globală a Chinei în lanțul de aprovizionare cu baterii

Studiul realizat de cercetătorii din Münster prezintă structura de proprietate din spatele minelor, rafinăriilor și instalațiilor de producție de-a lungul întregului lanț de aprovizionare cu baterii. Țara domină aproape întregul lanț valoric al bateriilor litiu-ion – de la extracția materiei prime la producția de baterii – și controlează atât capacitățile de producție naționale, cât și pe cele internaționale. Singura excepție este manganul. Faptul că China produce majoritatea materialelor active din fosfat de fier și litiu, cu o cotă de peste 98%, înseamnă că Europa este direct dependentă de această chimie mai rentabilă pentru baterii.

Asigurarea materiilor prime în Europa și SUA: între recuperare și dependență

La fel ca China, Europa și SUA își intensifică, de asemenea, eforturile de a obține un control mai mare asupra lanțului de aprovizionare cu baterii litiu-ion prin achiziționarea de mine și rafinării. În timp ce SUA ocupă locul al doilea la nivel mondial în ceea ce privește cotele de proprietate în mineritul litiului, iar cotele Europei sunt relativ mici, situația este opusă în ceea ce privește nichelul și cobaltul. Australia, Indonezia și Republica Democrată Congo – regiuni-cheie pentru mineritul litiului, nichelului și cobaltului – sunt deosebit de afectate de preluările de întreprinderi. De exemplu, 74% din litiul mondial provine din Australia și Chile, dar cele mai mari cote de producție sunt deținute de companiile chineze (29%) și americane (26%). Europa, între timp, nu deține cote semnificative de litiu în străinătate.

Opțiuni pentru reducerea dependenței de China

Restricțiile la export în cazul unor dispute geopolitice ar avea consecințe profunde asupra stabilității lanțului global de aprovizionare cu baterii. Potrivit autorilor, pârghiile posibile pentru un lanț de aprovizionare cu baterii sigur și suveran în Europa ar putea fi investițiile în extinderea capacităților proprii de rafinare, promovarea parteneriatelor strategice pentru materii prime și consolidarea economiei circulare locale.

Lucrarea comună a cercetătorilor de la Fraunhofer FFB și Universitatea din Münster se bazează pe o analiză cuprinzătoare a datelor. În acest scop, structurile de proprietate de-a lungul lanțului global de aprovizionare cu baterii litiu-ion au fost analizate și comparate cu distribuția geografică a cotelor de producție. Studiul urmărește să ofere o imagine holistică a structurilor actuale de putere din industrie.

Articole similare

Ad