Daca pentru multi transportatori soferii constituie cea mai mare problema, pentru Geo Sped aceasta este pretul mic oferit de beneficiari sau termenul mare de plata in cazul celor care platesc mai bine. Profitul nu mai este nici pe departe acelasi din 2002, cand si-a inceput firma activitatea, iar amenzile sunt mari, mai ales in Elvetia, pentru starea tehnica a masinilor, si in Anglia, pentru migrantii gasiti in camioane, astfel ca serviciile cu valoare adaugata sunt singura solutie pentru a intregi castigul. Insa cu toate dificultatile din domeniu cresterea constanta a flotei a facut ca si cifra de afaceri si profitul sa fie tot mai mari in ultimii ani, ajungand in 2018 la aproape 11 milioane de euro, respectiv la 179.651 de euro.
Geo Sped si-a inceput activitatea cu o camioneta de 7,5 t condusa chiar de proprietarul firmei, Catalin Mihai, care nu avea pe atunci experienta in transport, ci se ocupa de gradinarit in solarii. „Cumnatii mei faceau insa transport si, pentru ca vedeau cat de mult muncesc in gradina, m-au sfatuit sa intru si eu in bransa. Atunci mi-am spus ca, daca am stiut sa fac bani din pamant, voi sti si din transport. Si asa s-a si intamplat.“
Dupa achizitia a inca doua camionete de 7,5 t s-a trecut la vehicule grele de 20 t, iar de atunci flota a crescut constant, ajungand in prezent la 100 de camioane cu semiremorci mega cu acoperis liftabil, pentru transport de componente auto si de mobila. 80 dintre autovehicule sunt MAN – preferate pentru costurile mai mici de intretinere si piesele mai ieftine, dar si pentru ca soferii si mecanicii firmei le cunosc deja – si cate 10 sunt Mercedes-Benz si Volvo, „sa vedem si cum sunt alte modele. Dar parca tot spre MAN tindem.“ La fel si la semiremorci, se prefera un singur producator, Schmitz, dar cand acesta nu avea vehicule pe stoc au fost cumparate 20 Krone. Cele mai multe camioane si semiremorci sunt achizitionate de noi, iar la 700.000-800.000 km, adica in cazul Geo Sped dupa 5-6 ani de exploatare, sunt vandute.
Firma din Satu Mare nu apeleaza deloc la leasing, ci doar la credit pe termen scurt, de 2-3 ani, cu avans de 50%, deci nu are un grad mare de indatorare, in conditiile in care cifra de afaceri in 2019 este de 1,1-1,2 milioane de euro/luna. „Din pacate insa nu ramane profit prea mare“, declara Catalin Mihai, „si, in situatia actuala din transporturi, daca nu calculezi foarte bine costurile, poti cheltui mai mult decat produci. Nu se compara cu momentul in care am inceput activitatea si cand o cursa de la Satu Mare la Viena, de exemplu, era platita cu 1.600 de euro, fata de 500-600 de euro in prezent.“
Si termenul de plata este mult mai mare, intre 45 si 90 de zile de cand primeste clientul actele in original, si intotdeauna exista anumite sume de recuperat de la beneficiari, nemaivorbind de banii care nu au mai fost primiti niciodata. „Dar am invatat sa ne ferim, verificam mai bine firmele si lucram doar cu cele consacrate si cu vechime pe piata.“ Un avantaj important este acela ca Geo Sped are clienti traditionali cu care lucreaza direct si de pe bursa ia cel mult 10% din curse. „Cred ca transportatorii care iau multe comenzi de pe burse nu se pot dezvolta pe termen lung, nu pot cumpara masini noi. Pe de alta parte, ca sa ajungi direct la clientul final trebuie sa fii deja o firma mare si, in plus, cu cat oferi mai multe masini, cu atat tariful este mai bun.“
Gradul mare de indatorare in apropierea crizei economice trebuie evitat
Cea mai recenta achizitie mai substantiala, de 27 de ansambluri, dateaza din toamna lui 2018, iar in 2019 nu s-au mai cumparat decat trei camioane, „din banii nostri, nu ai firmei sau din credite, deoarece informatiile de pe piata ne fac sa fim mai chibzuiti: daca vine o noua criza economica si ne prinde cu datorii mari nu e bine. Nici nu stiu cand va fi urmatoarea investitie in flota, depinde de ce va mai fi pe piata, inclusiv cu Pachetul Mobilitate, dar in niciun caz anul acesta nu mai facem achizitii. Nu merita riscul. Am stat de vorba cu reprezentanti ai furnizorilor nostri de carburant si ne-au zis ca, exact ca in 2007-2008, li s-a spus sa scape de clientii care nu platesc la timp, deoarece pot intra in insolventa si trebuie sa fii foarte precaut cu cine faci afaceri. Deci semnalele sunt clare.“
Ultima criza economica a clatinat putin firma (care avea pe atunci 30-40 de camioane), dupa cum isi aminteste managerul sau, deoarece avea un grad de indatorare destul de mare, asa ca „am muncit zi si noapte ca sa iesim din impas, incarcam si descarcam noaptea, faceam din patru camioane trei, am facut tot ce am putut sa trecem de acel hop si imediat dupa am mers numai in sus. Dar mi-am invatat lectia si nu mai vreau sa am atat de multe datorii. Oricum nu mai merita sa risc dupa atatia ani de munca, ci vreau sa dorm linistit si sa am mai multa grija de familie, de cei patru copii. Mai ales ca vad si la soferi ce probleme mari au in familie pentru ca nu prea stau acasa.“
Dintr-o alta perspectiva insa, managerul Geo Sped se bucura de venirea crizei economice, deoarece pe piata e multa dezordine si recesiunea ar mai normaliza activitatea de transport si preturile, dar si pentru ca in astfel de momente grele cine este capitalizat poate cumpara camioane si semiremorci la preturi mult mai mici.
In ceea ce priveste Pachetul Mobilitate, si in special cerinta ca autovehiculele sa vina in tara o data la patru saptamani, Catalin Mihai nu se arata ingrijorat si nu se gandeste inca la o noua strategie, cum ar fi deschiderea unei filiale in Germania, desi a vrut la un moment dat sa faca asta pentru a aduce marfa acolo si a o grupa. „Dar poate ca pe viitor vom fi nevoiti sa deschidem o firma in vest daca apar legi noi.“
Si, pentru ca circa 30 dintre camioanele firmei merg si in Anglia – „deoarece nu am vrut sa punem toate ouale intr-un singur cos, ci am cautat sa avem beneficiari din toate tarile si sa nu depindem de vreunul dintre ei“ – deci Brexit este o problema de actualitate, Catalin Mihai afirma ca, daca va fi afectat tranzitul camioanelor, va renunta la aceasta destinatie, cu atat mai mult cu cat acolo a incasat si platit amenzi mari, de pana la 9.000 de lire, pentru migrantii gasiti in camioane, iar contestatiile nu au niciun succes. „Deocamdata clientii nostri de acolo nu spun ca Brexit va aduce ceva nou. Cred ca marfurile vor circula totusi liber. Poate vor fi niste acte in plus, dar nu va merge prea greu, din ce se aude.“
Cele mai multe curse tur-retur sunt cu grupaje
30-40 dintre camioanele Geo Sped fac curse tur-retur cu incarcare din Satu Mare, unde exista destul de multi producatori de mobila si de componente auto, a caror activitate a mers tot mai bine si care „s-au obisnuit sa lucreze cu noi si sunt multumiti de serviciile noastre“. Destinatiile atinse cel mai des sunt Germania, Olanda (unde mobila merge foarte bine) si Slovacia (pentru componente auto). Camioanele ajung la 13.000 km/luna cu soferi buni, dar media e de 10.000-11.000 km.
Firma face multe grupaje, intelegand ca in ziua de azi transportul nu mai inseamna doar sa muti marfa din punctul A in punctul B, ci si sa oferi servicii cu valoare adaugata, pentru ca profitul sa fie si el mai mare si sa poata permite mentinerea celor 138 de angajati. De exemplu, de curand s-a reusit gruparea marfurilor pe un camion in asa fel incat pretul total al cursei pana in Germania sa fie de 2.750 de euro. „Sigur, nu se intampla mereu asa, dar oricum grupajele sunt mai rentabile. Si soferii care fac grupaje sunt platiti mai bine, iar daca vin cu idei si gasesc loc in plus pentru marfa in semiremorca primesc alti 50-100 de euro. In felul acesta castiga si ei si castigam si noi. Altfel nu se poate.“
La mobila nu se poate face asta, dar cursele de import sunt mai ales cu grupaje, cu exceptia unor clienti din Germania care incarca intregul camion si ofera acelasi tarif pe tot parcursul anului, indiferent de fluctuatia cererii si a ofertei. Pentru buna desfasurare a activitatii, dar si pentru a descarca circa 50% din marfurile importate, si care vor fi distribuite in Romania de alte firme, Geo Sped are un mic depozit unde combina incarcaturile. Restul de 50% – bunuri sigilate, care nu se pot muta dintr-o semiremorca in alta sau pe care clientul le vrea livrate rapid – sunt transportate cu masinile proprii, „dar nu ne place sa facem asta, pentru ca la fiecare cursa noi facem analize si vedem cu cati eurocenti/km am mers, iar daca venim de la Bucuresti cu 1.600-1.700 de lei ne stricam calculele“, explica managerul Geo Sped.
Pentru clientii din industria automotive se lucreaza just-in-time, dar cu un singur sofer pe masina – mai degraba la transport de mobila clientii cer uneori doi soferi, pentru a se descurca mai bine la descarcare, insa in acest caz si tariful este mai mare – iar clauzele de penalizare pentru intarzieri, acolo unde exista, nu prevad sume exorbitante, ci doar 50-100 de euro. „Si oricum si noi am invatat in atatia ani la ce trebuie sa fim atenti si reusim sa ajungem la timp.“
Restul de 60-70 de camioane lucreaza in Comunitate si „ar fi ideal sa depaseasca 11.000-12.000 km/luna, dar nu toti soferii reusesc asta. Kilometrajul depinde de clientul care ne da de lucru, de sofer – cat de e harnic – si de dispecer – cat de bine poate dirija soferul astfel incat sa foloseasca la maximum timpul de condus.“
In cazul transportului intracomunitar beneficiarii serviciilor Geo Sped platesc acelasi tarif/km si cand semiremorcile sunt incarcate, si cand sunt goale, astfel incat sa le aiba intotdeauna acolo unde au nevoie.
Depozitarea, o afacere cu potential mare de dezvoltare
Avand experienta micului depozit pe care il foloseste in prezent, Catalin Mihai ar vrea sa construiasca unul mai mare, de cateva mii de metri patrati, cu multe rampe – mai ales ca in Satu Mare, nefiind un oras cu potential, nu este niciunul, ci producatorii si operatorii logistici stocheaza marfurile in Oradea. „Cred ca este o afacere care se poate dezvolta, mai ales ca din transport pur nu se mai poate face profit. Visul meu a fost sa am 100 de camioane proprii si nu vreau sa depasesc acest numar, mai ales din cauza dificultatii de a gasi soferi buni, ci mai degraba as investi intr-un depozit.“
Catalin Mihai a vrut chiar sa atraga fonduri europene pentru asta – suma pe care o putea primi era de cuprinsa intre unu si cinci milioane de euro – dar constructia ar fi fost prea scumpa, 650 de euro/m2, asa ca a decis sa-l realizeze din fonduri proprii, cu un cost de 150 de euro/m2, folosind ce materiale doreste si apeland la echipa de constructori pe care o are chiar in firma, si care a ridicat si actualul sediu.
Teren exista chiar langa cladirea actuala si sunt deja si clienti interesati, dar deocamdata nu se stie cand va incepe proiectul: depinde de piata, de eventuala criza economica si de rezervele companiei, care in prezent nu sunt atat de mari.
O investitie pe care Geo Sped o va face insa anul viitor este aceea in cititoare de coduri de bare, in vederea implementarii ISO.
2019, un an mai slab ca viteza de lucru si ca profit
Firma din Satu Mare a avut in 2018 o cifra de afaceri mai mare decat in 2017, iar de la 2019, conform datelor din primul semestru, se asteapta o noua crestere, dar asta numai pentru ca flota este mai mare. In rest, asa cum apreciaza Catalin Mihai, „s-a lucrat mai prost decat anul trecut, cu viteza mai mica“. In plus, taxele de drum mai mari au redus profitul, tarifele nu au crescut la toti clientii, iar la unii dintre ei chiar s-a renuntat pentru ca din pretul oferit abia se acopereau cheltuielile.
Loc de optimizare a activitatii mai este, desi eforturi sustinute s-au facut si pana acum. Dar depinde de ce marfuri ai si de cum poti sa le rotesti, in functie de cat de repede trebuie sa ajunga la descarcare. Si la consumul camioanelor se mai poate lucra, este de parere managerul firmei, care le impune soferilor o norma nu pentru ca ar mai exista furturi de motorina, „ar fi si greu cu atatea sisteme de protectie“, ci pentru ca unii nu stiu meserie si, desi nu merg economic, „nu te poti lipsi de ei“.
Pentru alimentare exista doua statii de incinta de 55.000 l, iar achizitia se face de la Smart Diesel, cu plata in avans, pentru a obtine un pret cat mai bun. Din strainatate se alimenteaza de la Shell, „unde factura este uriasa. De altfel, motorina reprezinta in continuare de departe cel mai mare cost, urmata de taxele de drum si de soferi.“
Mergand pe principiul ca mai multe activitati cresc profitabilitatea, Geo Sped are si casa de expeditii prin care da cateva sute de comenzi pe zi altor transportatori, cu tarife de 1 euro/km, iar cei sase dispeceri ii dirijeaza pe soferii subcontractorilor.
Grija fata de soferi, mai mare decat grija fata de clienti
Geo Sped nu a avut niciodata probleme cu soferii, ba chiar are si rezerve, deoarece „platim cel mai bine din zona. E mai rentabil sa le dai 10 euro/zi in plus decat sa tii pe dreapta un ansamblu care costa mult mai mult.“ Pe de alta parte, nu toti sunt buni: pe jumatate dintre ei managerul firmei i-ar concedia, dar nu gaseste altii mai pregatiti. In plus, Catalin Mihai se arata nemultumit si de faptul ca „dispecerii au grija de soferi mai mult decat de beneficiari, sa nu-i supere, ceea ce nu s-a mai intamplat niciodata in istoria transporturilor. Pentru ca daca ii superi sau ii pui sa plateasca amenzile luate din vina lor pleaca la alte firme. Transportul este o afacere destul de stufoasa in special din cauza relatiilor cu soferii, si de aceea am angajat de curand un director de transport care pastreaza legatura cu ei in locul meu. Nu inseamna insa ca nu avem si oameni foarte buni, dintre care unii lucreaza aici inca de la inceputul firmei.“
Soferii Geo Sped aleg ei unde vor sa munceasca, in Comunitate sau in curse tur-retur, diferenta de venituri fiind de 500-700 de euro in favoarea primilor.