Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tahograful inteligent da de furca operatorilor de transport

Toate autovehiculele inmatriculate dupa 15 iunie 2019 trebuie sa fie echipate cu tahografe digitale de noua generatie, cunoscute si sub denumirea de „tahografe inteligente“ sau SMART. Transportatorii care si-au comandat autovehicule inainte de 15 iunie, dotate cu generatia anterioara de aparate tahograf, dar le-au receptionat si inmatriculat dupa data de referinta, trebuie sa le schimbe pe cheltuiala lor, pentru a nu risca sa fie amendati de ISCTR. Costul echiparii retrofite cu tahograf SMART este de circa 1.000 de euro.


Tahograful inteligent are ca principal scop imbunatatirea sigurantei rutiere. Practic, gratie conectarii permanente la sistemul global de navigatie prin satelit (GNSS) si posibilitatii transmiterii de date in orice moment catre inspectorii de control aflati in proximitate, tahograful SMART este imposibil de fraudat. Un avantaj este acela ca vehiculele nu vor mai fi oprite aleatoriu pentru a se efectua o inspectie mai amanuntita, ci doar daca se constata nereguli.
Echiparea cu tahograf SMART este obligatorie pentru toate autovehiculele noi inmatriculate dupa 15 iunie 2019, potrivit Anexei 1C a Regulamentului 799/2016. Pana la valorificarea insa cu adevarat a beneficiilor tahografelor SMART vor mai trece cativa ani buni, deoarece institutiile de control din statele membre ale Uniunii Europene au la dispozitie un termen generos de maximum 15 ani pentru a se dota cu sisteme speciale de interactiune cu noile aparate, in conformitate cu regulamentul 165/2014 (in legislatia nationala a fost transpus un termen de 10 ani).

Montarea retrofita a tahografelor SMART costa circa 1.000 de euro
Intre timp, controalele privind existenta tahografelor SMART la bordul vehiculelor noi, inmatriculate dupa 15 iunie 2019, au inceput deja. In Romania, Inspectoratul de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR) a anuntat ca, acolo unde se vor constata abateri, se va aplica o sanctiune contraventionala intre 9.000 si 12.000 de lei, asa cum este prevazut in OG 37/2007 actualizata.
Nici in cazul autovehiculelor noi livrate pe stoc si echipate cu tahografe digitale, dar care nu au fost inmatriculate anterior datei de 15 iunie, legea nu ofera nicio exceptie. Astfel, la prima calibrare care trebuie efectuata dupa inmatriculare, tahograful trebuie sa fie tip SMART.
Costul echiparii retrofite cu tahograf inteligent este de 1.000 de euro, din care 850 de euro pentru tahograful SMART si 150 de euro costul de montaj, a declarat Viorel Gherdan, director general adjunct Tachonan Service, importatorul VDO Continental pe piata romaneasca.

Tahograful inteligent VDO DTCO® 4.0
VDO propune pietei europene tahograful inteligent DTCO® 4.0, care poate transmite la distanta autoritatilor de control date precum viteza vehiculului, numarul de inmatriculare, informatii despre calibrare (inclusiv ultimele doua calibrari), date despre setarile de timp, conducerea fara o cartela valida sau introducerea cardului in timpul conducerii vehiculului, erori sau conflicte de date referitoare la miscarile vehiculului sau alte defectiuni.
O alta cerinta a directivei UE este imbunatatirea urmaririi locatiei in perioadele definite. Datele de pozitie pentru un vehicul trebuie sa fie inregistrate automat la inceputul si la sfarsitul timpului de lucru zilnic, precum si dupa trei ore de timp cumulativ de conducere. Modificarile pentru a sprijini solutiile de gestionare a flotelor ofera baza pentru utilizarea acestor date – de exemplu, pentru geofencing. Pentru a face acest lucru, DTCO® 4.0 utilizeaza arhitectura globala prin satelit GNSS si acceseaza sisteme individuale de satelit, cum ar fi GPS NAVSTAR din Statele Unite, GLONASS din Federatia Rusa si sistemul european Galileo. Acest lucru asigura ca tahograful poate receptiona intotdeauna un semnal suficient de puternic.
Protectia datelor este garantata in timpul procesului de utilizare. Numai 18 dintre cele 72 de seturi de date disponibile nu sunt clasificate ca fiind „personale“. Toate celelalte pot fi blocate din cabina utilizand interfata ITS atunci cand soferul a autorizat interogarea folosind butonul „Confidentialitate“. Acest lucru asigura securitatea protectiei datelor cu caracter personal, in conformitate cu directiva nr. 679/2016.
Noul DTCO® 4.0 ofera functii suplimentare utile. Astfel, interfata DSRC dispune de anumite functii tehnice care vor putea fi utilizate pentru plata taxelor de drum sau/si pentru monitorizarea taxelor de trecere. De asemenea, va fi posibila trimiterea datelor privind sarcina utila. Printr-un mod similar de operare cu cel utilizat la masurarea vitezei, senzorii instalati pe axele vehiculului trimit date criptate despre greutatea vehiculului si greutatea pe osie catre tahograful inteligent. Aceste date vor putea fi, de asemenea, interogate de catre autoritatile de supraveghere. De altfel, pana cel tarziu in 2021, va fi obligatorie inregistrarea si declararea acestor date despre sarcina vehiculului pe teritoriul UE.

Service-urile trebuie sa se doteze cu carduri compatibile cu tahografele SMART
Atelierele autorizate RAR pentru activarea si calibrarea tahografelor trebuie sa detina echipamente de service recomandate de producatorul tahografului inteligent. Totodata, trebuie sa detina card de atelier pentru noua generatie de tahografe SMART, intrucat cel vechi nu este compatibil cu acestea (in schimb, cardul nou este compatibil cu tahografele vechi).
Pentru ca un aparat tahograf montat in autovehicul sa fie functional se impun urmatoarele actiuni (in conformitate cu regulamentul european nr. 165/2014):
• activare – etapa in care tahograful devine complet operational si asigura toate functiile, inclusiv pe cele de securitate, prin utilizarea unui card de atelier;
• calibrare – actualizarea sau confirmarea parametrilor vehiculului, inclusiv identificarea si caracteristicile lui, care urmeaza sa fie stocati in memoria de date prin utilizarea unui card de atelier.
Asadar, atelierele de tahografe activeaza aparatura de inregistrare montata, cel tarziu inainte ca vehiculul sa fie utilizat in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 561/2006, dar nu inainte de a efectua o verificare a tuturor parametrilor functionali si o sigilare corespunzatoare.
Tachonan Service a inceput dotarea cu echipamente si specializarea personalului propriu si a colaboratorilor in urma cu mai bine de doi ani. Pentru un atelier de service tahografe inteligente investitia este de circa 10.000 de euro.
In Romania functioneaza la aceasta ora 110 ateliere service acreditate VDO Continental, dintre care 29 pot face si activarea tahografului SMART DTCO® 4.0. Dintre acestea, sapte sunt service-uri proprii Tachonan Service si 22 ale partenerilor.
Importatorul VDO Continental are la aceasta ora pe stoc aparate SMART DTCO® 4.0, iar timpul de livrare de la producator este de doar 15 zile. Oricum, cele mai multe camioane noi inmatriculate sunt deja echipate cu tahograf inteligent, a precizat directorul Tachonan Service. Pana in prezent, compania a vandut 30 de unitati SMART DTCO® 4.0.

Articole similare