Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarifele spot pentru transportul containerelor s-au stabilizat după creșterea din octombrie 2025

După un salt de peste 30% pe rutele transpacifice, piața containerelor intră într-o fază de echilibru fragil

După mai multe luni de declin, tarifele spot pentru transportul containerelor au înregistrat o revenire puternică la jumătatea lunii octombrie 2025, urmată de o stabilizare pe principalele rute comerciale.
Potrivit celei mai recente analize Xeneta (23 octombrie 2025), tarifele pentru containere de 40 de picioare au atins un punct de consolidare, reflectând un echilibru temporar între cerere și ofertă, după intervențiile transportatorilor prin reduceri de capacitate.

Transpacific: creștere rapidă, urmată de stabilitate

Rutele dintre Asia și coasta de vest a SUA au înregistrat cele mai puternice ajustări:

  • +33,4% față de 9 octombrie, până la 2.044 USD/FEU, revenind la nivelurile din septembrie;
  • tarifele sunt acum aproape identice cu cele contractuale (2.013 USD/FEU).

Pe coasta de est, tarifele spot au crescut cu 20,9% în două săptămâni, ajungând la 2.953 USD/FEU, menținând o diferență stabilă de circa 909 USD față de vest.

Creșterea a fost alimentată de anularea mai multor plecări programate (blank sailings), prin care transportatorii au limitat capacitatea disponibilă pentru a stabiliza prețurile.

Asia–Europa: avans moderat și prime corecții

Evoluțiile de pe coridoarele asiatice către Europa au fost mai temperate:

  • Asia – Europa de Nord: +18% în două săptămâni, până la 1.976 USD/FEU;
  • Asia – Marea Mediterană: +9,8%, până la 2.367 USD/FEU, urmată de o scădere ușoară (–1,4%) în ultima săptămână.

Diferența dintre cele două rute s-a redus semnificativ – de la 605 USD la 391 USD – ca urmare a unei creșteri moderate spre Europa de Nord și a corecțiilor spre Mediterană.

În prezent, tarifele spot rămân sub cele pe termen lung, estimate de Xeneta la:

  • 2.168 USD/FEU pentru Europa de Nord,
  • 3.237 USD/FEU pentru Mediterană.

Transatlantic: piață stabilă, fără relansare

Pe relația Europa de Nord – Coasta de Est a SUA, tarifele se mențin la 1.581 USD/FEU, neschimbate față de săptămâna anterioară.
Totuși, media este în scădere cu 2,6% în două săptămâni și cu 44,6% comparativ cu 2024.

Potrivit lui Peter Sand, analist-șef Xeneta: „Creșterea din octombrie pe rutele către Europa este un semnal pozitiv, dar insuficient pentru a depăși nivelurile contractuale. Expeditorii ar putea amâna renegocierile până în primul trimestru din 2026 pentru a obține condiții mai avantajoase.”

Perspective: echilibru fragil și incertitudine geopolitică

În SUA, aproape egalitatea dintre tarifele spot și cele contractuale oferă expeditorilor o marjă mai mare de negociere, dar contextul rămâne incert.
Noile taxe portuare americane, măsurile de retorsiune anunțate de China și posibila taxă de 100% pentru importurile chineze generează riscuri suplimentare pentru fluxurile maritime globale.

„Chiar dacă taxa de 100% pare o tactică de presiune, aplicarea ei ar provoca o destabilizare a pieței containerelor deja afectată de doi ani de tensiuni comerciale”, avertizează Sand.

După saltul puternic din octombrie, piața containerelor s-a stabilizat, dar rămâne vulnerabilă la factori externi.
Creșterea tarifelor spot a fost mai degrabă rezultatul ajustărilor temporare de capacitate, nu al unei cereri reale în expansiune.

În lipsa unui impuls economic clar sau a unei normalizări comerciale între SUA și China, stabilitatea actuală ar putea fi doar o pauză scurtă înaintea unei noi faze de volatilitate pe piața transportului maritim global.

Articole similare

Ad