Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxele de drum și costul cu deținerea vehiculelor au crescut cel mai mult pentru polonezi

Taxele de drum din Polonia sunt gestionate prin ViaTOLL, sistem apărut în 2011, când acoperea 1.565 km de drum, mai ales de autostradă, pentru ca în 2019 să fie vorba de toate autostrăzile din țară și de drumurile naționale express, adică aproape 3.680 km, din totalul de 424.000 km ce formează rețeaua rutieră a Poloniei. ViaTOLL este obligatoriu pentru toate autovehiculele cu greutatea totală maxim autorizată mai mare de 3,5 t. Pe drumurile express taxa este cuprinsă între 0,05 euro/km (pentru utilitare de 3,5-12 t minimum Euro 5 și pentru autobuze minimum Euro 5, indiferent de greutate) și 0,12 euro/km (pentru autovehicule de peste 12 t, cel mult Euro 2). Iar pentru drumurile naționale taxa este cuprinsă între 0,04 și 0,10 euro/km, pentru aceleași categorii de mai sus.

Costul anual cu taxele de drum pentru un ansamblu polonez de 40 t care merge la internațional este cuprins, conform unui studiu realizat în 2019 de CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) între 10.000 și 25.000 de euro, în funcție de țările unde ajunge, în creștere semnificativă față de studiul anterior din 2017, și cu o tendință de creștere și după 2019, din cauză că sunt tot mai multe țări care au recurs la o taxă/km și din cauză că tarifele din țările care aveau deja taxă au crescut. Această valoare include adesea eurovinieta de 1.250 de euro/an pentru Țările de Jos, Luxemburg, Danemarca și Suedia. CNR estimează că taxele de drum plătite de o firmă poloneză tipică, incluzând eurovineta, sunt de 16.700 de euro/an.

CNR a folosit în acest studiu și interviuri cu 20 de companii poloneze de transport rutier de marfă care au operațiuni pe distanțe lungi, majoritatea la internațional, unele și prin subcontractori. Vehiculele acestor firme sunt exploatate intensiv, 220-330 de zile/an, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 265. Kilometrajul mediu anual este cuprins între 110.000 și 150.000 km, cu cele mai multe firme în jurul a 135.200 km. Transportatorii păstrează camioanele 6-10 ani, cei mai mulți șapte ani, și le achiziționează de obicei în leasing pe 36 de luni, cu avans mediu de 15%, după care le mai folosesc patru ani. Tot mai multe firme, pentru a înnoi mai des flotele și a fi astfel mai atractive pentru șoferii polonezi, apelează și la leasing operațional pe 24-48 de luni (cel mai adesea pe 36 de luni, în general cu contract full service). Dobânda este estimată la 3%, iar condițiile din contractul de leasing duc la un cost anual de deținere a unui ansamblu articulat de 40 t de 14.278 de euro la un raport camioane/semiremorci de 1,07 (mai mic decât la studiul din 2017, când era de 1,25).

Prețul mediu de achiziție a unui camion Euro 6 este de 70.000-90.000 de euro, cu cele mai multe firme în jurul valorii de 78.000 de euro. Iar o semiremorcă este estimată la 23.000 de euro și este păstrată în flotă, în medie, 11 ani.

În 2019 costul mediu al carburantului în Polonia a fost de 0,9543 euro/l. Transportatorii preferă să cumpere motorina din țară, mai ales en gros. Un plin le permite să meargă aproape două săptămâni în alte state europene și, dacă circuitele sunt mai lungi, ei alimentează din statele pe care le tranzitează și unde prețul este mai mic, ca Luxemburg sau Spania.

Pe 2 martie 2020, valoarea accizei pentru carburant era de 34,02 euro/hl, fără posibilitate de returnare a unei părți din această sumă.

Cele mai multe firme intervievate au apelat la leasing cu contract de întreținere, iar pentru cele care au contract de leasing operațional întreținerea și reparațiile sunt adesea incluse. În plus, cei mai mulți transportatori chestionați au propriul atelier. Valoarea anuală a lucrărilor pentru un ansamblu articulat de 40 t este estimată la 5.000 de euro, față de 4.600 de euro, cât indică studiul din 2017.

Costul anual cu anvelopele este cuprins între 2.500 și 6.000 de euro, cu o medie de 3.900 de euro/ansamblu, în funcție de modalitatea de achiziție a vehiculelor (cu sau fără contract care acoperă anvelopele) sau de marca aleasă, dar și de kilometraj și de sarcina transportată. În plus, multe firme au un atelier în care se ocupă și de întreținerea și înlocuirea pneurilor. Firmele care nu au contract ce acoperă și anvelopele declară că plătesc 350-500 de euro pentru cumpărarea unui pneu.

Asigurările sunt și ele de valori foarte diferite, de la 1.900 la 3.500 de euro/an/ansamblu. Cele mai multe firme poloneze încheie asigurări ce acoperă toate riscurile. Valoarea medie estimată de CNR este de 2.530 de euro pentru un ansamblu articulat de 40 t cu asigurare ce acoperă toate riscurile, față de 2.700 de euro în 2017.

În 2019, taxa/axă în provincia Cracovia a reprezentat echivalentul a 1.303 euro/an pentru un ansamblu articulat de 40 t și cinci axe, cu suspensii pneumatice, sumă care are două componente: 735 de euro/an pentru un autotractor Euro 6 pentru utilizare cu semiremorcă având o greutate totală în ansamblu de peste 36 t și 568 euro/an pentru semiremorca aferentă.

Simulare condiții și costuri de exploatare, în afară de cele administrative, pentru un ansamblu polonez de 40 t exploatat pe distanțe lungi în 2019

Kilometraj anual135.200 km
Număr de zile de exploatare265 zile/an
Raport semiremorci/camioane1,07
Cost cu un șofer23.575 €/an
Raport șoferi/camioane1,07
Cost anual de deținere și de finanțare a vehiculului14.278 €/an
Consum mediu28,27 l/100 km
Cost mediu carburant0,9543 €/l
Cost anual carburant35.931 €
Anvelope3.900 €/an
Întreținere/reparații5.000 €/an
Taxe și viniete16.700 €/an
Asigurare vehicul2.530 €/an
Taxă/axă și alte taxe pe vehicul1.303 €/an
Cost total104.866 €/an
Cost/km⃰0,78 €/km
⃰ Dacă la asta se adaugă costurile administrative, de circa 8% din costul total, costul/km ajunge la 0,84.

Articole similare

Ad