Statele membre se află în plin proces de negociere a reglementărilor care privesc obligațiile angajatorilor și drepturile angajaților europeni mobili, cu impact semnificativ pentru industria transporturilor, unde mobilitatea angajaților și a mijloacelor de transport este definitorie.
Îngrijorarea transportatorilor ar trebui să fie mare în privința redefinirii „sediului social” al companiilor, care până acum a statuat plata asigurărilor sociale și a impozitelor pe muncă în statul de înregistrare a companiei. Concret, o firmă de transport românească a plătit asigurările sociale și impozitele pe salariile șoferilor în România, indiferent de statele membre europene în care s-au aflat ei în timpul derulării activității. Până acum doar în situația în care un lucrător aduna peste 180 de zile de lucru într-un alt stat membru decât cel de înregistrare a firmei angajatoare era pasibil de obligația de a se înregistra în sistemul de asigurări sociale al statului în care a lucrat efectiv, ceea ce pentru transporturi era greu de demonstrat în condițiile mobilității deosebite.
Noile schimbări legislative ar putea obliga transportatorii români să plătească drepturile sociale ale șoferilor în statele în care sunt înregistrați principalii clienți. Documentarea țării unde ar trebui plătite drepturile sociale ale șoferilor poate fi ușor obținută nu atât prin colectarea contractelor/comenzilor de transport, cât din datele încărcate pe portalul IMI (CMR-uri) sau direct din tahograful inteligent al camionului, respectiv card, unde apar înregistrate locurile de încărcare și descărcare.
La baza negocierilor stă propunerea legislativă a Comisei Europene privind revizuirea Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială și Regulamentului (CE) nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului nr. 883/2004.
Şi, chiar dacă reglementările nu sunt încă finalizate, perspectiva unor asemenea măsuri este extrem de îngrijorătoare pentru toți transportatorii din statele est-europene. Preocuparea este cu atât mai mare cu cât negocierile sunt secrete.
Am încercat să aflăm care este poziția României la negocierile mediate de Comisie de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, direct vizat de noile reglementări, care ne-a comunicat că „documentele cu caracter limitat” – regim aplicabil în cazul acestor modificări – „sunt destinate uzului intern al instituțiilor și statelor membre și nu sunt în mod obișnuit accesibile publicului până la finalizarea procedurilor sau până la evaluarea impactului unei eventuale publicări”.
Informația este confirmată și de presa poloneză, care a primit același răspuns de la autoritățățile lor. Se pare că Bruxelles-ul nu dorește ca presa să dezbată astfel de subiecte până nu se ajunge la un acord, de teama că ar putea influența anumite mișcări sociale sau de lobby, care să pună presiune pe guvernele diferitelor țări mai afectate de viitoarele măsuri.
Atât autoritățile române, cât și cele poloneze transmit mesajul că ambele state „au susținut constant în aceste negocieri o poziționare care să fie în acord cu interesul național, cu obiectivul protejării drepturilor cetățenilor săi care intră sub incidența regulamentelor de coordonare a sistemelor de securitate socială la nivelul UE și a intereselor economice naționale”.
Dată fiind importanța acestor modificări legislative la nivel european, revista Tranzit a invitat mai mulți europarlamentari implicați într-un fel sau altul în dezbaterea regulamentelor, precum și autorități, la următoarea conferință organizată la Suceava, pe 12 iunie. Ne propunem să dezbatem nu numai ce se discută în spatele ușilor închise și impactul acestor măsuri, ci și schimbările de strategie pe care firmele românești care fac transport în Comunitate trebuie să le aibă în vedere pentru a putea contracara, pe cât posibil, efectele unor asemenea reglementări.
Dezbaterea este cu atât mai importantă cu cât Comisia este invitată acum să medieze în trialog negocierea dintre Consiliul UE și Parlamentul European, care și-au exprimat deja pozițiile încă din 2018!