Odata cu introducerea supra-accizei de 7 centi/l la motorina, incepand cu aprilie 2014, majoritatea companiilor de transport si-au schimbat politica de alimentare si s-au reorientat catre furnizorii din tarile vecine. Din acest motiv, consumul de combustibil la nivel national a scazut, cu impact direct asupra nivelului de accize colectate. In acelasi timp, scaderea vanzarilor in randul furnizorilor de combustibil a generat diminuarea profiturilor acestor companii si implicit a impozitului pe venitul datorat.
Pentru remedierea situatiei si incurajarea consumului, asociatiile patronale din transporturi (FORT, ACPR, ARTRI, UNPR, UNTRR si APTE 2002) au trimis Ministerului Finantelor Publice doua variante de modificare a legislatiei referitoare la acciza: renuntarea la supra-acciza de 7 centi/l sau returnarea acesteia in totalitate. De altfel, aceasta cota de rambursare este folosita inclusiv in tari ai caror transportatori sunt in concurenta directa cu cei romani.
Referitor la procedura de restituire, proiectul legislativ propune simplificarea demersului si introducerea unui sistem pe baza de dispozitive electronice, emise de catre operatorii de distributie autorizati (inclusi situatia statiilor de alimentare de incinta ale transportatorilor) si agreate de autoritati. Iar ca model se poate folosi procedura de rambursare din Spania. Astfel, inregistrarea companiei s-ar face electronic, iar autoritatile ar avea acces la informatiile necesare rambursarii pe baza cardurilor de combustibil utilizate in prezent de transportatori, in functie de acestea fiind emise facturile de catre furnizorii de carburant. Informatiile despre achizitiile de carburant ar urma sa se obtina automat, prin conectarea electronica a statiile de distributie la bazele de date ale ANAF, sau prin raportarea datelor de catre furnizorii de combustibil catre ANAF. La fiecare inceput de an, transportatorii vor raporta numarul de kilometri inregistrati in tahograful vehiculului in ultima zi a anului precedent (31 decembrie). Vehiculele fiind inregistrate pe site, calculul accizei se va face automat, trimestrial, corespunzator tranzactiilor trimise de furnizorul de carburant si efectuate de masinile inregistrate in sistemul electronic. Nu ar mai trebui depuse cereri suplimentare de rambursare sau documente de suport, care sunt, de fapt, birocratie inutila. Restituirea banilor ar trebui sa se faca automat, in contul fiecarui transportator, ulterior centralizarii datelor electronice de catre autoritate, in termen de maximum 45 de zile de la data calculului accizei de rambursat.
Pentru implementarea acestui sistem este necesara modificarea HG 537/2014, precum si modificarea art. 176, alin. (6) din codul fiscal.