AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii europeni pot folosi vehicule înmatriculate în străinătate

Începând cu 6 august, transportatorii europeni ar putea utiliza camioane închiriate și înmatriculate în alte țări ale UE. Acest lucru este permis de Directiva Europeană 2022/738 de modificare a Directivei 2006/1 privind utilizarea vehiculelor închiriate fără șofer pentru transportul rutier de mărfuri, care a intrat în vigoare la sfârșitul lunii aprilie, iar statele membre ar trebui să o transpună în legislația națională până la 6 august.

Regulamentul UE permite statului membru de stabilire al transportatorului să limiteze durata de utilizare a vehiculului închiriat pe teritoriul său. Cu toate acestea, această perioadă nu poate fi mai mică de 2 luni în cadrul unui an calendaristic pentru utilizarea vehiculului închiriat de către același transportator. În plus, statul membru poate solicita ca durata contractului de închiriere să nu depășească perioada de utilizare autorizată a vehiculului în cauză, astfel cum este stabilită de statul respectiv;

Regulamentul a introdus obligația de a înregistra, în conformitate cu legislația națională, vehiculul închiriat, dar nu înainte de expirarea unei perioade de 30 de zile.

Numărul de vehicule de închiriat care pot fi utilizate de o anumită companie este limitat. Cu toate acestea, numărul minim de vehicule închiriate permis este de cel puțin 25% din parcul auto al unei companii. Pentru cele mai mici companii, cu un număr de vehicule cuprins între unul și 3, numărul de vehicule de închiriat este de cel puțin unul.

Regulamentul a restricționat utilizarea vehiculelor închiriate atunci când se efectuează transporturi în cont propriu.

Transportatorii polonezi – unde momentan în lege există o interdicție pentru utilizarea vehiculelor înmatriculate în afara Poloniei – salută anunțul privind modificările. „Pentru transportatorul polonez, oferta se lărgește. Pentru întreprinzător, costul este cel care contează, așa că aceasta poate fi o soluție bună”, a declarat Tomasz Rejek, președintele unei asociații a transportatorilor rutieri.

Transportatorii atrag atenția asupra unui alt aspect: atunci când selectează un vehicul pentru inspecție, serviciile de inspecție se ghidează adesea după țara de origine și, în străinătate, mașinile cu numere poloneze sunt mai des selectate pentru inspecție decât cele naționale.

Pe de altă parte, industria financiară nu se așteaptă ca societățile străine să intre pe piața poloneză prea curând. „Entitățile străine nu-și pot permite să finanțeze companiile poloneze, deoarece marjele pentru transportatorii buni sunt foarte mici, explică directorul diviziei de transport greu al PKO Leasing, Piotr Gąska. El își amintește că înainte se putea face “cross-border leasing”, dar dezvoltarea pe piața externă a fost împiedicată de lipsa unei baze de date. „Nici măcar corporațiile de transport cu sediul în Occident nu au folosit această soluție, dar au obținut finanțare în Polonia, pentru că nu o primeau acolo. Problemele sunt chiar de natură tehnică banală: cum rămâne cu colectarea și controlul mașinilor? Pentru o entitate străină, acest lucru nu este o afacere, deoarece acolo leasingul este un contract de închiriere cu toate consecințele returnării vehiculului și examinării stării sale tehnice. Facturarea și evaluarea meticuloasă a fiecărei zgârieturi, chiar și a celei mai mici, este standard. Companiile poloneze nu sunt pregătite pentru acest lucru”, crede directorul PKO Leasing.

Articole similare

Ad
Ad