Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii romani, invitati pe o piata dominata de turci (III)

Asa cum promiteam in numarul anterior al revistei, am ajuns la ultima parte din relatarea intalnirilor delegatiei UNTRR in Orientul Mijlociu: Iordania. Discutiile de aici au fost mai numeroase decat cele din Siria, datorita deschiderii mai mari pe care diverse autoritati si asociatii locale au manifestat-o fata de Romania, si la ele au participat reprezentanti ai LTRC, Camerei de Industrie, Camerei de Comert, Asociatiei Exportatorilor si ai Automobile Royal Club. Desi noi, europenii, tindem sa privim lumea araba ca pe un tot unitar, intre Siria – pe care v-am prezentat-o luna trecuta din punct de vedere al aspectelor celor mai interesante pentru transportatori – si Iordania exista si diferente, principala fiind apropierea celei din urma de SUA si UE.

In rest, se importa/exporta aproximativ aceleasi produse, iar turcii sunt, si aici, ca la ei acasa, drept pentru care si cu ocazia discutiilor din Iordania s-a subliniat necesitatea ca transportatorii romani sa fie mai activi in zona.

Infrastructura Iordaniei include un port maritim, Aquaba, si doua companii de cale ferata, Aquaba Railway Corp, cu o retea de 292 km, care transporta numai marfuri, mai ales fosfati, si Jordan Hijaz Railway, care transporta bunuri si in special pasageri intre Amman si Damasc, dar face legatura si cu Turcia.
In prezent se lucreaza si la o retea interconectata cu cele ale tarilor din jur. La acestea se adauga 8.000 km de drumuri, din care 3.440 principale, 2.127 secundare si 2.425 km drum rural, si trei aeroporturi internationale.
Transporturile reprezinta o componenta importanta a PIB. Pentru comertul cu Irakul sunt alocate 207.000 de camioane, pentru Arabia Saudita, 365.000, si pentru Siria, 255.000. Strategia guvernamentala urmareste pozitionarea Iordaniei ca un punct important de tranzit in regiune si cresterea veniturilor din aceasta activitate la 5% din PIB in 2017, fata de circa 2% acum. Iar primii pasi constau in construirea unui terminal care sa reuneasca toate vehiculele de international, dezvoltarea infrastructurii si modernizarea zonei libere, pentru a nu mai fi nevoie de multe controale si formalitati, asa cum declara Jamil Ali Mujahed, director general LTRC (Land Transport Regulatory Commission, care reglementeaza si controleaza serviciile de transport terestru si licentiaza operatorii rutieri si feroviari).

Prea multe camioane pentru intern, prea putine pentru UE
Din informatiile LTRC, in Iordania sunt autorizate 15.874 de camioane cu greutate totala de peste 21 t si 16.254 de remorci, din care 59,2% sunt proprietate individuala si 40,8% apartin unor firme. Trebuie precizat insa ca, pentru a fi licentiata, o companie are nevoie de cel putin 10 camioane, astfel ca prin proprietate individuala nu se intelege detinerea unei singure masini, ci pot fi si mai multe. La principalele locuri de incarcare insa, de cele mai multe ori, nu se accepta camioane ale particularilor, astfel ca ele sunt subcontractate de firme.
Dintre vehiculele licentiate, 2.764 (apartinand la 73 de firme) transporta petrol, 7.050 (49 de firme), marfuri generale, 3.666 (96 de firme), containere, 360 (10 firme), autovehicule, 277 (opt firme), marfuri agabaritice, 2.026 (sapte firme), frigorifice si 112 (apartinand unei singure societati) transporta beton.
Varsta medie a flotei de transport de marfa este de 13,73 de ani, iar cea a mijloacelor de transport in comun, de 10 ani, drept pentru care acum trei ani s-au introdus stimulente – scutire de TVA si taxe – pentru firmele care isi innoiesc flotele.
De altfel, datorita supracapacitatii de transport pe intern, in Iordania nu pot fi aduse camioane mai vechi de un an. Marcile de vehicule grele cel mai des intalnite aici sunt cele germane si suedeze.
Deoarece romanii s-au aratat interesati de legislatia privitoare la deschiderea unei firme in Iordania, directorul general LTRC a explicat ca, in cazul caselor de expeditii, e permisa o participare straina de 50%, dar pentru transportatori, nu – insa se lucreaza la o noua lege, si poate ea va inlatura aceasta restrictie.
Cei care doresc sa-si deschida o firma de transport trebuie sa se inscrie la Camera de Comert si Industrie, sa detina birouri si sa depuna o garantie bancara de circa 14.000 de dolari, in functie de categoria din care fac parte. Licenta este valabila un an.
Firmele cu peste cinci angajati platesc contributii de 11%, iar angajatii, de 5%, pentru pensie si asigurare sociala. Salariul mediu al unui sofer este de circa 300 de dinari (ceva mai mult de 300 de euro) si cei de la international primesc si diurna, a carei valoare nu e reglementata, ci depinde de negocierea cu angajatorul si de tara in care merg.
Taxa de drum se calculeaza in functie de distanta si de greutate si e de 0,03 dinari/km. Pentru turci este mai ieftina, ca urmare a negocierilor, deoarece Turcia e o tara scumpa de traversat pentru iordanieni, iar in Iordania vin multi turci.
Greutatea totala maxim admisa in Iordania este de 60 t, fiind folosite adesea tractoare cu trei axe si semiremorci cu patru. Depasirile nu se taxeaza, ci pur si simplu trebuie descarcat surplusul de marfa.
Reglementari legate de timpul de condus exista si acolo, dar ele nu se respecta, asa cum declara reprezentantii LTRC. Insa camioanele care merg in Europa sunt dotate cu tahografe digitale, calibrate in Turcia si, de curand, chiar in Iordania.
Directorul general LTRC considera ca relatiile cu Romania sunt foarte bune si ca acordul pentru transport de pasageri si bunuri, innoit in 2010, le va consolida, ceea ce incepe deja sa se vada prin faptul ca in primele luni din 2011 au fost mai multe curse iordaniene spre tara noastra si de acolo spre Europa. In acest punct al discutiei, Radu Dinescu, secretarul general UNTRR, a propus, ca si la intalnirea cu reprezentantii ministerului de profil din Siria, liberalizarea transporturilor, deoarece schimburile comerciale dintre Romania si Iordania sunt oricum reduse.

Putina marfa pentru Europa
Reprezentantii Camerei de Industrie Amman – organizatie infiintata in urma cu circa trei ani – au declarat ca obiectivul lor principal este strangerea relatiilor cu alte tari si ca vizeaza si Romania, unde doresc sa participe la TIBCO, in mai, dar si sa viziteze fabrici, sa vada ce domenii de productie avem, unde e interesant sa investeasca sau daca romanii sunt interesati sa investeasca in Iordania, despre care garanteaza ca este o tara sigura, in ciuda a ceea ce se intampla in zona.
Una dintre firmele prezente la intalnire realizeaza solutii de parcare si trafic in asociere cu UTI, o alta face comert cu televizoare, frigidere si aparate de aer conditionat si a vandut o vreme produsele si la noi, iar o alta, care exporta produse agro-alimentare in 25 de tari, mai ales SUA, Canada, Australia, s-a aratat interesata sa intre si in Romania, managerul sau amintindu-si ca a fost la un targ in tara noastra in 1992.                          
O alta idee care s-a desprins in urma acestei discutii este aceea ca pentru Iordania calitatea Romaniei de membra UE este un avantaj, dar nu trebuie neglijata nici pozitia foarte buna a Iordaniei, si in special apropierea de Irak. Iar relatiile bune pe care Camera de Industrie le are cu parteneri din Siria sau Arabia Saudita ar permite dezvoltarea colaborarii cu Romania pe o zona mai extinsa din jurul Iordaniei.
Si cu aceasta ocazie s-a atras insa atentia asupra faptului ca schimburile comerciale romano-iordaniene sunt destul de reduse, ca nu toate camioanele care aduc marfa in Iordania se intorc incarcate in Europa si ca exista un singur criteriu de apreciere a transportului, pretul, capitol la care turcii sunt foarte competitivi.

Lipsa de camioane pentru export, bucuria turcilor
Delegatia UNTRR s-a intalnit si cu reprezentanti ai Asociatiei Exportatorilor Iordanieni (JEA) – in frunte cu presedintele acesteia, Omar Abu Wishah – organizatie existenta pe piata de circa 20 de ani, care reuneste peste 100 de membri, cu mai mult de 70% din exporturile tarii. Cu aceasta ocazie au aflat ca, de multe ori, fabricile iordaniene care exporta in Europa duc lipsa de camioane, astfel ca au nevoie de relatii cat mai stranse cu Romania si UE in general. In prezent, ele apeleaza des la transportul naval, dar camioanele sunt o alternativa mai buna pe distante mari, pana in Spania sau Ucraina, si in cazul marfurilor care trebuie transportate repede.
Din informatiile JEA, exporturile Iordaniei in 2010 s-au ridicat la peste cinci miliarde de dinari, 55% fiind marfuri (mai ales potasiu, fosfati, legume si imbracaminte) si 45% servicii (turism, transport, financiare, inginerie). Ele se indreapta in special spre SUA, Irak, Arabia Saudita, Siria si Emiratele Arabe Unite, UE fiind a noua piata ca marime, dar prima ca import.
In Romania, Iordania exporta mai ales legume, si de la noi importa in special lemn. In 2002, reprezentanti JEA au fost intr-o misiune comerciala multilaterala la noi, fiind interesati mai ales de industria vopselurilor, cosmetica, farmaceutica si alimentara.
Din JEA fac parte si numerosi transportatori, expeditori si comisionari vamali importanti, care nu au ratat ocazia de a discuta fata in fata cu delegatia UNTRR. Una dintre aceste firme, Naouri Group, face transporturi complete si grupaje din vestul Europei spre zona araba si Irak – un partener important, caruia i-a alocat 1.000 de camioane – si s-a aratat interesata de stabilirea unor relatii cu Romania si de cresterea importurilor de marfuri din UE, pentru ca cele din Turcia sunt deja semnificative. Reprezentantul unei alte firme a declarat ca e familiarizat cu Romania de 35 de ani, deoarece a fost agent Navrom si Navromar si a facut, la volanul propriului camion, curse de la Bucuresti la Constanta, Arad, Sibiu s.a., iar in prezent are relatii stranse cu Ambasada Romaniei in Iordania si intentioneaza sa ne viziteze din nou tara in curand.
Prezent la aceasta intalnire, consilierul economic din cadrul Ambasadei Romaniei in Regatul Hasemit al Iordaniei, Flavius Apostolescu, a tinut sa atraga atentia asupra unui aspect foarte important pentru orice firma de la noi care doreste sa-si extinda activitatea in afara granitelor tarii: pe site-ul www.portaldecomert.ro sunt afisate in timp real informatii de la toate ambasadele Romaniei referitoare la targuri, oportunitati de afaceri, modificari legislative sau fiscale din toate tarile unde avem reprezentare diplomatica.

Din nou despre turci…
Radu Dinescu a subliniat faptul ca ideea de a veni in Iordania a aparut datorita deschiderii pe care directoarea Automobil Royal Club, Huda Quasim, a manifestat-o fata de UNTRR in urma intrarii institutiei iordaniene in IRU.
Clubul s-a infiintat in 1953 si are printre atributii organizarea de raliuri nationale, regionale si internationale, pregatirea soferilor si a instructorilor auto, cu acreditare IRU – Iordania este prima tara araba care are aceasta acreditare – si emiterea de autorizatii internationale si de carnete TIR.
Reprezentantii Clubului au declarat ca exista multe posibilitati pentru firme straine de profil de a investi acolo, mai ales de a prelua marfa de export. Si, deoarece atragerea investitiilor straine este o prioritate a Statului, cei care fac asta sunt scutiti o vreme de taxe si impozite.
Exista insa si probleme, asa cum a atras atentia presedintele Sura'at – o importanta companie locala de transport – si una dintre cele mai mari este limitarea autorizatiilor la 100, care face ca turcii „sa ne sufoce si pe noi, si pe romani, deoarece au regim preferential si in zona, si in Romania, care le da numeroase terte. Iar cand raman fara autorizatii dau spaga la vama si tot intra in tara. In Turcia sunt 80.000 de camioane care fac international, deci autorizatiile pe care le da Romania se epuizeaza in patru luni.“
Iordania exporta in UE aproximativ 13.000 de camioane cu legume proaspete, iar in 2011 vrea sa ajunga la 15.000. Cele mai multe transporturi le fac turcii, insa ar fi de dorit ca acestia sa nu mai aiba monopol, ci sa mai ajunga in Iordania si firme romanesti, de exemplu, si ele, la randul lor, sa gaseasca marfa pentru camioanele iordaniene care vin la noi.
Sura'at a colaborat bine in 2010 cu Frigoexpres, pentru transport de marfuri romanesti in Iordania, si este interesata si acum de frigorifice, mai ales pentru carne, „dar nu am gasit o alta firma din Romania care sa vrea sa faca asta“. Managerul Sura'at promite insa ca, in eventualitatea unei colaborari, va acorda camioanelor romanesti care intra in Iordania orice asistenta de care au nevoie, si le va gasi si marfa de retur.                                                
 In acest context, Radu Dinescu a amintit ca, in cadrul intalnirii cu LTRC, a propus liberalizarea transporturilor intre cele doua tari, si a intrebat daca reprezentantii Royal Club ar sustine o astfel de idee. Sigur, au raspuns ei, deoarece liberalizarea ar facilita venirea camioanelor romanesti in Iordania si deplasarea celor iordaniene spre Europa. Acestea fiind spuse, nu ramane decat ca UNTRR sa faca demersuri la MTI, initial pentru cresterea contingentului de autorizatii scutite de plata, si apoi pentru liberalizare, in timp ce Automobil Royal Club va face acelasi lucru in tara sa. Pe de alta parte, iordanienii au sugerat ca nu se poate face niciun pas in aceasta directie fara o intelegere tripartita cu Turcia.
Unele firme iordaniene prezente la discutii au avut relatii bune cu Romtrans in anii '70 si ITIA in anii '90, cand camioanele noastre ajungeau in numar mare acolo, drept pentru care ar fi pacat sa nu fie fructificate din nou aceste parteneriate traditionale.

Relatii privilegiate cu SUA si UE
Interesati de colaborarea cu transportatorii si logisticienii din Romania si de posibilele lor investitii in Iordania s-au aratat si reprezentantii Camerei de Comert Iordaniene, care au precizat ca numai in zonele libere – 35 la numar, din care cinci guvernamentale si 30 private – intra si ies anual 160.000 de camioane, volumul total al marfurilor care trec pe aici fiind de 3,5 milioane de tone. In zona isi desfasoara activitatea peste 4.000 de investitori si se spera ca in curand printre ei sa fie si romani, mai ales din transport si logistica. 200 dintre aceste companii se ocupa de productie industriala, avand exporturi anuale de circa un miliard de dolari.
Necesitatea unor schimburi comerciale mai intense cu UE a fost subliniata si de aceasta data, ca si unul dintre cele mai mari inconveniente: transportatorii din Iordania nu au capacitatea de a face fata acestei cresteri, si de aceea sunt interesati de asocieri cu straini, carora li se accepta o participare de 49% in cadrul firmei astfel create.
Prezent la intalnire, ambasadorul Romaniei la Amman, Radu Onofrei, a subliniat nu doar faptul ca Iordania este o tara sigura, ci si ca este prima din zona care a semnat un acord cu UE ce permite guvernului sa adopte reglementari armonizate cu cele europene, ceea ce constituie o baza solida pentru im-bunatatirea relatiilor din transporturi. Iar unul dintre programele comune presupune crearea unui coridor intre Romania si Iordania, doua huburi regionale importante, pentru a sprijini astfel transportul, energia, agricultura, serviciile financiare, industria si comertul. Excelenta Sa a atras atentia si asupra orientarii internationale a Iordaniei si asupra gradului inalt de pregatire a populatiei: din sase milioane de locuitori, circa 6.000 au doctoratul.
La intalnire au fost prezenti si presedintele Uniunii Companiilor din Constructii, care cunoaste bine Romania, deoarece a absolvit facultatea la noi in 1985, proprietarul unei firme care face import de cherestea, mai ales din Romania, pe vapor – volumul din 2010 s-a ridicat la circa noua milioane de euro – face afaceri cu tara noastra inca din 1962 si reprezinta in Iordania mai multe organizatii de la noi, printre care Romsilva, vicepresedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri Iordanieni, care tocmai pregatea o deplasare in Romania, directorul unei firme care importa componente electromecanice din Romania, le asambleaza si le vinde in Irak si pe piata locala, precum si managerul unei firme care a reprezentat in trecut Romtrans si Transromania.

Importurile din Romania, in crestere
In mai 2002 a intrat in vigoare acordul de asociere Iordania-UE, relatiile fiind definite de „Planul de actiune“, document economic si politic care stabileste obiective strategice de cooperare. El ofera Iordaniei relatii intarite in politica, securitate, economie si cultura, dar si responsabilitati in prevenirea si solutionarea conflictelor. Implementarea planului cuprinde si domenii mai sensibile, ca agricultura si serviciile, prin liberalizarea treptata a exporturilor Iordaniei, imbunatatirea standardelor, simplificarea procedurilor vamale si protectia fito-sanitara. Prin intrarea in vigoare a acordului dintre Iordania, UE si Israel pentru infiintarea zonelor speciale calificate vor creste posibilitatile de intrare pe piata UE a produselor iordaniene in regim preferential. Comertul cu produse industriale iordaniene beneficiaza de acces liber in UE, fara taxe vamale, de la 1 mai 2002. Si, pentru ca Romania este membra UE, exportatorii de la noi beneficiaza de taxe vamale zero sau reduse treptat pana la zero pana in 2010.
Din datele furnizate de consilierul economic Flavius Apostolescu, referitoare la 2009, exporturile Iordaniei au fost de 6,4 miliarde de dolari (22,8% din PIB) si importurile, de 14,1 miliarde (61,4% din PIB).
Valoarea importurilor din UE a fost de 3,064 de miliarde de dolari, in scadere cu 14,64% fata de 2008, principalii parteneri fiind Germania (888,2 milioane), Italia (476,8) si Franta (464,3). Tara noastra nu este printre fruntase, dar este, alaturi de Franta, singura din care importurile au crescut fata de 2008, ajungand la 63 de milioane de dolari.
Iar din informatiile primite de la INS reiese faptul ca Romania a importat din Iordania, in 2010, 13,534 milioane de tone de produse, in valoare de 4,905 milioane de dolari (in special legume, fructe si articole din piatra, ipsos, ciment, azbest) si a exportat 115,443 milioane de tone, in valoare de 77,738 milioane de dolari (in crestere fata de 2009), mai ales cereale, lemn, carbune din lemn si articole din lemn, animale vii si fonta, fier si otel.

Articole similare