Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii romani isi vor dubla procentul de curse in gol

La finalul lunii februarie, cu doua zile inainte ca Pachetul Mobilitate 1 sa fie adoptat in prima lectura de catre Consiliul UE, comisarul european pe Transporturi, Adina Valean, s-a intalnit cu mai multi ministri de transport ai UE, printre care si cel al Romaniei, Lucian Bode, carora le-a ascultat obiectiile si au hotarat impreuna „ce pasi urmatori pot fi facuti pentru o evaluare obiectiva, bazata pe date, a situatiei invocate de ei“. Comisarul Valean se refera la studiul de impact in privinta celor doua compromisuri deja votate in Trilog, cu precadere intoarcerea camionului in tara de origine la fiecare 8 saptamani, amendament ce va afecta inclusiv PIB-ul Romaniei, la care transporturile contribuie cu 5%. Daca astazi flota Romaniei se mentine la un procent bun de rulare in gol – intre 10 si 15% – odata cu intrarea in vigoare a Pachetului cifrele vor creste ametitor, pana la 25% din total.
 
Pe 20 februarie, in cadrul Consiliului Educatie, Cultura, Tineret si Sport, Consiliul UE a adoptat, formal, in prima lectura, ca punct pe agenda subiectelor fara dezbatere, compromisul negociat de Presedintia finlandeza cu Parlamentul European. Faptul ca Pachetul nu a fost adoptat in cadrul Consiliului pentru Transport, potrivit informatiilor oferite Tranzit de catre Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa UE, are doua explicatii, prima fiind legata de calendarul deja adoptat – Consiliul de Transport urmand sa aiba loc abia la inceputul lui iunie, iar cea de-a doua se refera la faptul ca oricare dintre cele zece formatiuni ale Consiliului poate adopta legislative inscrise in domeniul de competenta specific unei alte formatiuni. Din nefericire pentru transportatorii romani, pozitia Consiliului a ramas neschimbata de la ultima Reuniune COREPER care a avut loc la finalul anului trecut (20.12.2019), in speta textul compromisului negociat la final de mandat de catre Presedintia finlandeza cu PE. Asa cum a aratat Reprezentanta Permanenta, pozitia tarii noastre in Consiliu a fost in permanenta una critica, nefacand exceptie nici interventia din ultima intalnire avuta in COREPER, cea in care, in final, s-a si votat compromisul. „Romania a aratat ca transporturile rutiere sunt un sector important, care contribuie cu circa 5% la PIB-ul Romaniei. A fost semnalat faptul ca noua state membre se opun, iar alte doua se abtin, problema pentru toti cei care sunt impotriva fiind rezultatul negocierilor, care este unul regresiv, protectionist si incorect: intoarcerea fortata a vehiculului si soferului afecteaza atat libertatea fundamentala de a furniza servicii si libertatea de miscare a lucratorilor, cat si emisiile de CO2, fiind in contradictie si cu principiile Pactului Ecologic European.“ 

Articole similare