Operatorii de transport, prin Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), solicita Guvernului sa intervina de urgenta in vederea fixarii pretului asigurarilor RCA la niveluri suportabile de piata, in conditiile in care cresterile galopante ale costurilor cu asigurarile auto obligatorii din cursul acestui an ii ameninta pe carausi cu falimentul. Astfel, daca in 2013 cotatiile uzuale pentru RCA erau sub 1.000 de euro/autovehicul de transport marfa sau persoane, iar cele exceptionale se situau in jir de 3.000 de euro/vehicul, in 2015 cotatiile uzuale la RCA s-au triplat si au aparut in piata cotatii si de peste 100.000 de lei/vehicul.
In acest ritm de crestere, cu 100% de la un an la altul, in cinci ani costul asigurarii RCA ar putea egala pretul de achizitie al unui camion nou, iar despre cotatiile exceptionale nici nu se mai poate vorbi.
Nu trebuie omis faptul ca de la 1 ianuarie 2016 intra in vigoare noua lege a asigurarilor, Solvency II, care aduce conditii mult mai stricte pentru companiile de asigurare, acest lucru urmand sa se rasfranga direct asupra tarifelor practicate printr-o alta majorare de preturi.
In acest sens, UNTRR a initiat deja un dialog cu autoritatea care gestioneaza in prezent piata asigurarilor – ASF – si cu firme de asigurari, in vederea identificarii riscurilor care genereaza cele mai importante costuri in RCA/Carte Verde si care ar putea fi reduse prin actiuni comune de stimulare a reducerii acestora. Din pacate, in urma acestor discutii nu a rezultat nicio actiune concreta, astfel ca acum se impune mutarea demersurilor la un nivel superior, se arata intr-un comunicat UNTRR. „Lipsa de masuri din partea Guvernului Romaniei condamna industria transporturilor rutiere din Romania la faliment sau la mutarea activitatii in tari invecinate, cu politici economice responsabile si asuma reducerea contributiei transporturilor rutiere – adusa in principal din exportul de servicii – in PIB-ul Romaniei, implicit reducerea Produsului Intern Brut, care oricum este ultimul din Uniunea Europeana, raportat la numarul de locuitori“.
In Romania sunt circa 30.000 de firme de transport marfuri, care opereaza aproape 150.000 de autovehicule de peste 3,5 t, si peste 4.000 de firme de transport calatori, care opereaza circa 35.000 de autobuze si autocare de peste 8+1 locuri. In domeniu lucreaza aproximativ 400.000 de angajati.