Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Transportatorii sunt tot mai atrasi catre investitii in flote

Desi vanzatorii de camioane nu sunt inca multumiti de ritmul extinderilor si innoirilor de flote, aproape toate firmele chestionate de noi pentru desemnarea celui mai eficient transportator din Romania din ultimii ani au anuntat ca intentioneaza sa-si reinnoiasca flotele.
Si, daca ne uitam la componenta parcului national de camioane, intelegem si de ce. Flota a imbatranit foarte mult in ultimii cinci ani, o treime avand peste 15 ani vechime. Lucrurile stau mai bine daca ne referim la flota de autoutilitare (unde intra, insa, si cele usoare, de 1,5-3,5 t), categorie la care, potrivit datelor RAR, media de varsta este de noua ani. La acest segment, de altfel, varsta medie a scazut in ultimii opt ani cu aproape cinci ani, de la 13,6 la circa noua ani.

In aceste conditii, este normal ca firmele care fac preponderent transport international, ca sa nu mai vorbim de cele care fac intracomunitar, sa se orienteze catre vehicule noi, Euro 5, si sa incerce sa mai vanda din cele mai vechi de 5-6 ani.
Pe de alta parte, daca privim cifrele de la Autoritatea Rutiera Romana, observam ca in ultimele opt luni ale anului au fost licentiate aproape 5.200 de autovehicule peste 7,5 t. E-adevarat ca multe „au fost scoase de la naftalina“ din autobaze, dar cel putin jumatate dintre ele sunt vehicule noi, ceea ce indica clar ca vanzarile s-au miscat intr-un fel sau altul, fie ca s-a cumparat cu banii jos (si din reposesii, pe unde au mai existat vehicule disponibile) sau prin leasing. In total, din cele 106.000 de vehicule licentiate pentru transport de marfa, aproape 5.000 au an de fabricatie 2011 sau 2010, 39.000 dintre ele sunt produse intre 2005 si 2010, iar cea mai mare parte – peste 62.000 de vehicule – sunt mai vechi de sase ani.
In sprijinul ideii ca flota actuala este cam invechita vine si repartizarea parcului national dupa forma de proprietate: 70% din aceasta (73.149 de vehicule) este in proprietatea transportatorilor, numai 18.479 de vehicule fiind detinute prin contracte de leasing, respectiv 14.328, inchiriate.
Nevoia de innoire a flotei este accentuata si de ridicarea restrictiilor la cabotaj pentru transportatorii romani de la 1 ianuarie 2012, ceea ce le va deschide acestora granitele catre piata europeana, mult mai ofertanta decat cea nationala. Cum vad cei mai importanti transportatori romani oportunitatile aduse de liberalizarea cabotajului de la anul am scris pe larg in paginile acestui numar, in care mai apar „retetele de succes“ ale companiilor selectate de noi pentru desemnarea Top 10 operatori de transport din Romania.
De altfel, acest numar aniversar este plin de rezultate financiare si de explicatii privind modul de organizare a celor mai mari firme de transport din Romania. Analiza acestora este foarte importanta pentru orice manager de transport, deoarece, oricat am incercat sa fim de expliciti, sunt multe lucruri pe care nu le-am scris, dar cifrele vorbesc de la sine. Analizand cifrele, se poate vedea care este rata de profit a unei firme care a pornit de la zero si a fost ingenuncheata de dobanzi bancare, crescute exponential an de an, si cea a unei companii care a pornit cu capital din afara tarii sau din afara business-ului de transport, care e rata de profit pentru o firma cu flota proprie in proportie de 80% sau una care are 85% din flota inca in leasing (sau inchiriata) etc.
Sigur, sunt si firme care par ca doar „pastoresc“ camioane, in sensul ca incheie exercitiile fiscale an de an pe minus, profitul real fiind directionat catre alte firme sau fiind diminuat artificial de reevaluari ale activelor.
Dar, indiferent cat de „lucrate“ sunt bilanturile contabile ale firmelor de transport, cifrele de la Ministerul de Finante spun atat de multe despre aceasta piata! Va invit sa le studiati si sa ne trimiteti comentariile dumneavoastra pe adresa noastra de e-mail: office@traficmedia.ro.

Articole similare