Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul cu temperatura controlata, din ce in ce mai atractiv pentru curieri

Dezvoltarea comertului online a determinat FAN Courier sa se extinda spre nisa de livrari de produse cu temperatura controlata. Desi costurile sunt „considerabil mai mari“ decat in cazul expeditiilor non-alimentare, Adrian Mihai, unul dintre cei trei fondatori ai companiei de curierat, considera ca piata de eFood va lua amploare datorita cererii in continua crestere. In momentul de fata, flota FAN Courier cuprinde aproximativ 30 de unitati cu dubla temperatura si opereaza pentru un numar de circa 10 parteneri in Bucuresti si o parte a judetului Ilfov.


Compania a inceput sa livreze produse proaspete si congelate in urma cu cinci ani, parte a unui test la cererea unor clienti. „Am vazut cat de departe a ajuns aceasta nisa pe piata vest-europeana si ni s-a parut o oportunitate interesanta. Nu am vrut sa o facem empiric, pe modelul activitatii de curierat, ci am abordat o strategie diferita, dat fiind faptul ca vorbim despre produse cu temperatura controlata“, explica Adrian Mihai, Managing Partner FAN Courier.
Particularitatea livrarilor eFood este legata de costurile sensibil mai ridicate decat in cazul curieratului, in raport cu o productivitate mai scazuta, deoarece vehiculul nu poate fi incarcat cu acelasi numar de expeditii, iar curierul are o arie mai mare pe care o deserveste. In afara de investitia principala in flota, ultimele cinci unitati fiind achizitionate in martie, compania a realizat investitii in IT pentru integrarea cu programele clientilor, dar si in dotarile tehnice ale curierilor. „De multe ori clientii au facut comparatie cu preturile din curierat, dar le-am explicat ca sunt doua lucruri total diferite. Un curier livreaza 90-100 de expeditii pe zi, pe cand in eFood nu face nici 30 de livrari. In plus, vorbim de vehicule autorizate sanitar-veterinar, avem si costuri de intretinere mai mari, revizia agregatelor si, nu in ultimul rand, un consum mai mare de carburant. Tinand cont de traficul din Bucuresti, de infrastructura locala, este clar ca diferenta dintre numarul de expeditii este mult mai mica, deci si livrarea este mult mai scumpa“, detaliaza Adrian Mihai, care crede ca toate aceste costuri vor fi mai mici pe masura ce piata va creste. Cu alte cuvinte, pe masura ce tot mai multi romani vor comanda alimente online, costurile logistice vor fi mai mici. „O medie de livrare de eFood este intre 16 si 20 de minute, de cinci ori mai mult decat in curierat. Daca noi vom putea micsora aria curierului, prin cresterea pietei, atunci densitatea va fi mult mai mare si livrarea efectiva va fi mai scurta. Totul se rezuma la cerea pietei.“

Timpi de procesare mai mari
Cu flota de circa 30 de unitati frigorifice dotate cu dubla temperatura – intre -15 si -20 grade C pentru congelate si intre 4 grade C si 6 grade C in compartimentul dedicat produselor proaspete, FAN Courier livreaza alimente si produse non-alimentare in Bucuresti si o parte a judetului Ilfov, aria de acoperire fiind impartita in 30 de zone diferite, pentru un total intre 300 si 400 de livrari zilnice. „Sunt cateva zone unde avem si doi oameni pe masina. Asta pentru ca ne adresam persoanelor fizice in 99% din cazuri, iar livrarile incep dimineata si dureaza pana seara tarziu. De aceea lucram in doua schimburi, nu putem tine curierul blocat o zi intreaga“, explica oficialul FAN.
Compania lucreaza cu 10-15 depozite, iar in cazul clientilor mari are un numar dedicat de masini, respectiv curieri. In functie de zonele pe care acestia din urma le deservesc, un program aranjeaza rutele pentru ca marfa sa fie livrata la adresa si ora convenita. Oricum, ca si in cazul curieratului, livrarea finala are loc dupa o discutie telefonica prealabila cu clientul final pentru a nu aparea surprize.
Adrian Mihai mai spune ca timpul de procesare este mai mare, dat fiind faptul ca sunt 20-30 de linii intr-un cos de cumparaturi, insa, pentru ca este pick-uita in prealabil, marfa este ridicata intr-un timp destul de scurt. Produsele sunt transportate in cutii speciale din plastic, pe care este lipita eticheta cu adresa clientului, dispunerea in vehicul fiind aceeasi ca la curierat, respectiv ultima adresa de livrare este incarcata prima. Compania stie dinainte cate comenzi au clientii sai, iar pentru optimizarea costurilor de transport incarca fiecare vehicul la capacitate, dar exista si situatii cand aceste calcule sunt date peste cap de un numar mai mic de livrari, comenzile fiind onorate intotdeauna. „Acestea sunt mai rare. De exemplu, daca avem un caz extrem cu doar doua livrari intr-o zi, evident ca trimitem o masina.“ Intrebat de costul de retur, managerul companiei de curierat spune ca procentul este foarte mic, iar acesta este suportat de partener. „Exista clienti carora poate nu le convine alegerea facuta si care cred ca ei alegeau mai bine unele fructe sau legume, dar de refuzat eu personal nu am auzit. Curierii sunt scoliti pentru acest tip de livrari, tin legatura cu clientul final, de aceea rata de retur este insignifianta“, spune Adrian Mihai.

Ce tip de produse se comanda
Cele mai multe comenzi se dau in week-end, atunci cand clientul final are mai mult timp la dispozitie, iar livrarile au loc inclusiv sambata. In medie, o comanda eFood livrata de FAN Courier cantareste 50-60 kg, „vara mai mult, deoarece se comanda foarte multa apa“, existand cazuri si de 200-300 l/comanda, in special la firme. Adrian Mihai afirma ca in cosul online de cumparaturi se regasesc aceleasi alimente si produse non-food pe care consumatorul le achizitioneaza din supermarket, de multe ori doar cantitatea fiind diferita. Marele avantaj al acestui tip de comert este faptul ca se economiseste timp, iar lantul de temperatura este pastrat pe tot parcursul traseului de la depozit si pana la usa casei clientului final. „In special vara, atunci cand te duci la cumparaturi in magazin nu ai niciun fel de control al lantului de temperatura, iar cu traficul din Bucuresti pierzi si o ora pana acasa. Cu un transport specializat, produsele intra in temperatura mediului ambient doar de la masina si pana la intrarea in casa, o chestiune de cateva minute.“

Sinergiile din curierat
Piata eFood este inca la inceput, insa pentru compania romaneasca de curierat acest lucru a constituit un avantaj, dat fiind faptul ca este vorba de segmentul B2C, acolo unde are o experienta de peste 20 de ani, motiv pentru care se si foloseste de sinergiile din curierat, incepand cu forta de munca si terminand cu managementul flotei si livrarile propriu-zise. „Pregatirea fortei de munca este foarte importanta, practic asigura succesul livrarilor. Daca acolo nu iti faci treaba bine, atunci risti sa returnezi produsele. Se intampla o data, de doua ori… a treia oara deja ai probleme cu propriii clienti. De aceea consider ca este o piata foarte apropiata curieratului.“ Ca si in curierat, procentul de plata ramburs este destul de ridicat, 75%, ceea ce constituie un dezavantaj logistic, insa experienta pe care compania o are pe aceasta parte o ajuta sa gestioneze situatia cat mai eficient. „Avem autorizare de la Ministerul de Finante pentru a fi o veriga de incasare, facem incasari in numele clientului. Avem cheltuieli cu managementul banilor, iar atunci cand lucrezi cu cash trebuie sa ai un sistem gandit si bine pus la punct.“
In opinia lui Adrian Mihai, comertul online cu alimente isi va continua expansiunea, din ce in ce mai multi clienti preferand comoditatea propriei case sau a biroului si comandand alimente din ce in ce mai mult online. „Cumparaturile presupun un timp de 30-60 de minute petrecut in trafic doar la dus si o perioada asemanatoare la intors, plus timpul petrecut in magazin. Sunt doar cateva tipuri de produs unde pot exista obiectii referitoare la calitate, in rest totul se poate comanda online foarte simplu din doua click-uri. Iar costul de transport nu e foarte mare.“

Articole similare

Ad
Ad