Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul de pasageri a crescut in ultimul an

Transportul de calatori a cunoscut in ultimul an o tendinta de crestere. In contextul incertitudinilor care au planat deasupra liniilor regulate nationale, multi operatori s-au orientat catre alte segmente de piata, cum ar fi turismul sau transportul de angajati. Criza de soferi ramane principala problema, mai mare sau mai mica, in functie si de regiune, iar companiile incearca sa isi pastreze angajatii cu salarii atractive si alte bonusuri. In paralel, reducerea costurilor este, de asemenea, o prioritate.


Anul trecut a adus o crestere a numarului de clienti care isi doresc un transport civilizat si care pot plati autovehicule de maximum 10 ani vechime. In acest sens, Continental Fast Line a decis extinderea catre diferite zone din tara unde a gasit asemenea clienti. „Am cautat si discutat cu majoritatea fabricilor mari, dar si cu agentii de turism din Romania si Europa, si am facut profilul clientului pe care noi il dorim. Principalele domenii in care am avut o crestere semnificativa au fost piata de turism si transportul de angajati“, a declarat Cosmin Costache, administratorul Continental Fast Line.
Compania argeseana face permanent investitii in flota, iar in 2018 si 2019 valoarea totala a achizitiilor depaseste doua milioane de euro. „In viitorul apropiat nu se va mai putea intra in marile orase cu autobuze avand norma de poluare mai mica de Euro 4. In plus, la licitatiile la care am participat anul trecut am venit numai cu masini noi.“
Variatia cea mai mare in costurile de operare este data de cresterile salariale in randul conducatorilor auto, care sunt si bugetate corespunzator. In acelasi timp, cheltuiala cu carburantul a fost optimizata prin implementarea unui sistem GPS care ofera date reale despre consum, despre stilul de condus al soferilor, program si pontaje electronice, reducerea numarului de kilometri parcursi pe gol si alte rapoarte. De asemenea, a fost implementat un soft de analiza in care sunt inregistrate incasari, salarii, costuri. Fiecare angajat este vazut ca un mic antreprenor si recompensat in functie de rezultate, iar salariile conducatorilor auto difera in functie de stilul de condus si de consum. „Pentru cursele internationale turistice nu avem o problema cu lipsa soferilor, iar in ceea ce priveste transportul national, daca legislatia ne va permite, ne gandim sa angajam soferi din Asia“, a declarat Cosmin Costache.
Pentru a optimiza serviciul de transport, pentru cursele interjudetene a fost introdusa plata cu cardul. In plus, rezervarea biletelor se poate face online, iar acolo unde este posibil este oferit si internet Wi-Fi la bordul vehiculelor. Monitorizarea video a conducatorului auto si a pasagerilor a determinat reducerea numarului reclamatiilor nefondate, in special in cursele de transport angajati.
Obiectivul Continental Fast Line pentru 2020 este consolidarea afacerii si dezvoltarea in zonele din tara unde compania este deja prezenta. De asemenea, se doreste extinderea pe piata de transport turistic din Europa. „Avand in vedere analizele care indica o potentiala criza economica, incercam sa privim cu celeritate acest lucru, mai ales ca s-ar «curata» piata de firmele evazioniste“, a explicat Cosmin Costache.

Evolutie pozitiva la international
Tarsincom, din Suceava, a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri generata de incasarile mai mari realizate din transportul international de linie. Principalul motiv al cresterii volumelor de pasageri il reprezinta extinderea liniilor internationale, ceea ce a determinat atragerea unui numar mai mare de calatori. Iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana nu este privita cu ingrijorare de catre conducerea Tarsincom, ci dimpotriva: eventuala obligatie de intoarcere acasa la fiecare 3 luni pentru cetatenii romani ar putea aduce un plus de calatori pe liniile regulate.
In 2018 au fost achizitionate mai multe autocare – atat noi, cat si second-hand de doi ani vechime – pentru transport international. Separat, au fost cumparate si autobuze noi pentru licitatia care se prefigura la interjudetean.
De altfel, si pe liniile regulate nationale au fost inlocuite microbuzele de pe majoritatea traseelor cu autobuze. Acest lucru a fost facut pentru a imbunatati calitatea serviciilor oferite, dar si datorita cresterii volumelor de pasageri la interjudetean, ca urmare a diversificarii vanzarii de bilete online pe mai multe platforme, inclusiv cea proprie. „Pentru a fideliza pasagerii este importanta mentinerea aceluiasi standard de confort. Astfel, inclusiv in lunile mai «slabe» nu schimbam vehiculele cu altele de capacitate mai mica. De asemenea, curatenia si punctualitatea sunt esentiale. Am derulat pe site diferite campanii de fidelizare a pasagerilor, practicam preturi dinamice, in functie de gradul de ocupare a vehiculelor, si asiguram Wi-Fi pe toate autocarele. Acordam o atentie deosebita configurarii interioare, astfel ca toate vehiculele pe care le-am cumparat in ultimii ani sunt echipate, pe langa dotarile obisnuite, cu prize si porturi USB“, a declarat Corneliu Lucescu, administrator Tarsincom.
In vederea optimizarii costurilor de operare s-a urmarit negocierea contractelor cu furnizorii de carburanti, anvelope etc., precum si recuperarea accizei si a TVA din toate tarile unde se poate face acest lucru. Singura componenta de cost unde nu s-a umblat este salarizarea angajatilor. In plus, soferii beneficiaza de uniforme, sunt stimulati cu prime si bonusuri, iar compania suporta cheltuielile cu prelungirea atestatului profesional.
Un alt avantaj in ultimul an este cresterea numarului de kilometri parcursi cu vehiculele, gratie service-ului propriu performant, unde sunt intretinute si reparate in special autocarele din flota Tarsincom, dar si ale tertilor.
Pentru perioada urmatoare, operatorul sucevean si-a propus dezvoltarea serviciilor turistice, atat la intern, cat si la international.
Atlassib a trecut in ultimii ani printr-un proces de reorganizare si de optimizare a graficelor de circulatie, iar in prezent opereaza linii internationale catre Germania, Austria, Italia, Franta, Belgia si Olanda. Vanzarea de bilete se face atat in agentiile proprii, cat si in cele ale partenerilor interni si internationali. In total firma dispune de 115 puncte de vanzari de bilete. De scurt timp activitatea de vanzare a fost extinsa prin vanzarea si a altor produse pe langa biletele de calatorie.
Principalele provocari in ultimii ani sunt legate de cresterea concurentei din partea noilor operatori de transport care au intrat pe piata si de tarifele mici la bilete practicate de companiile aeriene low-cost, care se situeaza sub biletele de autocar. In acelasi timp, cresterea pretului combustibilului si a taxelor de drum in majoritatea tarilor tranzitate a influentat costul de operare. Din pacate, concurenta la transportul international din partea vehiculelor de 7+1 locuri limiteaza posibilitatile de crestere corespunzatoare a tarifelor. In concluzie, se incearca reducerea pe cat posibil a cheltuielilor, optimizarea rutelor, adaptarea tipului de vehicul si a configuratiei acestuia in functie de conditiile particulare ale fiecarei rute, diversificarea serviciilor aditionale si, desigur, reinnoirea flotei.
In paralel, Atlassib deruleaza in permanenta campanii de monitorizare a comportamentului soferilor, conditiilor de transport, opririlor de-a lungul rutelor, a noilor servicii care ar putea fi introduse etc. In acest sens, angajati din departamentele de vanzari si management de clienti sunt permanent prezenti in terminale sau in statii pentru a lua pulsul activitatii, a asculta dorintele si opiniile pasageri, precum si pentru a corecta eventuale probleme ce ar putea aparea.

Angajatii bine pregatiti costa in final mai putin decat cei slabi
2018 a fost plin de evenimente in transporturi, domeniu care a stat in umbra acordurilor facute la nivelul Uniunii Europene, legii Macron si modificarilor legislative din transportul de persoane. Acum lucrurile au inceput insa sa intre pe un fagas normal, este de parere Razvan Gradinaru, director executiv Romfour Tur. „Numarul de clienti este in crestere, la fel si gradul de satisfactie a pasagerilor. Singura problema este greutatea de a gasi forta de munca specializata si de calitate.“
Compania suceveana a investit in ultimul timp atat in innoirea parcului auto si in infrastructura (un sediu nou), cat si in angajati si in promovarea acestora. „Un angajat fara pregatire te costa la final mult mai mult decat un angajat care are de la inceput pregatirea necesara. De aceea, ne-am asumat costuri mai mari in aceasta directie. Instruirea interna a personalului este o varianta viabila. Durata pregatirii variaza de la angajat la angajat, insa, din experienta noastra, nu este niciodata mai scurta de 4 saptamani. De asemenea, nu excludem nici alternativa angajarii de soferi din alte tari, cu tot ceea ce presupune acest lucru – echivalarea atestatelor si a permiselor de conducere, formarea de echipaje etc.“
Nu au fost neglijate nici investitiile in digitalizare, pentru a fi mai aproape de clienti. Astfel, in ultimul an, Romfour Tur a modificat structura serviciului de call-center, a introdus o noua interfata de chat pe website-ul societatii, a pozitionat personal in puncte cheie pentru a putea obtine feedback direct din partea clientilor si a implementat si un sistem de rating al soferilor in interfata aplicatiei de telefon mobil, astfel incat pasagerii sa poata trimite o evaluare. Obiectivul pentru perioada urmatoare este cresterea numarului de pasageri. „Din pacate pentru transportatorii romani, legislatia europeana tinde sa se schimbe, iar modificarile forteaza intr-o mare masura investitorul roman sa renunte la activitate, incurajand exodul fortei de munca spre Occident. Din fericire, conditiile legislative de la intern sunt inca favorabile, fiind aplicate din ce in ce mai multe masuri pentru desfiintarea transportului ilegal de persoane si inasprind legislatia din domeniu“, a concluzionat Razvan Gradinaru.

Articole similare