Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul nu mai e o afacere

Flota licentiata de transport din Romania a scazut usor in primele luni ale anului – 116.900 (in martie 2013) fata de 118.674 de autovehicule (in octombrie 2012). Scaderea achizitiilor de flote in toata Europa, nu numai in Romania, este cauzata de rezultatele economice slabe inregistrate in 2012: Produsul Intern Brut a scazut cu 0,2% anul trecut, pentru 2013 fiind asteptata o recuperare la fel de slaba (+0,1%). Iar daca productia industriala a scazut in Europa cu 1% anul trecut, scaderea va continua si in acest an: -0,5%.
 

In aceste conditii, producatorii de camioane nu se asteapta la o crestere a vanzarilor in 2013 mai mare de 10%, si aceasta datorandu-se trecerii la Euro 6 si dorintei unora dintre transportatori de a face tot posibilul pentru a mai cumpara camioane Euro 5 cat mai este posibil.
Chiar daca putini transportatori intrevad acum prea multe avantaje ale tehnologiei Euro 6, diferenta de 8.000 pana la 13.000 de euro fiind cea care ii determina pe cei mai multi sa opteze pentru Euro 5, cererile la nivelul Euro 5 raman inca mult sub asteptarile producatorilor de camioane. Incertitudinile legate de valorile taxelor de drum pentru camioanele Euro 6 fata de cele Euro 5, in special taxa de autostrada in Germania, ii tin inca pe loc pe transportatorii vest-europeni, deoarece nu stiu inca daca diferenta de taxare intre Euro 5 si Euro 6 va face posibila amortizarea rapida a investitiei in tehnologia viitorului.
Pe romani nu atat „maut”-ul ii tine pe loc, cat mai ales lipsa resurselor financiare. Pur si simplu anii prelungiti in care tarifele de transport ori au scazut, ori au ramas pe loc, in timp ce costurile au tot crescut, le-au secatuit toate resursele stranse intre 2000 si 2007, astfel ca acum multi sunt in pragul falimentului. Transportul rutier nu mai este rentabil, cel putin la modul general. Sigur ca sunt relatii inca rentabile, clienti care inca platesc pentru calitatea serviciului si nise de transport specializat pe care se poate vorbi de o concurenta mai putin numeroasa, care le permite anumitor transportatori sa ramana profitabili, insa transportul general – acela care poate fi facut de oricine care isi cumpara un camion – este platit mult sub costurile de exploatare cele mai mici, astfel ca se poate spune ca in prezent nu mai reprezinta o afacere.
Astfel, asa cum previzionam anul trecut, orizontul de timp in care producatorii si expeditorii vor fi obligati sa-si cumpere camioane si sa inceapa sa-si faca singuri transportul nu e departe. Desi ei sunt primii care au invatat lectia externalizarii si stiu ca nu pot avea pe cont propriu aceleasi costuri de exploatare ca firmele care fac numai transport, tot ei ii imping pe transportatori sa renunte la camioane prin tarifele mici pe care le ofera cu toate ca stiu ca multi au ajuns la capat de drum si nu mai au cu ce sa-si finanteze afacerile.
2013 va fi un an de cotitura pe piata transporturilor. Daca operatorii nu au acum banii necesari reinnoirii flotelor, cata vreme mai pot cumpara camioane Euro 5 mai ieftine, dupa 2014 nu vor avea nici atat. Iar dupa atatia ani de criza, ori vom asista la o crestere economica, fie ea si modesta, si la o crestere a tarifelor de transport cauzata de numarul insuficient de camioane disponibile de pe piata, ori economiile se vor subrezi in continuare, punand in pericol viitorul zonei euro.
Daca urmarim numarul de kilometri taxati efectuati pe autostrazile germane, observam o crestere a traficului de marfuri transportate cu 2% in ianuarie 2013 fata de aceeasi luna a lui 2012, respectiv de 1% pentru cea de a doua luna a anului. O asemenea crestere modesta nu le poate aduce insa transportatorilor europeni bunastarea necesara acumularii de fonduri intr-atat incat sa-si permita sa plateasca ratele pentru camioane noi.
Producatorii de camioane au anticipat si acest impas si au negociat cu autoritatile tehnice derogarile ce pot fi acordate la inmatricularile de vehicule Euro 5 si dupa 1 ianuarie 2014. Astfel, Marea Britanie si Olanda au decretat ca orice camion Euro 5 produs inainte de 30 septembrie 2013 poate fi inmatriculat in aceste tari si dupa 1 ianuarie 2014. Alte tari iau in considerare ca 30% din volumul de camioane inmatriculate in 2013 de fiecare importator sa poata fi inmatriculat si dupa 1 ianuarie 2014, in configuratie Euro 5. Asteptam si reactia Registrului Auto Roman pe aceasta tema. Una dintre cele doua derogari va trebui insa acceptata si in Romania.

Articole similare