Economia Europei a avut doi ani de încetinire notabilă, iar perspectivele pentru noul an sunt mai optimiste, însă stagnarea economică, în special în Germania, va limita creșterea investițiilor. Controlul costurilor rămâne esențial, se arată între-o analiză a Upply (The outlook for European road transport in 2025), nevoia de ecologizare este în creștere, și toate aceste aspecte fac să fie o situație ideală pentru fuziuni și achiziții.
În estimările publicate pe 12 decembrie, Banca Centrală Europeană a raportat o creștere de 0,7% a PIB-ului zonei euro în 2024, în loc de 0,8%, cum se prognozase, iar în 2025 se așteaptă ca rata de creștere să ajungă la 1,1%, după ce în septembrie 2024 se vorbea de 1,3%. În ceea ce privește inflația totală, ea se situează în medie la 2,4% în 2024 și la 2,1% în 2025, ceea ce înseamnă că, deși pe ea se pot baza politici solide de creștere, consumatorii nu vor mai vedea niciodată prețurile de dinainte de pandemia de Covid-19.
Potrivit Eurostat, încrederea consumatorilor a scăzut în decembrie 2024 pentru a doua lună consecutiv (-1,0 puncte), ei fiind mult mai pesimiști cu privire la situația economică generală din țările lor și la intențiile de a face achiziții majore. În schimb, opiniile consumatorilor cu privire la situația financiară proiectată și anterioară a gospodăriei lor au rămas în mare parte neschimbate. Indicatorul global de încredere economică a întreprinderilor și consumatorilor se află sub media sa pe termen lung, cu o scădere lunară în decembrie 2024 de 1,7 puncte, până la 94,5 în Uniunea Europeană, și de -1,9 puncte, până la 93,7, în zona euro. Această scădere este cauzată mai ales de scăderea indicelui de încredere industrială, cu 2,2 în decembrie față de noiembrie, deci climatul de afaceri este departe de a fi cel mai bun la începutul acestui an.
Amenințările președintelui ales Donald Trump de a impune taxe vamale de 10-20% pentru toate importurile creează incertitudine pentru firmele europene, banca Citi estimând în raportul European Road Ahead Special Report: Sizing Up Tariff Risks că introducerea unor tarife de 10% cu majoritatea partenerilor comerciali în prima jumătate a lui 2025 ar putea reduce PIB-ul UE cu aproximativ 0,3% în doi ani și că un nou război comercial între SUA și China ar putea dubla daunele în țările expuse, cum ar fi Germania.
Unele economii europene majore se descurcă bine, în special Spania și Polonia, care se așteaptă să înregistreze rate de creștere de peste 3% în 2024 și să depășească 2% în 2025, dar nu poate compensa criza economică și politică din Franța și Germania.
În aceste condiții, Transport Intelligence (Ti) estimează că sectorul european al transportului rutier de marfă a crescut în 2024 cu 0,9%, până la 428,2 miliarde de euro. Cererea slabă se reflectă în kilometrajul camioanelor pe drumurile cu taxă din Germania, care a scăzut cu 3% în 2023 și cu 0,7% în 2024, până în octombrie, în condițiile în care Germania oferă, în general, un bun indicator al activității europene de transport rutier, deoarece este și o economie puternică, și o țară de tranzit.
Pentru 2025 Ti prognozează o creștere generală de 2% în 2025 a transportului de marfă din Europa, până la 436,9 miliarde de euro, o creștere cu 2,4%, până la 133,4 miliarde de euro, a transportului cross-border de marfă și o creștere de 1,9%, până la 303,5 miliarde de euro, a transportului intraeuropean.