Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul urban a sustinut vanzarile in 2018

2018 a inregistrat cresteri in sectorul de transport urban, cu mai multe licitatii pentru achizitii de autobuze diesel, dar si pentru solutii de propulsie alternativa. Acest lucru s-a vazut si in inmatricularile de masini noi, in intervalul ianuarie noiembrie 2018 fiind inregistrate la DRPCIV 328 de unitati, cu 36% mai mult fata de perioada similara a anului precedent. Apetitul pentru autobuze si autocare second hand din Europa de Vest se mentine in continuare ridicat, nu mai putin de 1.283 de vehicule fiind importate in primele 11 luni din 2018, dupa ce in 2017 fusesera aduse 1.188 de unitati. Separat, alte aproape 900 de vehicule au fost tranzactionate pe piata interna. Ca urmare a importurilor masive de autobuze rulate, flota nationala licentiata pentru transporturi prin servicii regulate a mai „imbatranit“, astfel ca, daca in urma cu doi ani aproape un sfert din totalul parcului national avea pana in cinci ani vechime, iar alte 33% dintre vehicule aveau 6 10 ani, acum cele doua categorii cumulat abia se ridica la 30 de procente. 2019 probabil ca se va mai anima in ceea ce priveste achizitiile de masini noi, dar, in actualele conditii de piata, autobuzele si microbuzele care vor intra pe trasee vor raspunde doar in parte necesitatilor reale de transport.
 

2018 a fost, intr adevar, un an foarte bun pentru transportul urban, apreciaza Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom, importatorul oficial in tara noastra pentru marcile Isuzu, Karsan, Temsa, SOR si Durmaglar (producator turc de tramvaie). Astfel, Anadolu a semnat cu Tursib, operatorul public din Sibiu, contractul de livrare pentru 38 de autobuze Isuzu Citiport de 12 m lungime si 17 Menarinibus Citimood articulate, fabricate de catre Karsan. Nu mai putin de 104 autobuze Isuzu Citiport vor fi livrate catre Primaria Constanta in perioada noiembrie 2018 februarie 2019, iar in perioada decembrie 2018 aprilie 2019 se vor derula si livrarile celor 105 autobuze fabricate de Karsan (10, 12 si 18 m lungime) catre RATBV, din Brasov. Toate cele trei achizitii au fost finantate de catre Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD).
O procedura mai mica de achizitie a fost castigata la Tulcea, unde autobuze Isuzu Citibus vor inlocui o parte din parcul auto afectat de incendiu anul trecut. De asemenea, cinci autobuze Karsan Atak si 10 Isuzu Citiport, achizitionate pe doua proceduri diferite de catre Braicar SA, din Braila, vor fi livrare pana in ianuarie 2019. La finalul anului trecut au fost livrate si cinci Isuzu Citibus, de 9,5 m lungime, catre CTP Arad.
Tot in 2018 a fost sparta gheata si pe segmentul autobuzelor electrice, primul contract cu finantare prin Programul Operational Regional 2014 2020 fiind atribuit la Turda, unde vor fi livrate 20 de autobuze SOR, de 9,5 si 11 m lungime. Separat, cinci minibusuri Karsan Jest vor merge, tot in 2019, la Suceava. In cazul flotei electrice de la Turda, Anadolu va livra si statii de incarcare rapida, urmand sa se ocupe – printr un subcontractor – de toate componentele de infrastructura si de bransamentele necesare. Toate vehiculele sunt dotate cu sisteme ITS de management al performantelor. In paralel cu livrarile de la Sibiu, Constanta si Brasov, Anadolu s-a ocupat de dotarea atelierelor service ale operatorilor urbani cu aparatura tehnica necesara si de instruirea personalului pentru revizii si reparatii. Separat, au continuat si investitiile in echipele mobile de service.
Vanzarile catre operatorii privati au fost destul de reduse in 2018 si doar spre sfarsitul anului, odata cu anuntarea publicarii ordinului de modificare a 980 in Monitorul Oficial, piata s-a mai animat si mai multi transportatori au platit avansuri pentru achizitia de autobuze noi, cu an de fabricatie 2018 si 2019. Interesul a fost cu atat mai mare cu cat producatorii reprezentati de Anadolu au avut lichidari de stoc pe final de an pentru anumite modele. Din pacate, timpul disponibil pentru livrari este destul de redus si, chiar daca transportatorii se grabesc cu comenzile, probabil ca nu vor putea fi livrate mai mult de 150 de unitati in total.

Autobuzele cumparate direct de la dealerii turci nu primesc garantie
Asa cum operatorii de transport se plang de concurenta neloiala din partea celor care le fura calatorii, gratie tarifelor mai mici pe care le practica intrucat au cheltuieli de functionare si operare sub cele ale carausilor „cu acte in regula“, la fel, importatorii de autobuze reclama intermediarii care plaseaza pe piata vehicule cumparate de la diversi dealeri din Turcia, presati de criza economica din tara lor. Toti cei care aleg sa plateasca mai putin pentru un autovehicul adus pe alte filiere decat cele oficiale trebuie sa isi asume faptul ca masina respectiva, desi este noua, nu beneficiaza de garantie, a precizat directorul Anadolu Automobil Rom.
In 2019, intrucat se vor clarifica procedurile de atribuire ale programelor de transport judetean si interjudetean, se estimeaza o crestere a volumelor, insa clientii trebuie sa isi obtina finantarile si sa trimita comenzile din timp. Separat, vor fi cresteri importante in continuare pe segmentul de transport urban, unde se asteapta mai multe licitatii decat in 2018 pentru achizitia de vehicule „verzi“. Proiectul Ministerului Dezvoltarii Regionale (MDRAP) de a cumpara mijloace de transport pentru autoritatile locale continua, dupa ce anul trecut a fost derulata deja prima etapa a achizitiei – licitatia de troleibuze articulate pentru Brasov, castigata de catre Solaris. Urmeaza licitatiile de autobuze urbane (peste 400) si tramvaie.

Autobuze cu sisteme de propulsie alternativa
Mercedes Benz Romania a livrat, la sfarsitul anului, 60 de autobuze Conecto Euro 6, dupa ce la inceputul lui au fost puse in circulatie 15 autobuze articulate. „Si in viitor ne vom indrepta atentia spre licitatiile pentru transportul urban, deoarece acest domeniu incepe sa fie tot mai efervescent. Pe langa preocuparea pentru solutii ecologice, pentru care se pot accesa bani europeni, exista si proiecte pentru achizitia de vehicule diesel Euro 6, mai putin poluante decat autobuzele vechi, aflate inca in exploatare in multe orase. Este important insa de lamurit detaliile de ordin tehnic si operational cu potentialii beneficiari vizavi de solutiile alternative de propulsie; nu poti obtine performantele optime daca nu te adaptezi conditiilor specifice fiecarei aplicatii in parte. Cu siguranta, viitorul este in favoarea autobuzelor electrice, insa cele mai mari constrangeri actuale tin de infrastructura“, a declarat Bogdan Aldea, director de vanzari si marketing Autobuze Mercedes Benz Romania.
In prezent, o optiune viabila din punct de vedere tehnico economic o reprezinta celelalte solutii de propulsie alternativa. In acest sens, Mercedes Benz Romania a adus si autobuzul pe gaz natural, pentru teste la Bucuresti si Ramnicu Valcea, precum si modelul Citaro hibrid, care, dupa un circuit demonstrativ prin toata tara, a ramas pentru probe la operatorii care s-au aratat interesati. In cazul gazului, principalul impediment este lipsa actuala a infrastructurii la nivel national, dar este imbucurator faptul ca exista interes.

Noul Tourismo se bucura de succes
Pe segmentul interurban, incertitudinea de pe piata a facut ca vanzarile sa nu se ridice la nivelul preconizat. Noul Tourismo a inregistrat succesul scontat, fiind foarte apreciat pentru aplicatiile de transport turistic si cursele regulate internationale. Vehiculul a confirmat performante tehnice de exceptie, fiind cu peste 10% mai economic decat versiunea anterioara, apropiindu se de performantele gamei Setra. Cea mai solicitata versiune este cea de 13 m pe doua axe, intrucat reprezinta un compromis reusit intre capacitate de transport, performante si consum. Vanzarile de autocare, pentru ambele branduri, s-au situat la un nivel comparativ cu anul anterior, astfel ca Mercedes Benz a inchis 2018 cu peste 100 de unitati pe toate liniile de business, fiind cel mai bun an de dupa criza. „Pe viitor, in conditiile dezvoltarii FlixBus si pe piata din Romania, nu este exclus sa asistam la cresterea concurentei, cu presiune pe tarife, dar si pe calitate. Acest lucru s ar putea sa mai revigoreze piata de autocare noi. Aici consider ca vom fi avantajati, pentru ca un consum redus de combustibil poate face diferenta intre profit si pierdere pentru un anumit traseu/linie internationala“, este de parere Bogdan Aldea.
„Noul Tourismo este atat de aproape de Setra din punct de vedere al performantelor tehnice, incat putem spune ca mai concuram doar cu noi insine. Legat de cresterea vanzarilor de autobuze si autocare second hand, aceasta se explica prin dezvoltarea segmentului de transport intern pe distante medii si scurte. In niciun caz nu se poate pune problema migrarii clientilor de autocare premium de la achizitia de unitati noi spre second hand uri. Totusi, avand in vedere cererea, putem furniza autobuze si autocare rulate prin divizia BusStore din Germania. Avem in plan implementarea standardelor BusStore si in Romania. Astfel ca, incepand cu primul trimestru din 2019, vom putea oferi servicii de buy back si trade in, inclusiv pentru alte marci de vehicule”, a adaugat Valeriu Zaharia, Managing Director Truck & Bus Mercedes Benz Romania.

E mai ieftin sa ai o reparatie de calitate decat una improvizata
Separat, foarte multi dintre clientii de vehicule rulate aleg sa isi faca service ul in unitati autorizate, pentru a evita neajunsurile unei defectiuni in trafic. „Este impresionanta cresterea volumelor de lucru la service ul Mercedes Benz Bucuresti, situat in Soseaua Odai, si nu doar pentru vehiculele aflate in garantie. In plus, si la celelalte service uri autorizate din tara se constata aceeasi tendinta“, a explicat Valeriu Zaharia.
Din 2018 este disponibil si sistemul Uptime pentru autobuze, ce ofera predictibilitate transportatorilor in exploatarea flotei. In prima parte din 2019, odata cu receptionarea primelor masini demo, sistemul va fi prezentat in detaliu clientilor Mercedes Benz.
In 2019 vor continua circuitele de prezentare prin tara pentru toate gamele de produse, atat pe segmentul urban, unde vor fi promovate toate solutiile de propulsie, cat si pe segmentul turistic. De altfel, se doreste cresterea vanzarilor de autocare noi, cu sustinere prin trade in si buy back de vehicule rulate.

Se asteapta o revigorare si pe sectorul turistic
MHS Truck & Bus, importatorul marcilor MAN si Neoplan pe piata romaneasca, incheie 2018 in crestere fata de anul anterior, cu 11 unitati livrate, dintre care noua ca urmare a castigarii de licitatii pentru autoritati si institutii de stat (DRPCIV, Penitenciarul Jilava, doua primarii etc.). In 2019 se va acorda o atentie deosebita si licitatiilor de autobuze urbane, firma urmand sa participe acolo unde caietul de sarcini corespunde ofertei MAN atat din punct de vedere al specificatiilor, cat si al pretului. Constructorul german este pregatit sa ofere si vehicule cu propulsii alternative, dar este necesara dezvoltarea corespunzatoare a infrastructurii. Doua astfel de autobuze demo, un hibrid diesel electric si un model pe gaz natural comprimat, vor fi aduse in cursul anului, alaturi de un autocar Lion’s Coach, care va fi oferit operatorilor privati spre testare. De altfel, 2019 ar putea sa aduca o revigorare a sectorului turistic, iar MHS se va pregati cu oferte in acest sens. Exista solicitari si pentru autocare second hand, insa echipa din Romania incearca sa ofere o alternativa prin promovarea unui model nou, cat mai aproape ca specificatie si pret de solicitarea initiala.
Desi piata de transport calatori este in crestere, apreciaza reprezentantii Irizar Romania, inca se situeaza sub asteptari, cauza fiind atmosfera politica, ce nu transmite siguranta investitiilor. Cu toate acestea, au fost si operatori care au avut curaj sa cumpere si s-au indreptat catre produse de top, respectiv Irizar i8 (Autocarul Anului 2018), dar si i6S. Acesta din urma, avand dotari mult peste standard, este pe gustul companiilor care activeaza si in segmentul turistic pe langa transportul international de linie. „Pe segmentul urban, «gusturile» sunt, deocamdata, orientate mai mult spre cantitate. Irizar este pregatit sa raspunda eventualelor solicitari orientate spre eficienta cu un «arsenal» de solutii hibride si electrice, ce includ modelele i2e bus si ie tram, in variante de la 10,8 la 18 m lungime“, a explicat Raul Selescu, director general Irizar Romania.
Pentru transport interurban, constructorul basc are o gama si mai larga: model i4 vine in versiuni de la 10,7 la 13 m lungime pe doua axe, respectiv de la 13 la 15 m lungime pe trei axe. Fiecare varianta poate fi configurata pentru transportul persoanelor cu dizabilitati si are un consum optimizat de carburant.
In conditiile cresterii tranzitului turistilor, se asteapta noi livrari de i8 si i6S si in 2019. Chiar daca vanzarile de autocare rulate sunt de cativa ani pe o panta ascendenta, acest segment nu este vizat de catre Irizar. „Daca ar fi mai multa putere de cumparare si sustinere financiara, idei de incurajare la nivel national, cererea pentru masini noi ar fi alta. Contorizam intrarile de vehicule rulate si, din pacate, sunt cautate de regula second hand uri de nivel redus, pentru care nu este nevoie de consilere sau de service.“
Scania Romania activeaza doar pe segmentul de autocare mari, piata fiind in continuare destul de mica. In 2018 au fost livrate cateva autocare Scania Touring de 12 m lungime, avand capacitate de 49 de locuri. De asemenea, au fost derulate campanii speciale de promovare si oferte cu pachete de service ce au inclus acoperire in toata Europa si garantie extinsa. In plus, acestor campanii li se adauga conditii speciale de finantare prin Scania Credit.
Este adevarat ca in ultimii ani piata a fost invadata de autocare second hand din parcurile occidentale, astfel ca interesul pentru masini noi este oricum mai redus. „De multe ori, criteriul de baza al achizitiilor de vehicule rulate este pretul cel mai mic, cu implicatii directe, insa, asupra sigurantei exploatarii vehiculelor. De prea multe ori, autobuze cumparare din Europa de Vest pe putini bani ajung sa transporte zeci de calatori pe zi prin contracte de conventie, facand foarte multi kilometri fara nicio garantie privind gradul de siguranta al masinii. Pentru cei care doresc o masina rulata convenabila la pret si in parametri optimi de functionare, Scania are acces direct la un parc de cateva sute de autocare si autobuze disponibile in Europa sau care vor urma sa fie disponibile intr o perioada ulterioara, cu acces la istoricul lor complet“, a aratat Adrian Otet, reprezentantul Scania Romania.
Deocamdata grupul nu a activat in domeniul transportului urban, dar, avand in vedere procuparea tot mai mare pentru tehnologii „verzi“, este posibil sa intre si pe acest segment, mai ales ca producatorul suedez ofera autobuze electrice si pe gaz natural comprimat.
Nici pe piata de transport interurban legislatia nu au fost inregistrate volume semnificative pana acum, deoarece legislatia a fost mereu orientata spre varsta vehiculelor si mai putin catre calitate si confort pentru pasageri, remarca Adrian Otet. Din pacate, nici pe viitor nu se prefigureaza vreo schimbare in acest sens.
Reprezentantul Scania Romania atrage si el atentia asupra importantei service ului de calitate. „Clientii care cumpara masini foarte ieftine traiesc cu senzatia ca cea mai ieftina forma de intretinere este cea de nevoie, atunci cand masina nu mai merge. Acest segment de utilizatori ajunge la service doar atunci cand sunt fortati de imprejurari, astfel ca, de multe ori, reparatii banale, care nu au fost facute la timp, genereaza defectiuni ulterioare pentru care costurile de remediere sunt, evident, mai mari. Exista insa si segmentul celalalt, reprezentat de companii care stiu cat de importanta este previzionarea costurilor cu flota si care solicita contracte de service pentru autocarele rulate importate. De altfel, mai mult de 60% din business ul de autobuze si autocare este generat de segmentul de service.“

Otokar reintra in forta pe piata romaneasca
Producatorul turc Otokar a cochetat si in trecut cu piata din tara noastra, avand mai multi dealeri care au incercat sa dezvolte business ul prin promovarea gamei de produse destinata transportului interurban si turistic. Acum, dupa castigarea licitatiei pentru 400 de autobuze urbane catre STB, operatorul public din Capitala, Otokar si a deschis filiala si este decis sa dezvolte activitatea si pe celelalte segmente de piata, in paralel cu accesarea altor licitatii de autobuze care vor fi anuntate in 2019. Primele Otokar Kent au intrat in operare la inceputul lui decembrie 2018 si impresiile din partea STB sunt pozitive, a declarat Denis Toublanc, director de marketing si servicii clienti Otokar Europe. Livrarea celor 400 de unitati se deruleaza conform contractului, iar producatorul turc este preocupat de indeplinirea tuturor obligatiilor care ii revin.

Articole similare