
Uniunea Europeană și Ucraina au convenit asupra recunoașterii tahografelor inteligente pentru punerea în aplicare a Acordului UE-Ucraina privind transportul rutier. Decizia, luată pe 17 ianuarie 2025, stabilește oficial utilizarea tahografelor inteligente de către camioane și alte vehicule grele care operează între UE și Ucraina, dar, în practică, vehiculele înmatriculate în Ucraina nu sunt obligate să fie dotate cu aparatele de ultimă generație.
După cum se știe, camioanele europene trebuie să fie echipate de la 1 ianuarie 2025 cu tahografe Smart 2 pentru operațiuni de transport în spațiul Comunitar, conform Regulamentului (UE) nr. 165/2014. Oficial, în temeiul Acordului privind transportul rutier UE-Ucraina, acestea vor putea să funcționeze în continuare cu tahografe digitale non-inteligente pentru transporturile spre și dinspre Ucraina, însă nu este clar cum va fi analizată situația concretă în care un camion înmatriculat în UE și încărcat cu marfă pentru Ucraina va tranzita mai multe state membre pentru a ajunge la destinație fără a avea tahograf Smart 2.
Decizia privind utilizarea aparatelor tahograf non-inteligente după 1 ianuarie a fost luată la a treia reuniune a Comitetului mixt instituit prin Acordul dintre UE și Ucraina privind transportul rutier de mărfuri. Ca parte a acordului, Comisia va furniza Ucrainei servicii de certificare pentru tahografele inteligente.
În cadrul întâlnirii, părțile au adoptat și Termenii de referință ai Grupului de lucru ad-hoc instituit prin Acord, care își va începe activitatea în curând.
Ambele decizii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în săptămânile următoare. Toate statele membre ale UE au fost invitate să participe în calitate de observatori la Comitetul mixt.