Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un model transferat cu succes in Europa, in ciuda diferentelor fata de America de Nord

C.H. Robinson este unul dintre primii trei operatori 3PL din lume si are o istorie de mai bine de un secol, iar la inceputul anilor '90 a intrat si in Europa, o piata mai mare decat cea de origine, America de Nord, si cu potential mai important de dezvoltare, dar si mai complexa prin faptul ca este formata din 28 de state cu limbi, culturi si uneori reglementari de transport diferite. In ciuda deosebirilor dintre cele doua zone economice, C.H. Robinson a venit in Europa cu aceeasi organizare din America – nu are active proprii si se ocupa initial doar de transport in camioane complete (intre timp insa a inceput sa ofere si servicii conexe) – poate una dintre diferentele cele mai importante fiind aceea ca, din cauza diversitatii pietei europene, e nevoie de filiale in cat mai multe state, in timp ce in

America de Nord operatiunile pot fi controlate la fel de bine si de la distanta.

La inceputul lui 2017 C.H. Robinson a intrat si in Romania si are la Bucuresti un birou ce ofera servicii de transport rutier, dar si maritim si aerian, „deci multiservice pana la un punct“, asa cum declara Arkadiusz Glinka, directorul de transport al companiei pentru Europa de Est. Filiala de la noi este condusa de experti locali in logistica si transport, cu multi ani de experienta inclusiv in strainatate si care cunosc bine piata locala.

„Anii buni pentru Romania abia vin si e important sa fim prezenti aici.“
Printre motivele pentru care compania a decis sa aiba filiala la Bucuresti se numara cresterea semnificativa pe care economia noastra a cunoscut-o in ultimul timp (in 2017 cresterea PIB a fost de 7%), potentialul mare pe care il are in continuare (dat fiind faptul ca PIB este la nivelul Cehiei, dar populatia este dubla), interesul tot mai multor companii romanesti de a merge sa caute parteneri la expozitii internationale cum ar fi Translog, din Ungaria, faptul ca tot mai multe companii straine, inclusiv americane, investesc la noi in industriile automotive, electronica, de echipamente Hi Tech sau de semiconductori si, nu in ultimul rand – cata vreme capitalul uman este unul dintre cele mai mari atuuri ale unei firme – populatia numeroasa, bine pregatita si deschisa sa investeasca in propria dezvoltare. „Cred ca anii buni abia vin pentru Romania“, este de parere Arkadiusz Glinka, „si sunt convins ca piata va continua sa se dezvolte, ceea ce e bine pentru toate companiile prezente aici“.
In plus, o filiala locala permite o relatie mai apropiata cu transportatorii locali – desi cu unii dintre ei C.H. Robinson colabora si inainte de aparitia biroului de la Bucuresti – si deci raspunsuri mai prompte la cerintele clientilor autohtoni. Cu alte cuvinte, „faptul ca suntem aici ne ajuta sa intelegem cultura locala si sa ne dezvoltam relatiile intr-un mod mai profesionist“.
Biroul din Romania si-a inceput activitatea de la zero si urmeaza sa creasca organic, dupa cum organic cresc cele mai multe filiale ale firmei: din cifra de afaceri la nivel global din 2017, de 15 miliarde de dolari, 80% provine din zone unde s-a inceput de la zero. „Si nu pentru ca nu avem suficienti bani pentru a cumpara firme, ci pentru ca suntem foarte selectivi, deoarece vrem sa le oferim clientilor valoare. Iar asta incepe cu oamenii: inainte sa cumparam o firma trebuie sa ne asiguram ca exista compatibilitate culturala si ca angajatii acesteia au atitudinea potrivita si interes pe termen lung sa se dezvolte“, explica Arkadiusz Glinka.

Printre primii trei operatori 3PL din lume
C.H. Robinson si-a inceput activitatea in 1905, in SUA, si se ocupa de comert cu legume si produse proaspete. Cand firma a inceput sa se extinda, fondatorul sau, Charles Henry Robinson, a inteles ca pentru a avea succes pe piata are nevoie de solutii mai bune de transport si a inceput sa dezvolte o astfel de capacitate de transport, iar acest domeniu ocupa de atunci un loc tot mai important in activitatea companiei, desi nici comertul cu legume si produse proaspete nu a incetat. Dimpotriva, aceasta piata depaseste un miliard de euro pe an in America de Nord, iar C.H. Robinson este unul dintre primii trei jucatori din domeniu. Iar de cativa ani activeaza si in Europa.
Un moment important care a dat si mai mult avant dezvoltarii pe segmentul transportului a fost in 1980, cand in SUA s-a liberalizat piata, care pana atunci fusese strict reglementata. Iar in prezent C.H. Robinson este una dintre cele mai mari trei companii 3PL din lume. Dar aceasta nu este recunoscuta doar pentru dimensiunea ei, afirma, mai in gluma, mai in serios, directorul de transport pentru Europa de Est, „ci unii oameni spun ca «C» vine de la «ieftin» («cheap» in limba engleza) si «H», de la «greu» («heavy»). Pentru ca avem preturi foarte competitive. Daca ai flota de camioane in America de Nord si ai nevoie de marfa, suni la unul din cele 200 de birouri ale C.H. Robinson.“
In afara de America de Nord si Europa, firma este prezenta si in America de Sud, Asia si Australia&Oceania (aceasta din urma este un alt exemplu de intrare pe o piata prin achizitia, acum trei ani, a unei firme locale, APC Logistics, contra sumei de 225 de milioane de dolari americani). „Pentru urmatorii ani este suficient. Preferam sa ne concentram asupra acestor cinci continente in loc sa intram si in Africa.“

Organizare, tehnologie si relatii, nu active
Politica C.H. Robinson in toate zonele unde e prezenta este de a nu avea active – camioane, soferi s.a. – ci relatii. Nici la inceputurile activitatii nu avea flota proprie. In America de Nord firmele din domeniu au strategii diferite din acest punct de vedere, unele au active, altele nu, „dar scopul nostru este sa oferim cunostinte, sa organizam bine supply chain-ul, sa avem tehnologie moderna si procese care sa aduca valoare clientilor si transportatorilor. In plus, faptul ca nu avem flota proprie ne permite sa fim flexibili si sa ne ajustam volumele la realitatea pietei in situatii de criza sau, dimpotriva, de crestere economica.“ Asta spre deosebire de firmele cu flota proprie, care, pentru a tine camioanele in miscare, fac uneori compromisuri legate de pret si pot ajunge sa fie ineficiente.
Compania nu se bazeaza doar pe transporturi spot, ci are colaborari dedicate si constante cu operatorii din domeniu, care fie ii pun la dispozitie un anumit numar de camioane pe luna pentru o anumita ruta, si in rest isi organizeaza singuri cursele, fie ii incredinteaza un anumit numar de camioane cu soferi pe care sa le gestioneze C.H. Robinson, care se ocupa inclusiv de intretinere si reparatii, iar operatorul face doar managementul activelor si organizarea soferilor. In plus, exista si colaborari punctuale, ocazionale, in cadrul carora transportatorii apeleaza la C.H. Robinson cand au nevoie de marfa, iar C.H. Robinson apeleaza la ei cand are nevoie de camioane.
O alta caracteristica a companiei de origine americana este faptul ca lucreaza, in toate zonele unde este prezenta, numai cu vehicule complete, in timp ce unii competitori din Europa au o alta strategie, dupa modelul operatorilor din Germania, care au si depozite, fac si transport in camioane complete, si grupaje, si ofera si alte servicii cu valoare adaugata. „Noi preferam sa facem bine ce facem“, puncteaza Arkadiusz Glinka, „si suntem un partener atractiv pentru ca avem marfa, avem bani si platim la 21 de zile, de doua ori mai repede decat media pietei europene, platim intotdeauna, suntem foarte stabili financiar, suntem listati la bursa din New York, suntem o companie de top in toate testele de stres, deci suntem un partener de incredere. Si aceasta este valoarea pe care o aducem. Alte firme din domeniu fac cate ceva din fiecare si nu le critic, mai ales ca multi clienti chiar vor sa gaseasca in acelasi loc toate serviciile de care au nevoie. Dar nu cred ca e bine din punct de vedere al costurilor. Insa sigur ca e loc pe piata pentru ambele strategii, ba chiar cred ca sunt mai multe companii care ofera o paleta mai larga de servicii.“

Europa este o piata mai complexa si cu potential mai mare de crestere
Inceputul activitatii din Europa a fost marcat de achizitionarea unei companii franceze, la inceputul anilor '90.
Piata europeana are un PIB cu 15-20% mai mare decat cel din America de Nord si acesta este unul dintre motivele pentru care C.H. Robinson a decis sa se extinda aici: consumul e mare, deci la fel si nevoia de transport.
Compania este prezenta in 16 tari europene inclusiv Turcia, cu 49 de birouri, si nu are planuri de a deschide noi filiale in viitorul apropiat, ci se va concentra asupra dezvoltarii acestora. „Dar sigur ca, daca vom avea un motiv serios, cum ar fi expansiunea unui client, un climat economic foarte bun sau posibilitati de a cumpara un operator local, ne vom gandi si la alte tari.“
In unele din cele 16 state C.H. Robinson a inceput de la zero si se dezvolta organic, ca in Romania, in timp ce in Franta, Marea Britanie, Italia sau Polonia a intrat prin achizitia unei firme locale.
Ce este diferit in Europa fata de tara de origine este ca aici clientii prefera companiile care ofera o paleta mai larga de servicii, dar si faptul ca piata e mult mai complexa, fiind vorba de 28 de tari cu limbi si culturi diferite, pe care lipsa frontierelor nu le anuleaza. „In ciuda acestor diferente, pentru noi a fost usor sa ne integram in Europa, deoarece domeniul este acelasi. Dar, din cauza complexitatii mai mari a pietei, ecosistemul de afaceri este diferit si e nevoie sa fii prezent in mai multe tari pentru a explora si cuceri piata, spre deosebire de SUA, unde poti face anumite operatiuni si de la distanta, pentru ca reglementarile sunt aproximativ similare – desi si acolo exista unele diferente intre state“, explica directorul C.H. Robinson, care subliniaza faptul ca Europa este o piata atractiva si de aceea compania este prezenta aici cu o retea densa, cautand sa inteleaga circumstantele si realitatile locale pentru a se dezvolta pe termen lung si a fi si aici in top.
C.H. Robinson a realizat anul trecut peste 750.000 de incarcari in Europa si cei mai multi clienti de aici sunt din FMCG, retail, industria chimica, inclusiv plastic, industria hartiei si ambalajelor, a otelului, a alimentelor si bauturilor. Iar in Romania lucrurile nu stau cu mult diferit, desi la noi industria automotive este mai dezvoltata decat alte segmente de activitate. „Avem si cateva proiecte in automotive“, precizeaza Arkadiusz Glinka, „dar nu e domeniul nostru principal, pentru ca aici e nevoie de o abordare speciala in ceea ce priveste organizarea flotei ca sa faci transport just-in-time, nu te poti baza pe colaborari ocazionale, ci pe parteneri dedicati“.
Reprezentantul C.H. Robinson declara ca este dificil sa aiba o opinie despre influenta Brexit asupra pietei europene de transport, pentru ca nimeni nu stie exact ce se va intampla, desi data iesirii din UE se apropie. Dar sigur ca vor exista anumite dificultati, mai ales la trecerea frontierei, si acestea, in contextul unei profitabilitati foarte scazute in transporturi, ii vor descuraja pe unii operatori sa mai lucreze pe relatia Marea Britanie. Insa pentru cei care vor ramane tarifele vor urca in timp, deoarece clientii vor fi nevoiti sa plateasca mai bine.

Mult mai multi operatori cu flote mari in America decat in Europa
Intre pietele de transport din Europa si America de Nord sunt si alte diferente, desi unele dintre ele incep sa se estompeze. Nici in America nu mai vedem pe sosele celebrele camioane de mari dimensiuni si care consumau mult, pentru ca motorina avea un pret derizoriu, ci acum se lucreaza doar cu vehicule economice, atat din motive de eficienta, cat si pentru a proteja mediul. Iar reprezentantul C.H. Robinson este de parere ca in America tehnologia este mai avansata si ca acolo vor fi vazute la lucru primele camioane autonome, pentru ca legislatia este mai permisiva, pe cand in Europa va dura mai mult pana cand toate tarile vor ajunge la un acord in acest sens.
Europa este foarte „creativa cand vine vorba de reglementari“, asa cum remarca Arkadiusz Glinka, dar si in America au aparut in ultimul timp schimbari sociale si reglementari legate, de exemplu, de timpul de condus si de odihna.
O alta diferenta este aceea ca in America de Nord sunt mai multi transportatori cu flote de sute si mii de camioane, pe cand in Europa, si mai ales in est, 50-60% din piata este reprezentata de operatori cu mai putin de cinci camioane si numai 1% din firme au peste 100 de vehicule.
In ceea ce priveste perspectivele de crestere a volumelor de transport, acestea sunt mai mari in Europa, deoarece aici multe tari, in special cele din centru si est, nu si-au atins nici pe departe potentialul.

Esticii isi extind flotele, vesticii si le restrang
C.H. Robinson lucreaza cu 73.000 de transportatori la nivel global. In Europa are 3.000 de operatori activi – si 1.500 de operatiuni zilnic – iar cu mai mult de jumatate dintre acestia are colaborari regulate. Ponderea lor in functie de nationalitate reflecta situatia generala de pe piata europeana, astfel ca cei mai multi sunt din Polonia si Romania.
Transportatorii din est sunt mai flexibili, petrec mai mult timp peste granite, remarca Arkadiusz Glinka, dar asta s-ar putea schimba, pentru ca se schimba piata muncii si soferii nu mai solicita neaparat cresteri salariale, ci au tot mai multe cerinte legate de confortul din cabina, de calitatea vietii si de cat de des ajung acasa.
Dat fiind faptul ca se lucreaza mai ales cu transportatori din est, reprezentantul C.H. Robinson este de parere ca vor exista cresteri de tarife ca urmare a noilor prevederi pe care le va aduce Pachetul Mobilitate, deoarece si costurile de transport vor creste, dar ca esticii nu vor inceta sa lucreze in vest ci, dimpotriva, firmele vestice isi restrang activitatea sau ies de pe piata. In plus, „cred ca alte tendinte vor favoriza dezvoltarea firmelor din est, deoarece e tot mai important sa ai camioane si soferi decat sa ai preturi competitive. Iar firmele din est chiar sunt preocupate sa-si extinda flotele, atat cat se poate in conditiile crizei de soferi.“
Arkadiusz Glinka este de parere ca se poate ca in prezent transportatorii din est sa primeasca tarife mai mici de la acelasi client sau pentru acelasi tip de cursa, „dar pana la urma transportatorul e cel care dicteaza pretul, nu cred ca depinde de nationalitate, ci de cat ceri. Iar esticii beneficiaza de tarife mai mici din cauza concurentei puternice pe care si-o fac unii altora. Pe de alta parte, tocmai pentru ca sunt mai ieftine si mai flexibile, aceste firme se dezvolta, pe cand cele din vest nu.“
C.H. Robinson a crescut in 2018 tarifele de transport, deoarece si costurile sunt mai mari, mai ales cele cu motorina sau cu hotelurile pe coridoarele unde nu se mai poate lua pauza de 45 de ore in cabina. Iar analiza pietei europene arata ca volumele de marfuri au crescut mult si ca numarul de camioane este si el mai mare fata de 2017 cu un procent de doua cifre.

Eficienta nu mai este posibila fara tehnologie moderna si automatizare
In cadrul Galei Tranzit, Arkadiusz Glinka s-a adresat managerilor prezenti la conferinte si i-a sfatuit sa tina cont de faptul ca preturile si profitul in acest domeniu vor fi tot mai mici si ca cea mai buna metoda de a se proteja este sa se bazeze cat mai mult pe tehnologie moderna si automatizare. „C.H. Robinson a consumat mult timp, energie si bani pentru asta. Avem un departament IT dedicat, unde lucreaza peste 800 de profesionisti, si investim foarte mult pentru intretinerea si vizibilitatea platformei noastre Navisphere Carrier. Si credem ca aceste eforturi sunt bine directionate.“
Compania are printre angajati si matematicieni si analisti de date care elaboreaza diverse estimari.
Aplicatia gratuita pentru desktop Navisphere Carrier le permite utilizatorilor sa posteze mai rapid marfa si camioane si sa afle toate informatiile de care au nevoie in legatura cu marfa postata de C.H. Robinson si de care sunt interesati sau de marfa pe care ei o ofera. Prin faptul ca se pot folosi filtre personalizate cautarea si planificarea curselor dureaza mai putin, si tot datorita acestei platforme notificarile se fac personalizat, documentele de transport se pot scana si incarca rapid, ceea ce permite ca formalitatile pentru plata cursei sa inceapa mai repede, marfa poate fi urmarita in timp real datorita unor anunturi personalizate ce apar pe ecran, iar statusul facturilor este si el disponibil.
Cea mai noua tehnologie C.H. Robinson, lansata in 2018, este Navisphere Driver, o solutie rapida si usoara de a face update-uri automate pe telefon, aproape in timp real, folosind update-uri geo-fence si functia de localizare a telefonului, astfel incat conducatorul auto sa se poata concentra asupra drumului. Unul dintre cele mai importante avantaje ale acestei aplicatii este ca soferul nu mai trebuie sa caute punctul de incarcare si sa parcurga kilometri in plus. Aplicatia mobila este disponibila in opt limbi, iar utilizatorul poate decide daca vrea sa comunice sau nu locatia sa GPS. De asemenea, si Navisphere Driver permite scanarea si incarcarea documentelor de transport si transmiterea lor catre beneficiar.
C.H. Robinson continua sa investeasca in cercetare si dezvoltare si lucreaza la o aplicatie care ofera in timp real de informatii despre trafic si conditiile meteo, astfel incat sa fie imbunatatiti timpii de livrare.

Articole similare