Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou nivel de economie

Până acum, Volvo FH nu s-a apropiat niciodată de doborârea unui record în testele de consum realizate de revista TRUCKER, însă acest lucru este pe cale să se schimbe odată cu noul model în acest test exclusiv.

Noul FH trimite un mesaj foarte clar competitorilor! Chiar și denumirea neoficială de „Fuelracer”, dată de departamentul intern de PR al companiei Volvo Trucks, sugerează că FH 460 I-Save configurat pentru acest test exclusiv realizat de TRUCKER va stabili un nou reper în privința consumului de combustibil.

Noul model suedez își va pune la bătaie toate atuurile pentru a demonstra acest lucru: alături de o nouă parte frontală cu un design îndrăzneț și – ceea ce fusese anticipat – o aerodinamică îmbunătățită, caracteristica ce iese în evidență este pachetul I-Save, oferit opțional, al cărui element principal este turbina suplimentară plasată în fluxul de evacuare, denumită „unitate turbocompound”. Tehnologia, disponibilă deja pe modelul precedent, îi conferă motorului D13 cu șase cilindri în linie un cuplu suplimentar de până la 300 Nm, care ajunge astfel la un total de 2.600 Nm – peste media din clasa sa – ceea ce a ajutat autotractorul să tragă semiremorca încărcată cu 25 t pe rampele traseului ales pentru testare. Iar acest lucru s-a petrecut în condițiile unui raport extrem de mic al punții spate (2.31:1) și fără să fie nevoie de o schimbare într-o treaptă inferioară.

Noul mod ECO reduce nivelul cuplului

Sau nu, după caz. La urma urmei, Volvo Trucks a început recent să reducă în mod deliberat puterea disponibilă atunci când vehiculul rulează pe drumuri mai abrupte. Asta pentru că aici intră în joc noul mod „Eco”, adică modul de rulare economic, care a fost îmbunătățit și care reduce cuplul motor la puterea optimă, îmbunătățind astfel consumul. Altfel spus, datele oferite de GPS sunt transmise către computerul intern care se asigură că motorul dezvoltă exact atât de mult cuplu cât are nevoie pentru a aborda șoselele în rampă. În fapt, suprimarea performanței motorului este moneda de schimb oferită de inginerii Volvo pentru a obține economii de carburant atât de mari. De exemplu, acolo unde tipicul șofer suedez ar conduce la deal fără prea mari bătăi de cap la 900 rpm în modul de rulare normal mulțumită unității turbocompound, transmisia I-Shift trebuie să schimbe într-o treaptă inferioară la 1.000 rpm, ceea ce înseamnă că sarcina este tractată în urcare într-un ritm mult mai lent. Am aflat cât de lent după ce am urcat pe una dintre rampele noastre folosite în cadrul testelor: în timp ce vitezometrul nu scade sub 80 km/h în modul de rulare normal, modul economic reduce viteza cu 4 km/h. Mai târziu vom afla dacă acest lucru înseamnă într-adevăr o viteză generală mai mică…

Între timp, vom trece la celelalte caracteristici noi ale noului Volvo FH. Vestea bună este că acesta își păstrează performanțele dinamice. Direcția electromecanică oferă ușurință în manevrare fără a sacrifica contactul important cu șoseaua.

Cât despre verdictul în privința suspensiei pneumatice pe puntea față, sunt plusuri și minusuri. Pe de-o parte, această dotare opțională, care vine cu un preț pe măsură, adaugă 300 kg la greutatea totală a camionului, ceea ce nu este neapărat un lucru rău, FH oferind în continuare caracteristici bune de condus în combinație cu arcurile parabolice cu o singură foaie. Pe de altă parte, cele două perne transformă suspensia pneumatică într-una extrem de confortabilă, în timp ce coboară automat camionul cu 2 cm la viteze de peste 60 km/h – o altă caracteristică menită să scadă consumul de carburant. Volvo speră să exploateze mult mai mult potențialul de economisire a combustibilului prin rularea dinamică pe teren drept, așa cum s-a constatat și la alți producători. Mai mult, deși destul de silențios, în cabina Globetrotter motorul este și mai greu de perceput, chiar și atunci când alternăm accelerarea la 88 km/h cu rularea liberă la 82 km/h. Pentru un grad și mai mare de confort, noua frână de motor dezvoltată de Volvo – Volvo Engine Brake+ (VEB) – a primit o nouă funcție. Sistemul patentat de Volvo folosește un design unic al arborelui cu came pentru a absorbi până la 375 kW (510 CP) ai motorului D13. Cu noua funcție, atunci când puterea de frânare este insuficientă la coborâre sau nu se justifică schimbarea treptei de viteză, sistemul acționează pentru scurt timp pedala de frână fără a întrerupe setările sistemului inteligent de cruise control.

Instrumente digitale și un nou ecran tactil în lateral

Producătorul suedez a modernizat cabina Globetrotter, despre care spune că are cel mai ridicat coeficient de aerodinamicitate din portofoliu, pentru a include un spațiu de lucru cu elemente digitale, aducând o îmbunătățire majoră panoului central de bord. Faptul că ecranul tactil îi permite șoferului să aleagă dintre patru tipuri de vizualizări, în funcție de situația de deplasare și de informațiile pe care le preferă afișate, ni s-a părut mai puțin important decât faptul că acum butoanele digitale sunt prezentate foarte clar și vizibilitatea panoului este una foarte bună, fără reflexii de lumină indiferent de condițiile de iluminat.

Ergonomia și ușurința în operare sunt, de asemenea, de remarcat, deși acum șoferul interacționează cu diversele comenzi, cum sunt cele pentru radio, telefon sau datele privind viteza medie de deplasare, prin intermediul ecranului tactil din panoul central, ceea ce poate fi uneori mai complicat, cel puțin în condiții în care drumul nu este asfaltat sau prezintă denivelări. Din fericire există alternative, cum ar fi comenzile vocale sau butoanele poziționate intuitiv pe volan. Totodată, un alt bonus este legat de comenzile cel mai des folosite, așa cum sunt cele pentru volum și sistemul de climatizare, care încă sunt operate cu ajutorul unor butoane dedicate.

Ce nu ne-a plăcut: deși cu un design mai bun, mai subțire și ergonomic, noua manetă a schimbătorului I-Shift este poziționată în același loc ca și la generația anterioară, în imediata apropiere a scaunului șoferului. Dar faptul că se pliază mai ușor nu deranjează prea mult urcarea în cabină sau traversarea ei, deși, fără niciun dubiu, am fi preferat ca butoanele pentru selecția treptelor de viteză să fie poziționate pe consola centrală, așa cum sunt și la ceilalți producători. Opțional, se pot monta aceste butoane pe panoul de bord, însă ele nu permit schimbul manual al treptelor de viteze, așa cum se poate face de la maneta din dreapta scaunului șoferului.

Un nou record de consum pe ruta de test TRUCKER

Dar să ne întoarcem la obiectivul principal al „Fuelracer“, pe care a reușit să îl atingă pe ruta aleasă pentru test: un consum mediu de carburant de doar 23,16 l/100 km s-a scurs prin camerele de ardere. Niciun alt vehicul condus pe ruta de test a revistei TRUCKER nu s-a comportat atât de bine. Iar acest consum nici măcar nu a afectat viteza medie, care a fost de 80,35 km/h, ceea ce scoate în evidență faptul că poți activa fără probleme modul „ECO“ în activitățile de zi cu zi, deși foarte mulți șoferi nici nu concep așa ceva la început. Chiar și în modul economic, Volvo FH rămâne un camion care răspunde pretențiilor șoferilor, deși acum ar putea să aducă un zâmbet și pe fața directorilor financiari.

Întregul articol poate fi accesat prin link-ul de mai jos:

https://traficmedia.ro/wp-content/uploads/2020/10/18-25-tranzit-noiembrie-2020.pdf

Articole similare