Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un plus de flexibilitate și adaptabilitate

Ultimii ani ne-au învățat că e greu să anticipăm toate valurile din industrie și din societate în general, astfel că operatorii logistici se pot întâlni azi cu o creștere neașteptată, mâine cu o scădere a volumelor, la care trebuie să reacționeze rapid și fără a-și pierde din eficiență. Mecanizarea și automatizarea proceselor cresc productivitatea, dar cei care sporesc flexibilitatea și adaptabilitatea sunt roboții. De aceea ei pot reprezenta o soluție la imprevizibil, aspect subliniat, în cadrul celei de-a 19-a conferințe Arilog, intitulate chiar „Pregătiți pentru neprevăzut”, de Anais Vaufrey, robotization leader ID Logistics Group.

Anais Vaufrey lucrează în cadrul ID Logistics Group de șapte ani, mai ales în Madrid, Argentina și Chile, iar din 2021 se ocupă de programul de robotizare al companiei, timp în care au fost implementați în întregul grup peste 250 de roboți.

Dată fiind experiența sa pe piața sud-americană, unde imprevizibilitatea e la ea acasă în general, nu doar în ultimii ani, reprezentanta ID Logistics recunoaște că a pus inițial la îndoială justețea unor investiții semnificative în robotizare în condițiile în care nici cursul valutar din viitor nu putea fi estimat. Și totuși, roboții sunt rentabili tocmai pentru că folosirea lor permite o adaptare mai rapidă la un viitor cu multe semne de întrebare.

Roboții permit ca oamenii să aibă doar sarcini cu valoare adăugată mare

Una dintre provocările cărora trebuie să le facă față o companie de logistică – deși nu e cazul în această perioadă – este creșterea de volume, în condițiile în care este criză de forță de muncă. Soluția propusă de Anais Vaufrey este aceea ca angajații să se concentreze asupra sarcinilor care aduc valoare adăugată, iar celelalte activități să fie automatizate pe cât posibil. De exemplu, s-a constatat că 30% din timpul de lucru al personalului ID era petrecut mergând prin depozit kilometri întregi în total pentru a pregăti comenzile. În loc de asta s-a trecut la o soluție GTP (goods-to-person) asistată de roboți, care a crescut productivitatea de 3-5 ori, deoarece oamenii stăteau la posturile lor de lucru și se ocupau de activitățile cu valoare adăugată mare, iar produsele le erau aduse de roboți. În plus, compania se concentrează și asupra implementării de sisteme care îmbunătățesc nivelul acestui serviciu și acuratețea picking-ului.

Folosind roboți crește și ergonomia la locul de muncă, ceea ce permite atragere și păstrarea personalului prin faptul că are totul la îndemână, deci mediul său de lucru este mai confortabil. Și, în ciuda echipamentelor complexe folosite, interfața programelor este intuitivă și seamănă cu a dispozitivelor pe care angajații le au și acasă.

Iar pentru training se pot folosi instrumente mai eficiente, cum ar fi realitatea virtuală, care înlocuiește un program de două săptămâni cu unul de câteva ore.

Datorită folosirii roboților se reduc costuri care sunt de obicei fixe

O altă întrebare, mai actuală în acest context economic, este cum să se mențină competitiv un operator logistic în cazul în care cererea scade. Când face robotizarea unui centru, ID se gândește la un număr mediu de echipamente necesare, la care se adaugă un număr variabil, pentru gestionarea vârfurilor de cerere, și care apoi sunt retrase sau chiar restituite furnizorilor lor, când nu mai este nevoie de ele. Folosind roboți, structura și echiparea depozitelor se pot reduce proporțional (downsize), iar gestionarea roboților se face OPEX (ca și cum ar fi costuri operaționale) în loc de CAPEX (ca și cum ar fi cheltuieli de capital), pentru a reduce costuri care de obicei sunt fixe. Adică există o flotă permanentă de roboți, alături de roboți de rezervă. Astfel de configurații flexibile și ușor scalabile permit creșterea eficienței chiar și atunci când scade cererea, iar dacă cererea își revine structura revine și ea ușor la ce era dinainte.

De exemplu, pentru clienții din industria fashion ai ID Logistics volumele au scăzut în ultimul timp cu 30%, iar operatorul logistic și-a redus flota de roboți de la 61 la 43 și marja de profit s-a păstrat. Sau în cazul clienților din FMCG, pentru care ID lucrează în șase locații, cu peste 50 de roboți similari, necesarul de astfel de echipamente a fost ajustat între centrele respective, în funcție de nevoile fiecăruia. Aceste optimizări și adaptări sunt posibile și pentru că ID Logistics începe să-și standardizeze procesele în locațiile sale din întreaga lume și să folosească același tip de robot. Acest management impune însă utilizarea unor sisteme IT performante, care constituie de fapt background-ul întregii soluții. Și este nevoie de definirea unor procese specifice și a unor posturi de lucru specifice pentru a răspunde cerințelor specifice ale clienților. Iar diversele locații învață una din experiența și rezultatele alteia și astfel se ajunge la best practices comune și la valoare adăugată mare pentru toți clienții.

În concluzie, dacă mecanizarea și automatizarea cresc eficiența, roboții cresc flexibilitatea și adaptabilitatea, deci constituie o investiție rentabilă, în opinia reprezentantei ID Logistics. De exemplu, fluxul principal dintr-un depozit este administrat de o linie de sortare, dar ei i se pot alătura roboți de sortare pentru anumite categorii de mărfuri sau tipuri de ambalaje. Flexibilitatea pe care o conferă roboții poate fi necesară și când apar alte probleme decât creșterea sau scăderea volumelor, când se diversifică portofoliul, când un operator vrea să aibă stocuri mai mari mai aproape de clienți ș.a. Dar pentru o configurare bună încă de la început este nevoie de o echipă bine pregătită și de agilitate și trebuie identificat din start care sunt componentele cheie, ce se poate schimba ulterior și în ce direcții va evolua compania.

Scăderea și creșterea volumelor nu sunt singurele realități care pot avea impact asupra activității operatorilor logistici, ci ei trebuie să țină cont și de comportamentele noi, nemăsurate încă, ale clienților.

Implementarea unei structuri ușoare de circa 10 roboți durează 3-4 luni, inclusiv Go-Live.

Roboții sunt expuși la pene de curent și la atacuri din partea hacker-ilor, și pentru a le preveni sau contracara pe acestea din urmă departamentul de IT al ID Logistics elaborează tot felul de planuri și pregătește echipele să intervină rapid.

Inginerii și programatorii români de mâine se bucură deja de recunoaștere internațională

Participanții la ce-a de-a 19-a ediție a conferinței anuale Arilog au putut face cunoștință cu echipa Hansei Technology, formată din liceeni români, viitori ingineri și programatori, și cu roboții dezvoltați de aceasta, dar și de colegi și competitori de-ai săi.

Hansei Technology a ocupat cu unul dintre roboții pe care i-a dezvoltat poziția a 14-a din 240 de echipe în clasamentul național de anul acesta al FIRST Tech Challenge (For Inspiration and Recognition of Science and Technology), o comunitate fondată în 1989 de Dean Kamen Woodie care se numără printre cele mai mari organizați internaționale dedicate dezvoltării de modalități de a ghida și inspira tinerii spre un viitor în inginerie și robotică.

În competiția din România au concurat în primul an, 2016-2017, 54 de echipe din 33 de orașe, formate din 810 studenți, iar în 2021-2023 s-a ajuns la 240 de echipe din 130 de orașe, cu un total de 3.500 de studenți. De altfel, țara noastră este pe locul al treilea din lume ca număr de echipe.

La nivel mondial sunt câteva zeci de mi de astfel de echipe, iar cele din România au reușit, în ciuda acestei competiții puternice, să câștige anul trecut Internaționala din SUA, iar în 2023 toate cele patru echipe românești au luat câte un premiu pentru roboți, mecanică, design, ușurință în controlarea roboților sau integrare cu comunitatea de ingineri și au ajuns în semifinala unui concurs internațional.

Cei 15 liceeni de la Hansei vor să creeze, să inoveze și să implice alți liceeni în concursul de robotică și sunt organizați ca o companie de inginerie, cu departamente specifice care se ocupă de mecanică (construirea robotului), design 3D (proiectarea pieselor personalizate, care nici nu ar putea fi cumpărate din alte părți deoarece nu există), programarea autonomiei și a comenzilor efectuate și de Public Relations (marketing, redacție și design, deoarece echipa este antreprenorială, deci e nevoie de imagine, expunere și finanțare pentru dezvoltarea de roboți și pentru participarea la competiții, inclusiv prin atragere de sponsorizări).

În plus, întrucât acești liceeni doresc să le ofere adolescenților șansa de a explora noi domenii de activitate, ei organizează evenimente și creează cursuri de formare pe care le predau în școli și le încarcă și pe site, pentru ca tinerii să aibă acces în număr cât mai mare la ele.

Articole similare

Ad