Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Una dintre cele mai moderne fabrici de semiremorci din Europa

Luna trecută, CTE Trailers a organizat o vizită la fabrica Krone din Lübtheen, unde sunt produse semiremorci frigorifice și izoterme, invitând reprezentanți ai celor mai importante companii de transport la temperatură controlată din România. CTE Trailers, în calitate de furnizor exclusiv Krone în România și Bulgaria, pune la dispoziția pieței locale cele mai avansate semiremorci frigorifice, produse într-una dintre cele mai moderne fabrici de vehicule comerciale din Europa, parte a grupului Krone, care a beneficiat de investiții de zeci de milioane de euro în tehnologie de vârf încă din 2004, de la momentul preluării MV Lübtheen GmbH. Cu o capacitate anuală de 8.000-9.000 de unități, fabrica produce în prezent între 5.000 și 6.000 de semiremorci frigorifice, adaptându-se cererii actuale.

Uzina are o suprafață totală de peste 430.000 m2 și construită, de circa 52.000 m2, și aici lucrează peste 900 de angajați. Până acum 4-5 ani toate componentele folosite pentru șasiu proveneau de la fabricile altor furnizori, dar între timp, pentru un plus de calitate, cele mai multe se produc aici și tot aici sunt asamblate. Numai pentru sudura lor la Lübtheen există 12 roboți, iar în afară de ei sunt și alte operațiuni automatizate. Pe de altă parte, sudura unor suprafețe sau componente mai mari se face în continuare manual. În toate etapele de sudare a componentelor pe șasiu se folosesc pentru transport de la o linie la alta poduri montate pe tavan, care uneori rotesc șasiul pentru ca roboții să poată lucra pe toate părțile. În prezent se construiesc circa 35 de șasiuri/zi sau 150-180 pe săptămână, în trei schimburi.

Toate semiremorcile sunt vopsite folosind tehnologia KTL (tratarea cataforetică), Krone fiind singurul producător din domeniu care aplică această procedură.

Ce este tehnologia KTL?

Tehnologia KTL (Katodische Tauchlackierung) este un proces de vopsire prin imersie catodică, utilizat pentru a aplica un strat uniform de vopsea pe suprafețele metalice, oferind o protecție anticorozivă excelentă. În acest proces, piesele metalice sunt imersate într-un bazin cu vopsea încărcată electric, iar un curent electric este aplicat pentru a atrage uniform particulele de vopsea pe suprafața metalică.

Descrierea procedurii KTL

Pregătirea șasiului: Când șasiurile sunt gata, cu toate componentele montate pe ele, sunt transportate spre stația de sablare, unde se folosesc aproximativ 3,5 milioane de particule de nisip pentru a curăța suprafețele metalice. După sablare, șasiurile sunt rotite pentru a îndepărta resturile de nisip.

Curățarea și spălarea: Următorul pas este curățarea și spălarea șasiului și a componentelor. Acestea sunt trecute prin 15 bazine diferite, fiecare având un rol specific în procesul de pregătire a suprafețelor metalice.

Degresarea: Primul bazin este destinat degresării suprafețelor metalice și conține cea mai caldă soluție dintre toate bazinele. Acest pas este esențial pentru îndepărtarea uleiurilor și grăsimilor de pe suprafețe.

Tratarea multi-metal: Bazinele sunt concepute pentru a trata diverse tipuri de metale, inclusiv oțel și aluminiu. Astfel, cadrul șasiului și alte componente metalice sunt pregătite pentru aplicarea stratului de vopsea.

Aplicarea stratului KTL: Șasiurile sunt supuse unor reacții chimice și electrice prin care se adaugă vopseaua. După aplicare, excesul de vopsea este îndepărtat, iar șasiurile sunt răcite la 180 OC. Cadrul șasiului trece prin toate cele 15 bazine, un proces care durează între 25 și 30 de minute. Totuși, unele componente, cum ar fi cele din aluminiu, nu necesită trecerea prin toate bazinele.

Rezultatul final: După tratarea KTL, șasiurile sunt negre (inițial mat, apoi strălucitor) și sunt transportate spre linia de vopsire finală. De obicei, șasiurile sunt vopsite tot în negru, dar există și clienți, inclusiv unii din România, care aleg alte culori, cum ar fi roșu, pentru a face vehiculele mai vizibile pe șosele și mai ușor de recunoscut.

Garanția antirugină: Datorită tratării KTL, Krone oferă o garanție antirugină de 10 ani pentru șasiu.

Soluțiile din cele 15 bazine se schimbă de două ori pe an, vara și iarna, când se închide fabrica circa două săptămâni, și, pentru că sunt pe bază de apă, cu excepția ultimului strat, sunt prietenoase cu mediul.

Semiremorcile se vând în 40 de țări, fiecare cu cerințe specifice

Pe o altă linie, unde lucrează și femei, se montează pe șasiu ultimele componente: protecția antiîmpănare, cablurile, picioarele de sprijin și rezervoarele pentru agregatele frigorifice. Când a început producția la Lübtheen, în 2004, în fabrică nu era nicio femeie, dar acum ele reprezintă 35-40% din numărul total de angajați direct productivi.

Vehiculele produse aici sunt vândute în 40 de țări – în Germania și, dintre piețele de export, mai ales în Spania, Polonia, Danemarca, Olanda și Italia – care pot avea specific diferit legat de distanța dintre axe. Apoi șasiul coboară cu ajutorul podurilor transportoare, i se montează axele și merge direct pe roți la testele de funcționare a frânelor și la postul pentru controlul calității.

Într-o altă parte a fabricii sunt realizate podeaua, tavanul, pereții laterali, panoul frontal și față și ușile spate ale modelelor Krone Cool Liner Duoplex Steel, din panouri de diverse tipuri și grosimi, având o foaie din oțel interioară și una exterioară, aceasta din urmă mai bine protejată, între care se injectează spumă folosindu-se o masă de pregătire pe care se află foaia de oțel și care se mișcă pe șenile și un robot care dozează cantitatea de spumă. Foile de aluminiu cu spumă între ele stau apoi 25 de minute într-o presă, la presiune de doi bari și temperatură de circa 130 OC.

Spuma are compoziție diferită în funcție de panoul pentru care este folosită, deoarece pereții laterali, de exemplu, sunt cei care susțin semiremorca și trebuie să fie mai robuști.

În fabrică există patru prese mari, câte una pentru podea, tavan, perete stângă și perete dreapta, și două mici, pentru peretele față și ușile spate.

Pe pereții laterali se lipesc și se înșurubează apoi șinele de ancorare sau șinele pentru a doua podea (în cazul modelelor double-deck), transportate de roboți. Krone produce mai multe tipuri de pereți laterali, în funcție de inserțiile pe care le au pe ei.

Pentru podele se folosește lemn din Finlanda și Letonia, mai ușor și mai flexibil decât metalul, dar la fel de stabil. Marginile podelei sunt sudate manual și apoi se adaugă diverse inserții, iar pereții laterali, după ce li se prind în partea de jos niște profile negre pentru fixarea de podea, sunt aduși în poziție verticală și se prind de podea manual, cu șuruburi. Urmează peretele față, ușile spate și tavanul, agregatul frigorific, peretele despărțitor Isowall pentru semiremorcile multitemperatură sau liftul spate.

Agregatul frigorific poate fi Thermo King – cel mai solicitat de clienții din România – Carrier sau Celsineo, modelul realizat de Krone, care a fost testat și la noi în condiții reale.

După ce sunt echipate complet și inspectate, caroseriile merg fie direct pe linia unde se fixează pe șasiu – „nunta” – fie într-un spațiu special unde sunt depozitate în așteptarea șasiului.

Odată ieșite din fabrică, semiremorcile stau în parcarea Krone, uneori și câteva luni – în cazul firmelor care nu au suficienți șoferi sau suficiente mărfuri ori care așteaptă să fie gata și autotractorul. Aici este loc pentru circa 700 de unități.

Articole similare