Fermierii mici și medii au început să recolteze și nu au spații proprii de depozitare, fiind nevoiți să trimită marfa direct către traderi la prețuri mici, dar cu costuri mari. Transportul cerealelor direct din câmp s-a scumpit cu 40%, potrivit fermierilor prezenți la dezbaterea Constanța Grains & Intermodal Hub 2022, organizată în Capitală de revista Tranzit la începutul lunii iulie.
„Micii fermieri din zona Constanța se bazează pe transportul cerealelor direct din câmp, cu camioane, în portul Constanța. Nu putem transporta pe cale ferată sau apă. Din cauza lipsei de capacitate și a blocajelor din port, pentru că nu există spații de depozitare, prețurile cerealelor scad. Cei mai mulți închiriază până și combinele pentru recoltare.
Pe de altă parte prețurile pentru transport și recoltat cresc, vorbim de un preț mediu de 10 euro/tonă, în creștere cu 30-40% față de perioada similară de anul trecut“, a afirmat Gabriel Săndoiu (foto), managerul departamentului de transport al Unigrains Trading, societate care cultivă peste 2.000 de hectare de cereale în județul Constanța.
Dacă pe depozitare și infrastructura căilor ferate vorbim de termene destul de lungi, pe infrastructura auto se pot găsi soluții mai rapide, a mai spus Săndoiu, care a criticat problemele ce țin de marcajele rutiere și lipsa spațiilor de la intrarea în portul Constanța.
„La momentul de față tirurile staționează pe banda de urgență a autostrăzii la intrarea în port , iar spațiile de parcare din port sunt aproape inexistente.“
Recent, Administrația Portului Maritim Constanța a dat în folosință, în interiorul portului, o nouă parcare pentru 120 de camioane pe o suprafață de 34.000 mp. Totodată, o altă parcare, de data aceasta în exteriorul portului Constanța și de o mai mare capacitate, este în faza documentațiilor, urmând să fie realizată cât mai rapid.