Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UNTRR a semnalat MTI impactul negativ semnificativ al Pachetului Mobilitate 1 asupra transportatorilor rutieri, pentru pregătirea pledoariilor României la CJUE

Urmare a solicitării Direcției Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) referitoare la pregătirea  de către MTI și Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a ședinței de audiere a pledoariilor în cauzele C-541/20 – C-555/20 (cererile în anulare introduse de România împotriva unor prevederi din Pachetul Mobilitate I), Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a consultat  firmele de transport rutier prin intermediul unui sondaj online.

UNTRR a semnalat MTI impactul negativ semnificativ al Pachetului Mobilitate 1 asupra transportatorilor rutieri, pentru pregătirea pledoariilor României privind anulare a prevederilor discriminatorii introduse de acesta în legislația europeană, precum obligația întoarcerii camionului la 8 săptămâni în statul de înmatriculare, obligația întoarcerii șoferilor la fiecare 3-4 săptămâni la locul de reședință sau la sediul operațional al angajatorului, interzicerea repausului săptămânal normal în cabină și regulile speciale privind detașarea șoferilor.

Referitor la obligația întoarcerii acasă a camionului, transportatorii rutieri români au semnalat faptul ca au fost controlați si sancționați pentru că nu au întors camionul acasă la 8 săptămâni în Franța și Ungaria, cu amenzi între 1.500-4.500 de euro.

Totodată, asociațiile profesionale din Franța au confirmat UNTRR faptul ca Franța aplică amenzi pentru neîntoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni.

Majoritatea transportatorilor români care au răspuns consultării nu reușesc să întoarcă camionul la sediul operațional al firmei la 8 săptămâni, iar costurile de operare au crescut cu 15-20%.

Urmare a întoarcerii acasă a camionului a scăzut numărul de curse efectuate în 2022 față de 2021 între 10-15% pentru majoritatea transportatorilor români. De asemenea, cei mai mulți au semnalat timpii mari de așteptare la frontieră: peste 10 până la 24 de ore pierdute în frontieră la intrarea în România și peste 24 până la 48 ore la ieșire.

Referitor la obligația întoarcerii acasă a șoferului, transportatorii au semnalat faptul că au fost controlați pentru neîntoarcerea conducătorului auto acasă la 4 săptămâni si sancționați în Franța, Belgia și Ungaria, cu amenzi intre 1.000 si 4.500 de euro. Se estimează scăderi de 15-20% ca urmare a limitării activității lucrative din acest motiv.

Referitor la interzicerea repausului săptămânal normal în cabină, cărăușii au răspuns că au primit amendă pentru că șoferul nu a efectuat perioada de repaus săptămânal normală (45 de ore) la hotel. Amenzile primite in Franța, Germania, Danemarca, Ungaria și Belgia au fost între 750 si 4.500 de euro.

Referitor la detașarea șoferilor, transportatorii au fost controlați prin IMI de Austria, Ungaria, Franța, Grecia, Germania, Danemarca și Ungaria, deși Statele membre UE nu au furnizat suficiente informații privind remunerația șoferilor.

Referitor la studii realizate/devenite disponibile ulterior depunerii de către Guvernul României a actelor procedurale scrise în cauzele menționate, UNTRR a solicitat MTI să aibă în vedere Studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor din 2021, care arată că, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) – contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.

Rezultatele chestionarului UNTRR pot fi consultate aici.

Articole similare

Ad